Mai mult de o treime dintre elevii din România sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative, relevă rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică realizat de Asociația pentru Valori în Educație și Brio®.
Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante, se arată într-un comunicat transmis miercuri Spotmedia.ro.
Literația numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale.
În activitățile zilnice, aceasta implică, printre altele, capacitatea de a calcula dobânzile bancare, interpretarea tarifelor la utilități, compararea ofertelor comerciale sau estimarea costurilor pentru diferite produse și servicii.
Analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale.
Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică față de fete, diferența menținându-se constantă de la un ciclu școlar la altul.
S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%.
În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu și liceu.
„Testul de Alfabetizare Matematică evaluează capacitatea de a raționa și aplica matematica în situații reale. Termenii ”literație numerică” și ”numerație” sunt larg folosiți în literatura științifică pentru a descrie competențele numerice esențiale. Ne-am propus ca prin acest test să măsurăm nu doar dacă un elev este funcțional numeric, ci și gradul competenței sale, permițând o evaluare detaliată pe un spectru larg, de la nivel scăzut la avansat.
În lipsa unui standard clar privind nivelul minim acceptabil de numerație, a fost necesară colectarea de date extinse pentru a defini empiric pragurile de competență și a asigura o evaluare riguroasă.
Procesul a condus la stabilirea unor praguri clare pentru identificarea atât a dificultăților numerice severe, cât și a performanțelor superioare, permițând utilizarea testului pentru screening inițial și monitorizarea progresului în timp”, spune prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, Chief Scientist & Fondator Brio®.