Îți ia măcar vreo jumătate de oră să-ți alegi produsele, în supermarket. Apoi ajungi la casa de marcat. De unde – după vreo 10-20 de minute – totul se mută în portbagaj. Și cine știe cât îți mai ia să conduci până acasă.
Și uite așa, s-a mai dus o după-amiază în care puteai să citești, să stai cu copiii, să te plimbi sau să faci orice altceva îți place.
Cum folosești tehnologia ca să nu-ți mai pierzi timpul prin magazine, dar să te și bucuri mai mult de cumpărături, a explicat pe larg, la Digital Shift, Tudor Mihăilescu, CEO al Freshful by eMAG.
Ascultă aici întreaga discuție despre cum funcționează comerțul online de alimente și alte produse pentru casă și care sunt experiențele pe care ți le oferă.
Mai jos găsești câteva dintre principalele declarații ale lui Tudor Mihăilescu, CEO Freshful by eMAG și minutele la care le poți asculta:
eMAG.ro avea de multă vreme secțiune de băcănie. Și încă are. De ce a apărut și Freshful by eMAG? (de la min 04:29):
Misiunea pe care ne-am asumat-o de la început a fost să facem Freshful un loc în care poți să-ți faci absolut toate cumpărăturile de care ai nevoie, de la roșii, înghețată, bere, detergenți, pâine proaspătă …
În industria de groceries (produse alimentare – n.red.) se vorbește despre comerțul tradițional și comerțul modern. Noi am vrut să facem din comerțul modern unul care să fie și tradițional. Adică pe lângă o gamă de produse care să fie total acoperitoare, să avem și o experiență care e la cu totul alt nivel.
Să nu facem niciun compromis pe așteptările de bază. Să găsești toate produsele de care ai nevoie. Dar să găsești și surprize la prețuri ok.
Și să și câștigi acele ore despre care vorbeai la început.
A crescut mult gama de produse, din 2021 până astăzi? (de la min 05:44):
Nu neapărat, nu.
Am lansat cu circa 18.000 de produse. Și cam asta e gama pe care o avem și acum. Cum sigur poți să-ți imaginezi, unele produse au ieșit, altele au intrat.
Este o gamă care trăiește, zicem noi. Și nu doar numeric. Aici s-a făcut diferența. Sigur că ne calibrăm zi de zi. Stabilim ce trebuie să aducem și ce nu mai e relevant.
(….) Dar de multe ori s-ar putea ca aglomerația de produse să te încurce.
Pentru noi acest avantaj - faptul că economisești timp - e central în alcătuirea produsului.
Și facem tot ce putem să-ți facem experiențele de shopping, de livrare și - mai nou - de retur de ambalaje cât mai ușoară.
Dacă îți spun 30.000 de roșii în față s-ar putea să te să te blochezi. Or, noi urmărim tocmai opusul. Nu vrem să te blochezi acolo, ci să îți fie ușor și plăcut să îți faci cumpărăturile.
În Freshful, îți poți face coșul de bază într-un minut. Avem această secțiune My fresh list în care sunt produsele pe care tu le-ai comandat în trecut, ordonate în funcție de frecvența cu care le-ai comandat.
Ce-ai comandat cel mai des: lămâi, apă … acelea vor fi primele pe listă. Și cu ele îți poți face coșul de bază într-un minut. După care mai ai și operațiunile de check-out, care durează încă un minut. Și ai scăpat destul de repede de cumpărături.
După aceea, dacă mai ai tu timp și chef să mai cauți, să vezi ce mai e nou, la promoții, ce produse au mai apărut … Ok! Dar aia e bonus!
Aveți o comunitate de producători locali de la care vindeți, pe Freshful. Cum i-ați găsit? Cum lucrați cu ei? (de la min 12:16):
Ni i-am dorit de la bun început. Cum ți-am zis: ne-am dorit să fim un produs relevant. Și asta include și relevanță locală.
De multe ori, mergeam la hipermarket pentru cumpărături. Dar pentru produsele locale, ne duceam în altă parte. Pentru carne, la alt magazin. Pentru fructe și legume, în piață. Și acel „shopping trip” nu mai dura doar 2 ore. Era o întreagă serie de drumuri. Și-am zis: „Noi trebuie să putem să rezolvăm asta”.
Comparativ cu piața, noi aducem și un element de încredere. Când vindem de la producători, noi știm: am fost acolo la ei, am văzut ce fac, sunt ok. Altfel n-am lua produse de la ei. Pentru că în piață … noi trăim cu o idee romantică despre piață. Dar n-aș băga mâna în foc pentru toți cei de acolo.
(…) Căutăm activ, în fiecare an, producători locali. Mai ales acum, vin primăvara - vara. Piața de fresh înflorește. Avem mulți producători. Sute, în acest sezon.
Ce trebuie să înțelegem e că ei nu sunt o fabrică care produce 1.000 de roșii în fiecare zi. Culturile cresc, roșiile sunt gata, vin la noi … Dar după care mai durează 3 săptămâni până să fie gata următoarea recoltă.
Noi putem opera cu aceste rupturi (în ciclurile de aprovizionare - n.red.). Și dacă toată roșiile tale favorite sunt pe raft azi, peste o săptămână s-ar putea să nu mai fie. Fiindcă așa funcționează agricultura. Dar va veni alt producător local (până când cel de la care cumpărai de obicei va livra o nouă recoltă -n.red.).
Cum gestionați cantitățile mari de fructe și legume? Dacă le îngheți, își pierd din proprietăți. Dacă nu, se pot strica (de la min 15:46):
Într-adevăr, avem cantități mari. Dar sunt cantități care se rotesc aproape zilnic. Cele din depozit se vând. Și vin altele.
(…) Avem o echipă care face controlul calității constant. Adică circulă pe acolo și inspectează.
De fapt, inspecția pornește de la recepție. Dacă un furnizor a venit cu ceva care nu este la calitatea cerută de noi, nu vom primi acea marfă. Cu riscul de a nu avea respectivul articol pe site, la vânzare.
Mai e un mare avantaj la noi. Într-un magazin fizic, roșia pe care tu ai cumpărat-o s-ar putea să mai fi fost «mângâiată» de vreo șapte persoane înainte să o iei tu. Și mă gândesc că roșiei nu-i prea place acest proces. Și s-ar putea ca, la un moment dat, să se supere și să se strice. La noi nu se întâmplă așa.
În plus, noi ținem lanțul de temperatură controlată de la recepție până la ușa ta. În depozit – pentru produsele care necesită – avem temperatură de 6 grade Celsius. Și, bineînțeles, temperaturi cu minus, în zona de congelator.
În mașinile cu care livrăm avem zonă de frig și zonă de congelator. Dacă n-ai în mașină congelator, vara, înghețata pe care o cumperi din magazin s-ar putea să se cam dezghețe, pe drum spre casă. Dacă o livrăm noi, nu se dezgheață.
Comand de pe Freshful.ro. Ce se întâmplă cu informația? Cum circulă ea, ca să îmi livrați ce am cerut? (de la min. 21:24):
Depinde de orarul de livrare. Că tu – pe lângă că ți-ai ales, să spunem, 30 de produse pe care vrei să ți le livrăm, ne spui și când să ți le aducem.
În funcție de intervalul pe care ni-l indici, fie ne apucăm imediat de o comandă, fie ulterior.
Hai să zicem că ne apucăm imediat. Comanda ta «se sparge» în mai multe sub-comenzi. Fiindcă ai spus că vrei vin, care e stocat într-o anumită parte a depozitului. Ai spus că vrei și roșii, care sunt în altă parte. Sunt 6 zone în depozitul nostru din nordul Bucureștiului.
Dacă ai comandat produse din toate zonele, comanda ta se sparge în 6 taskuri. Iar pickerii (angajații care selectează produsele comandate de tine de la raft – n.red.) se duc fiecare în zona respectivă.
Din fericire, n-ai fost singurul care a comandat ceva din zona respectivă. Așa că, atunci când pleacă la drum, pickerii vor culege produse și pentru alte 5-10 comenzi.
Practic, comanda ta pleacă într-un labirint. Și se reunește în zona noastră de consolidare. Unde produsele sunt așezate în așa fel încât să nu primești mai multe pungi decât e necesar.
Pentru tot acest «dans», după cum îți poți imagina, folosim foarte multă tehnologie.
În cele din urmă, comanda ta ajunge într-o mașină de livrare, alături de alte 10-15 comenzi. Care vine pe o rută optimizată. Și ca traseu, și ca interval de livrare.
Cum faceți agregarea asta? Că dacă pui o cutie în care e un ecler peste un sac de cartofi … s-ar putea să nu se înțeleagă (de la min 24:30):
În primul rând, avem clase diferite de produse. Astfel încât să se întâmple cât mai puține accidente.
Avem secvențe de picking, care ordonează un pic lucrurile. Adică ouăle, de exemplu, vor fi tot timpul la sfârșit. Nu pui ouăle primele și peste ele 7 kg de portocale, fiindcă șansele sunt relativ mici ca ouăle să mai ajungă întregi la destinație.
Piking-ul pentru noi se întâmplă în pungile Freshful pe care probabil le-ai văzut. Dar mai sunt și niște cutii verzi care ajută foarte mult la stabilitate.
Sigur că mai apar accidente. Și pentru acele cazuri excepționale, avem customer service. Și le returnăm clienților banii instant. Pentru produsele care nu au ajuns în stare bună.
Ce înseamnă interval de livrare. În tot ce înseamnă e-commerce, începutul era «livrăm în intervalul 9.00 - 16.00. Ceea ce înseamnă că ești obligat să stai acasă, cu telefonul lângă tine, toată ziua (de la min 28:24):
Dacă misiunea noastră e să îi ajutăm pe oameni să economisească timp, atunci clar nu pot să îți spun „Îți salvez timp, dar stai acasă toată ziua, până vin la tine”.
Din comandă, îți alegi intervalul orar în care vrei să venim. Poate să fie astăzi, poate să fie mâine, poate să fie poimâine …. când știi tu că ești acasă. Sau că e cineva acasă.
Provocarea, pentru noi, este să ajungem în intervalul pe care ni l-ai indicat și care este de maxim 2 ore.
Avem și intervale de 1 oră, dimineață între orele 6:00 – 7:00 și 7:00 – 8:00. Sunt oameni pe care contează mult, pentru că trebuie să plece de acasă. Să ducă la școală copiii, spre exemplu. Dimineața ne ajută să scurtăm intervalul de livrare pentru că și traficul e mai predictibil.
În timp cred că vom scădea acest interval de livrare. Dar clienții, în general, apreciază foarte mult intervalul de 2 ore, mai ales că ne ținem de el.
Multe comenzi de întâmplă noaptea. Le poți primi între orele 6:00 și 23:00.
Cam câte comenzi procesează Freshful în 24h? (de la min 31:30):
Încheiem luna februarie acum cu peste 100.000 de de comenzi … deci aproape 4.000 pe zi.
Livrați cu flota proprie. Cum optimizați traseul? (de la min 35:09):
Tot Freshul e un produs eminamente tehnologic.
Există aplicația pe care o vedem cu toții, din care comandăm. Dar ea este una dintre cele 25 de aplicații pe care le utilizăm. Celelalte 24 sunt interne, să spunem așa.
Iar una dintre aplicațiile interne este și acest soft de rutare. El trebuie să comunice foarte bine cu aplicația din warehouse (depozit – n.red.), care la rândul ei spune ce comenzi intră în picking și pentru cine.
Există un sincron perfect în funcție de comenzi. Noi le atribuim unei mașini și cu ajutorul unui algoritm – care este, de fapt, un tool (instrument - n.red.) extern – optimizăm traseele.
La fiecare sfert de oră, tool-ul ăsta rulează toate comenzile de livrat. Și îți tot optimizează ruta. Fiindcă una e ruta optimă acum. Dar după ce au mai intrat 10 comenzi, alta e ruta optimă.
Sustenabili sunteți? Am mai vorbit cu livratori care spuneau că folosesc mașini electrice. Dar că e o curbă mare de învățare. Că odată descărcată bateria, mașina electrică nu mai poate fi folosită mult timp. Și-atunci … cum să mai livrezi. Folosiți mașini electrice? (de la min 39:16):
Da, le folosim. Dar realitatea e că le folosim mai degrabă în proximitatea depozitului. Deci nu le folosim chiar în tot Bucureștiul.
Au început să apară modele cu autonomie mai mare și care permit volum mai mare de livrare. Pe măsură ce ne vom reînnoi flota, ne vom lua și astfel de mașini.
Dar oricum, Freshful e un produs mai sustenabil decât alternativa. Fiindcă o mașină care să ducă 17 comenzi poluează mai puțin decât 17 mașini care circulă spre magazin.
Dar vrem să fim și mai sustenabili. Încă de la lansare avem un program de reciclare a pungilor. Poți să ni le dai înapoi la următoarea comandă.
Și recent am lansat o inițiativă care suntem foarte mândri.
Ne-am dat seama că – după ce aducem o comandă (și clientul consumă alimentele – n.red.) - rămân, totuși, multe PET-uri, sticle …
E foarte bine că, la nivel național, a început programul de reciclare. Dar noi am considerat că dacă nu facem nimic, te lăsăm cu o problemă în brațe. Și am rezolvat-o!
Din noiembrie (2024 – n.red.) colectăm ambalaje SGR și printr-un flux care este foarte fin pentru client, banii îți ajung înapoi în cont, ca să îi poți folosi la următoarea comandă. Sau îi poți primi pe card, dacă asta îți dorești.
Cum reduceți risipa alimentară? (de la min 49:32):
Prin faptul că e disponibil tot timpul, produsul nostru nu te mai obligă să îți iei un angajament. Să spui „Eu nu mai pot ajunge într-un magazin decât peste o săptămână sau două. Hai să-mi iau acum de toți banii, să nu-mi moară copiii de foame”.
Dacă vezi că îți lipsește ceva, suntem aici. Venim inclusiv a doua zi, la ora 06:00, să te ajutăm la micul dejun.
Flexibilitatea în comandă, în sine, reduce risipa. Fiindcă nu mai trebuie să ajungi de la frigider burdușit la frigider gol, timp în care unele lucruri să expire.
Și clientul poate să-și controleze bine coșul. Să vadă la ce sumă a ajuns. Care îi sunt nevoile. Nu mai te mai ia nebunia, că ai plecat cu o listă de cumpărături și te-ai întors acasă cu de două ori mai multe produse decât erau pe listă.
În viitor, bogații din Dubai și-ar putea primit cumpărăturile cu drona. Poate că în campusurile din California, totul se va ridica din lockere alimentate de roboți care circulă permanent. La noi ce va prinde? Cum ne vom face cumpărăturile peste 10-15 ani? (de la min 01:01:32):
Fundamental nu cred că suntem atât de diferiți. Cred că și clienții din România vor aprecia valoarea.
Și valoarea nu înseamnă doar preț, înseamnă un serviciu total.
(…) Eu cum îmi imaginez comerțul modern de peste 10 ani? E efectiv o soluție care se mulează pe nevoile tale. Adică un magazin personalizat. Cu adevărat personalizat.
Dacă e să fac o paralelă, aș face-o cu aplicațiile de muzică. Sunt convins că Spotify-ul tău este foarte diferit de al meu. De ce? Fiindcă ai un anumit stil de muzică și cumva lucrurile fie le selectezi tu, fie algoritmul îți de chestii care sunt din același repertoriu.
Cred că așa va arăta Freshful. Și cred că asta va fi „golden standard” la momentul respectiv. Nu trilioane de produse, ci poate o gamă limitată, dar a ta.
Ca să afli mai multe despre cum funcționează Freshful și ce planuri de viitor are, ascultă integral episodul de podcast al cărui invitat este Tudor Mihăilescu, CEO al Freshful by eMAG.