Profesorii de profil din județul Galați: De ce Geografia trebuie să ocupe un loc central în învățământul preuniversitar

Profesorii de profil din județul Galați: De ce Geografia trebuie să ocupe un loc central în învățământul preuniversitar
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În lumea secolului al XXI-lea, în care descoperirile și inovațiile științifice se dublează într-un timp scurt, apar numeroase întrebări despre eficientizarea sistemului educațional, despre formarea omului modern, care trebuie să se adapteze ușor le cerințele pieței muncii.

Profilul absolventului de liceu, indiferent de filieră, nu este creionat doar de multitudinea de cunoștințe din diferite domenii, ci viitorul adult trebuie „să distingă”, „să aprecieze”, „să exprime”, „să manifeste interes” și „să participe”, „să identifice creativ” și „să evalueze critic”, „să promoveze, păstreze și să conserve bunuri culturale și de patrimoniu”.

Acestea sunt direcții de dezvoltare, la nivel național și european, așa cum rezultă din Profilul de formare al absolventului de liceu, publicat în 2023, prin O.M. 6731. Geografia, ca disciplină școlară, contribuie la dezvoltarea valorilor educaționale și formarea profilului absolventului de liceu.

România, ca stat membru al Uniunii Europene, implementează în politicile educaționale acele concepte cheie dezvoltate în întregul sistem educațional european: „o Europă mai pregătită educațional”, „mai ecologică”, „mai conectată”, „mai tolerantă” și mai „apropiată de cetățeni”, pentru a crea o continuitate a spațiului european al educației.

Educația și formarea profesională incluzivă și de înaltă calitate la toate nivelurile reprezintă, alături de dimensiunea europeană a predării, un factor esențial în crearea și menținerea unei societăți europene solidare.

Cunoașterea patrimoniului cultural comun al Europei și a diversității sale, precum și o bună înțelegere a originilor Uniunii Europene și a modului său de funcționare constituie deziderate esențiale pentru fiecare cetățean al UE.

Toate aceste deziderate, la îndeplinirea cărora disciplina Geografie are o contribuție fundamentală, nu se pot împlini prin punerea în aplicare a noilor propuneri de planuri-cadru de învățământ.

Ce stă la baza preconizatei excluderi a Geografiei din trunchiul comun,la clasele a XI-a și a XII-a, când „apă curată și sanitație”, „energie curată”, „orașe și comunități durabile”, „acțiune în domeniul schimbărilor climatice” sunt obiective asumate prin aderarea la Agenda ONU 2030 pentru dezvoltare durabilă și sunt cuprinse ca teme obligatorii ale Planurilor-cadru, în Legea învățământului preuniversitar, 198/2023, art.88, alin.(10)?

Globalizarea, schimbările climatice, gestionarea durabilă a resurselor naturale, transportul durabil, necesitatea planificării dezvoltării zonelor urbane și rurale ș.a. sunt teme incluse în acele domenii cheie sprijinite în perioada 2021-2030 prin politicile Uniunii Europene și ale ONU și sunt dezbătute în ciclul superior al liceului, la orele de Geografie.

Noi, profesorii de Geografie, ne dorim, la modul real, o ancorare a tânărului adult în realitatea înconjurătoare și o creștere a gradului de adaptabilitate la modificările pieței muncii! Prin natura disciplinei noastre, Geografia, ca „știință despre Pământ, ca locuință a omului”, abordează interdisciplinar și transdisciplinar conținuturile care explică fenomenele geografice în ansamblul lor.

Aceasta implică, pentru geografi, o cunoaștere adecvată atât a unor noțiuni specifice altor discipline școlare, cât și a realităților mediului înconjurător, îmbinându-se, astfel, armonios elementele teoretice cu cele practice.

Favorizând problematizarea, dezvoltând spiritul critic şi mijlocind învăţarea tehnicii de argumentare, Geografia conduce la dezvoltarea capacității de alegere liberă şi raţională, la formarea de convingeri în spiritul unei conştiinţe cetăţeneşti responsabile, la participarea cetăţenească activă în societate, ceea ce reprezintă idealul educaţional al învăţământului, axat pe formarea de competențe.

Această disciplină și-a dovedit importanța și eficiența inclusiv prin obținerea de performanțe în cadrul examenului național de Bacalaureat, cu o promovabilitate constantă de peste 95% la nivelul județului, dar și în competițiile naționale și internaționale, unde elevii noștri au obținut distincții prestigioase.  

Geografia are rădăcini profunde, ancorate în domeniile științifice și sociale, deoarece se transformă într-un liant al acestora și poate oferi generației actuale posibilitatea de a dobândi o privire de ansamblu asupra vieții și a Universului.

În acest sens, cultura generală a publicului larg se datorează, în bună măsură, și acestei discipline, aspect apreciat de o mare parte a societății românești.

Pe baza argumentelor expuse mai sus, colectivul profesorilor de Geografie din învățământul preuniversitar gălățean își exprimă nemulțumirea față de propunerile actuale din Planurile-cadru supuse dezbaterii publice, referitoare la această disciplină.

Ca atare, solicitările noastre vizează păstrarea Geografiei ca disciplină în trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, în cadrul tuturor specializărilor.

Orice propunere (fie ca ne e favorabilă sau nu) poate fi trimisa la adresa consultare@rocnee.ro.

Colectivul profesorilor de Geografie din judeţul Galaţi


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇