1 ianuarie ar putea veni cu o scumpire substanţială la metrou.
Metrorex a propus majorarea tarifelor de călătorie, iar o călătorie se va scumpi de 3 la 5 lei.
Justificarea vine din faptul că ultima majorare a fost în 2021, iar între timp subvenţia de la stat a scăzut.
Iată cum cresc celelalte tarife:
- două călătorii de la 6 la 10 lei
- 10 călătorii de la 25 de lei la 40 de lei.
- 10 călătorii pentru studenţi vor costa 4 lei (2,5 lei în prezent).
- Abonamentul pentru 24 de ore va costa 12 lei (8 lei în prezent)
- Abonament pentru 72 de ore - 35 de lei (20 lei în prezent)
- Abonament săptămânal 45 de lei (35 lei în prezent)
- Abonament lunar - 100 lei (80 în prezent)
- Abonament lunar pentru donatori de sânge 50 de lei (de la 40 acum)
- Abonament lunar pentru studenţi 9 lei (de la 8 acum)
- Abonament pe 6 luni - 500 lei (400 în prezent)
- Abonament pe un an 900 lei (700 în prezent).
"Metrorex SA propune ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu 01.01.2025, diferenţiat pe tipuri de titluri de călătorie, în sensul echilibrării preţului unitar per călătorie, concomitent cu încurajarea utilizării abonamentelor lunare cu plata în avans care asigură resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor de exploatare, dar care protejează călătorii fideli, creşterea medie fiind de circa 45%, ceea ce înseamnă o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de circa 11 milioane lei", se arată într-un proiect de ordin publicat marţi pe site-ul Ministerului Transporturilor, citat de Agerpres.
În ultimii 4 ani gradul de subvenţionare a transportului de călători cu metroul a scăzut de la 57,35% în anul 2021, la circa 50,14% în 2024, excepţie făcând anul 2022, când gradul de subvenţionare a fost de 66,51%.
"Gradul de acoperire al subvenţiei în veniturile totale a scăzut de la an la an, fapt care se datorează în principal creşterii ponderii veniturilor din transport călători cu metroul, respectiv ponderii altor venituri din exploatare, în veniturile totale, ca urmare a măsurilor întreprinse de managementul companiei.
În scopul îmbunătăţirii permanente a rezultatului exerciţiului financiar, respectiv al micşorării diferenţei dintre venituri şi cheltuieli, legiuitorul a dat posibilitatea companiei ca, periodic, să facă ajustări ale tarifelor de călătorie cu metroul cu respectarea unor condiţii minime impuse", precizează sursa citată.
"În perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor, august 2021 şi până în luna septembrie 2024, preţurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel că indicele de creştere a preţurilor specifice pentru combustibili, apă şi canal şi energie termică a fost:
- pentru combustibili - 131,07%,
- pentru apă, canal - 151,63%,
- pentru energie termică - 153,91%.
Preţul mediu al călătoriei cu metroul, reprezentând rezultatul raportului dintre veniturile din transportul de călători şi numărul călătorilor transportaţi este în prezent de circa 1,71 lei/călătorie, adică 0,34 eurocenţi, în condiţiile în care la nivel european preţul mediu este de 2 euro", se menţionează în proiect.
În perioada următoare, Metrorex va face demersurile necesare în vederea ajustării tarifelor de călătorie la titlurile comune cu STB şi CFR, în această etapă tarifele titlurilor respective rămânând nemodificate.
Titlurile de călătorie cu metroul achiziţionate până în ziua precedentă aplicării noilor tarife vor putea fi utilizate până la terminarea numărului de călătorii sau expirarea duratei de valabilitate a acestora.
Utilizatorii metroului se pot deplasa pe toată reţeaua metroului din Bucureşti, respectiv pe toate cele 5 linii magistrale şi 64 de staţii, prin achitarea o singură dată a taxei de călătorie, transferul de pe o linie pe alta, indiferent de titlul de călătorie utilizat, făcându-se fără taxe suplimentare.
Potrivit sursei citate, măsura de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul va conduce la o creştere lunară a veniturilor proprii ale Metrorex cu circa 10,719 milioane lei, valoare ce va contribui la diminuarea deficitului de finanţare şi un grad mai mare de acoperire a cheltuielilor de asigurare a serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă.