Daniel David: Când scoți aproape jumătate din absolvenții de liceu în zona de analfabetism funcțional, e o problemă de securitate națională

Daniel David: Când scoți aproape jumătate din absolvenții de liceu în zona de analfabetism funcțional, e o problemă de securitate națională
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ministrul Educaţiei, Daniel David, consideră că, atunci când aproape jumătate din absolvenţii de liceu sunt în zona de analfabetism funcţional, devine o problemă de securitate naţională.

El anunţă că în luna mai va prezenta un raport foarte obiectiv despre starea sistemului românesc de educaţie şi cercetare, iar apoi va veni cu câteva politici educaţionale şi, în cazul în care cineva şi le va asuma, va continua ca ministru, iar dacă nu, nu va mai ocupa această funcţie.

”Cred că asta este o problemă pe care trebuie să o discutăm, dacă eu o să mai fiu ministru, în a doua jumătate a anului. Pentru că voi prezenta un raport foarte obiectiv despre starea sistemului românesc de educaţie şi cercetare în luna mai.

Şi, după acel raport, eu voi spune ce va trebui făcut pentru că problema asta devine o problemă de securitate naţională, când tu scoţi aproape jumătate din absolvenţii de liceu îi scoţi în zona de analfabetism funcţional, nu mai este o problemă aşa, corectăm ceva cândva, e o problemă de securitate naţională.

Şi, de aceea, spun, dacă după ce voi spune aceste lucruri şi voi prezenta acele politici educaţionale, cineva şi le va asuma, o să mai fiu ministru, dacă nu, nu am să fiu ministru, dar cred că în zona rurală ne trebuie o schimbare completă. Ce avem acum nu mai poate continua”, a declarat Daniel David.

”În România se predă ”mult, prost şi foarte centralizat”

Ministrul Educaţiei a mai afirmat că, atunci când a pus în dezbatere planurile-cadru pentru învăţământul liceal, a declarat că i se pare că în România se predă ”mult, prost şi foarte centralizat”.

”Este clar că nu arată bine, eu am şi spus acum când am pus în dezbatere planurile-cadru pentru învăţământul liceal, am spus că mie mi se pare că noi predăm mult, prost şi foarte centralizat. Şi ar trebui să gândim ce facem, pentru că este inacceptabil în clasa XII-a să ai spre 50% oameni care au această formă de analfabetism funcţional în zona numeraţiei. Este ceva de neacceptat pentru o şcoală.

Te şi întrebi: ce face şcoala? Ca să nu mai spun că sunt nişte rezultate pe care cred că o să le discut în spaţiul public în această perioadă, de testare a competenţelor adulţilor. Nu este PIAC-ul (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies - n.red.), este testul alternativ de la UNESCO şi, şi acolo, testându-i pe cei care au ieşit din şcoală, adulţi, scorurile arată tot rău în zona de afectare funcţională.

Noi avem un număr cu două cifre în timp ce media internaţională în zona respectivă este o cifră”, a declarat ministrul Educaţiei, miercuri, la prezentarea rezultatelor Testului Naţional de Alfabetizare Matematică.

El a susţinut că foarte puţini profesori transferă competenţe în activităţile lor educaţionale.

Daniel David a mai afirmat că şcoala distorsionează ceea ce se face cu copiii şi în loc să îi ajute se ajunge la astfel de scoruri la aceste testări.

Campusuri în mediul rural

El a precizat că este de acord cu înfiinţarea unor campusuri în mediul rural.

”Noi încă avem mulţi copii în mediul rural, mulţi, dar nu mai e ca pe vremea lui Spiru Haret, când erau concentraţi şi când făceai o clasă, aveai 30-40 de copii în toate comunele. Acum ai şcoli cu 7-8 copii, cu 10, cu 4, ai profesori care ţin simultan lecţiile la niveluri diferite, nu ai cum să asiguri calitate. Nu se poate. Ce se pilotează în acest moment la nivelul ministerului nu a fost ideea mea, dar îmi place, o întăresc şi dau bani în direcţia respectivă, este ideea unor campusuri în mediul rural”, a transmis ministrul Educaţiei.

El a explicat cum va funcţiona un astfel de campus în mediul rural.

”Adică pe o arie, şi hotărâm, nu ştiu, 50, 70, 100 de kilometri, îi aduci pe toţi copiii într-un campus în care nu mai sunt 10, sunt 50 sau sunt 70 în care poţi să duci profesori de calitate pe care să-i plăteşti bine, în care poţi asigura masă sănătoasă, în care, dacă e nevoie, le oferi şi cazare.

Nu mai îţi trebuie 5.000 de microbuze să meargă de la un sat la altul, îţi trebuie mai puţine microbuze, care să şi funcţioneze, să nu se strice pe drum. Noi dacă nu schimbăm filosofia educaţiei în mediul rural, 40 şi ceva la sută cred că dintre copii se află acolo, vom avea situaţii multe de genul celor pe care le vedem aici”, a arătat Daniel David.

El a afirmat că nu există suficiente resurse pentru a duce profesori de calitate în zona rurală.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇