Cât ne costă călătoriile lor (6): De ce s-a dus Dominic Fritz în Portugalia. Și ce au făcut viceprimarii Timișoarei tocmai la Tokyo și Tartu

Cât ne costă călătoriile lor (6): De ce s-a dus Dominic Fritz în Portugalia. Și ce au făcut viceprimarii Timișoarei tocmai la Tokyo și Tartu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Aleșii și angajații din Primăria Timișoarei au călătorit în interes de serviciu, în 2024, pe două continente: Europa și Asia.

Iată unde, de ce și cu ce cheltuială din bani publici s-au deplasat, în afara țării, potrivit informațiilor furnizate de instituția condusă de Dominic Fritz la solicitarea Spotmedia.ro.

Primarul Timișoarei: Germania, Portugalia, Franța, Elveția și Serbia

Primarul Dominic Fritz a călătorit de 4 ori în străinătate, în interes de serviciu, cu bani de la bugetul local.

Iată unde, de ce și cu ce cheltuieli s-a deplasat:

  • Berlin (Germania). A participat la un eveniment organizat de Ambasada României la Berlin cu prilejul Zilei Orașului Timișoara. Perioada: 3-4 iulie 2024. Costuri: 5.234 de lei (din care 4.227 de lei transport, 746 de lei cazare și 261 de lei diurnă
  • Estoril (Portugalia). A participat la un summit al primarilor. Perioada: 4-6 octombrie 2024. Costuri 448 de lei (din care 187 de lei transport, 261 de lei diurnă).  
  • Strasbourg (Franța) – Karlsruhe (Germania) – Zurich (Elveția). S-a întâlnit cu președintele rețelei Eurocities, cu primari și alți reprezentanți ai orașelor vizitate, pentru stabilirea de colaborări. Perioada: 17 - 21 octombrie 2024. Costuri: 7.499 de lei (din care 4.276 transport, 2.237 de lei cazare și 986 de lei diurnă). A călătorit însoțit de o consilieră personală, a cărei deplasare a costat: 6.635 de lei (din care 4.601 lei zborul, 1.491 de lei cazarea, 522 de lei diurnă și 21 de lei asigurarea medicală).
  • Belgrad și Pancevo (Serbia). A participat, a ținut discurs la un eveniment numit „Conferința liderilor locali” și a avut mai multe întâlniri de lucru. A călătorit cu mașina instituției, însoțit de un inspector de specialitate din primărie. Perioada: 2-3 noiembrie 2024. Costuri: câte 79,5 lei diurnă pentru primar, inspector și șofer. Cost total: 238 de lei.  

Viceprimarii și administratorul public: Estonia, Serbia, Grecia, Luxembourg și Japonia

Viceprimarul Ruben Lațcău a fost în două deplasări:

  • la Tartu (Estonia). A participat la ceremonia de deschidere a perioadei în care Tartu a fost capitală culturală europeană. Perioada: 25 – 27 ianuarie 2024. Costurile nu au fost suportate din bani publici.
  • la Novi Sad (Serbia). A participat la zilele orașului respectiv. A fost însoțit de consilierul local Ovidiu Meran (USR), de o consilieră de la Compartimentul de Minorități și Relații Interetnice din primărie și de șoferul instituției, care i-a transportat. Perioada: 31 ianuarie – 1 februarie 2024. Costurile: 823 de lei (din care 155 de lei transport, diurnă de 596 de lei pentru toate cele 3 persoane și asigurări de sănătate în valoare totală de 72 de lei).  

Viceprimarul Cosmin Tabără s-a dus, în interes de serviciu la:  

  • Atena (Grecia). A participat la predarea titlului de Capitală Europeană deținut de mai multe orașe -  printre care și Timișoara – în anul 2023. Perioada: 10-12 ianuarie 2024. Costurile:  4.179 de lei (din care 2.339 de lei zborul, 1.492 de lei cazarea și 348 de lei diurnă). Zborul s-a organizat de pe aeroportul din Belgrad (Bulgaria). Până acolo, Cosmin Tabără a fost dus cu mașina primăriei (cu un cost de 159 de lei).
  • Tokyo (Japonia). A participat la întâlnirea Comitetului UE din cadrul Japan Fest, unde au avut loc prezentări ale capitalelor culturale europene din 2023 (printre care și Timișoara). Perioada: 25-31 martie 2024. Costuri: 8.269 de lei (din care 7.205 lei zbor – plus 348 de lei transfer la aeroportul din Budapesta - 982 de lei diurnă și 82 de lei asigurare medicală).

Administratorul public al Timișoarei, Matei Creiveanu, a avut o singură deplasare în interes de serviciu, cu bani de la bugetul local.

S-a dus Luxembourg (în statul omonim). A participat la a doua ediție a Forumului Băncii Europene pentru Investiții. Perioada: 6-8 februarie 2024. Costuri: 5.469 de lei (din care 3.605 lei zbor, 1.512 lei cazare și 352 de lei diurnă).

Unde au călătorit directorii și alți angajați ai primăriei

Directorul general al Direcție de Investiții și Mentenanță din primărie a fost în două deplasări, în:

  • Franța. A participat la ședințele de lansare a activității comitetelor tehnice ale PIARC (un forum internațional la care se discută despre drumuri). Perioada: 6-2 februarie 2024. Costuri: 3.910 lei (din care 2.072 de lei pentru zbor, 1.491 de lei cazare și 347 de lei diurnă).
  • Germania. A participat la schimburi de experiență, târguri și comunicări în domeniul feroviar. Perioada: 24-28 septembrie 2024. Costuri: 5.789 de lei (din care 2.410 lei zborul, 3.026 de lei cazarea și 353 de lei diurnă).

Șeful Serviciului Proiecte de infrastructură mare din Primăria Timișoara a fost în Anglia, în perioada 9-13 decembrie. A participat acolo la schimburi de experiență în cadrul unui proiect despre regenerarea urbană bazată pe transport feroviar. Costurile: diurnă de 425 de lei.

O consilieră de la Serviciul Cooperare Internațională și Economică din primărie a fost la Gera (Germania), în perioada 26-29 aprilie 2024. A participat acolo la Festivalul European al Statului liber Thuringia și la discuții cu partenerii din Gera despre parteneriatul dintre cele două orașe. Costurile: 4.669 de lei (din care 4.147 de lei pentru zbor și 522 de lei, diurnă).

Costurile totale

Deplasările în străinătate ale celor 4 aleși și celorlalți 6 angajați ai Primăriei Timișoara au costat 67.845 de lei. Adică circa 13.700 de euro.

De ce scriem despre asta

E important ca aleșii locali și angajații primăriilor să stabilească legături și să învețe de la administrații locale din străinătate. Iar, uneori, asta înseamnă vizite de lucru în orașe din alte țări.

Cine merge acolo reprezintă primăria. Adică – într-un cadru mai larg – îi reprezintă pe cetățenii orașului sau pe cei ai sectorului. Pe cale de consecință, primarul, funcționarul sau consilierul local trebuie să călătorească și să fie cazat în condiții decente, care să arate că are susținerea comunității.

Dar există, aici, riscul unor excese. În condițiile în care aleșii locali și angajații primăriilor sunt cei care aleg unde și când merg, în  străinătate, dar și cât cheltuiesc pentru asta, nu e exclus să se ducă și unde n-au treabă. Sau să își aleagă zboruri prea scumpe, cazări extravagante sau diverse răsfățuri, din bani publici.

Iar asta ar fi o risipă a banilor noștri. Și o chestiune pe care să o descurajăm.

Ca să aflăm cine, de ce și pe câți bani publici călătorește, cerem, periodic, informații de la primării despre deplasările externe. Verificăm informațiile despre aceste cheltuieli din cât mai multe surse putem accesa.  

Dacă aveți și alte informații și documente din care reiese unde și în ce condiții călătoresc angajații primăriilor, comunicați-ni-le, cu încredere, la redacția@spotmedia.ro!

Veți rămâne anonimi pentru public, dar informațiile pe care ni le trimiteți vor fi verificate cu rigurozitate. Și vor fi publicate, dacă se dovedesc adevărate.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇