Pe tot continentul, zborurile cu avionul sunt mai ieftine decât biletele de tren, ceea ce reprezintă o problemă pentru numărul tot mai mare de oameni care doresc să călătorească sustenabil. Marea întrebare este: de ce e mai greu să călătorești cu trenul decât cu avionul în Europa?
Pare o întrebare în contrast cu ceea ce se întâmplă în sistemul feroviar european. Pe tot continentul, călătoriile cu trenul sunt în plină expansiune, notează BBC, amintind că de-a lungul acestui an rutele trenurilor de noapte din Europa au continuat să se extindă, stimulate de rețeaua Nightjet din Austria, care operează acum mai multe astfel de rute, inclusiv Viena-Veneția și Paris-Berlin.
Eurail, compania care operează Interrail, una dintre cele mai cunoscute mărci de călătorii cu trenul de pe continent, a înregistrat o creștere cu 25% între 2022 și 2023 a cererii de călătorii cu trenurile europene și de itinerarii fără zboruri.
E clar că oamenii vor să călătorească cu trenul, în ciuda prețurilor mai mari și a inconvenientelor ocazionale, iar unele guverne acordă prioritate acestui tip de transport. În Franța, există interdicție pentru zborurile pe distanțe scurte, dacă există o alternativă feroviară care durează mai puțin de două ore și jumătate. Spania ia în calcul o interdicție similară, în cadrul planului său de acțiune pentru climă pentru anul 2050.
Totuși, în ciuda creșterii opțiunilor de călătorie și a rezervărilor, problemele cu care se confruntă călătorii persistă: prețurile sunt semnificativ mai mari decât în transportul aerian, iar condițiile complicate de rezervare le zădărnicesc multor europeni dorința de a călători sustenabil.
Ce ține pe loc trenul în cursa cu avionul
Justin Francis, director la Responsible Travel, cea mai mare companie de turism din lume dedicată călătoriilor ecologice, e un activist cu vechime în această problemă. În opinia sa, există mai multe motive pentru care călătoriile cu trenul pierd lupta cu pieța europeană a zborurilor low-cost.
Primul motiv este taxarea diferită a combustibilului în cele două sisteme de transport. "De ce nu taxăm combustibilul de aviație, care este un combustibil fosil, astfel încât ajungem să facem aviația în mod artificial mai ieftină? Ar trebui să avem un sistem de taxare echitabil", a spus el.
Combustibilul diesel utilizat pentru trenuri este taxat în prezent la niveluri diferențiate în toată Europa, în funcție de țară.
Un alt factor, consideră expertul, este că trebuie să unim rutele feroviare pentru a face călătoria cu calea ferată mai rapidă și mai eficientă în toată Europa.
Iar călătorii ar trebui să poată rezerva cu mai mult de 180 de zile înainte și e nevoie de implementarea unui sistem unic de achiziție a tichetelor pe continent.
Câtă vreme nu pot face rezervări din timp, agențiile turistice și ceilalți operatori din turism nu pot garanta rute și planuri suficient de atractive și nu pot furniza pachete convenabile din punct de vedere logistic și financiar. În prezent, în Europa nu poți rezerva tichete de tren cu mai mult de șase luni în avans.
Ultimul motiv este că, potrivit reglementărilor UE privind pachetele de servicii turistice, dacă un operator de turism face o rezervare pentru un client într-o vacanță, care implică transport feroviar și trenul are întârziere sau este anulat, operatorul de turism trebuie să ramburseze rezervarea. "Dacă fac rezervări la o companie aeriană, iar compania aeriană întârzie sau întârzie sau cursa este anulată, compania face rambursarea", arată Francis.
Pentru călători, toți acești factori înseamnă că o vacanță în care se deplasează cu trenul nu este lipsită de probleme și s-ar putea să te trezești pe un peron, așteptând o legătură mai mult decât ți-ai fi dorit.
Unde mai pui că s-ar putea ca aceasta să fie și mai scumpă, iar rezervarea va trebui s-o faci pe cont propriu.
În plus, pentru că e mai greu pentru agențiile de turism să rezerve bilete de tren pentru clienții lor, există mai puține șanse de a obține un tarif de grup și, implicit, prețuri mai bune.
Aceste probleme care în transportul aerian nu există nu au trecut neobservate la nivel guvernamental.
Un plan de acțiune al UE a fost lansat la începutul acestui an, cu scopul de a face călătoriile cu trenul mai durabile, mai eficiente și mai bine conectate pe întreg continentul. E un pas înainte spre armonizarea rețelelor feroviare și spre soluții mai bune, dar fără a aborda problema taxării și, prin urmare, a echilibrării prețurilor, nu este clar dacă angajamentul UE de a face din călătoria cu trenul cea mai bună alegere va avea impactul dorit, notează BBC.
Trebuie să fii îndârjit ca să mergi cu trenul, dar merită
În aceste condiții, ce poți face dacă vrei să călătorești cu trenul? Deocamdată, cei mai mulți europeni trebuie să se descurce pe cont propriu.
Alții, de pildă britanicii, sunt mai norocoși. Byway este un operator de turism din Marea Britanie care organizează călătorii 100% fără zboruri în Europa. Folosind programul personalizat JourneyAI, acesta planifică și organizează călătorii, găsind cele mai bune rute și ocolind problemele logistice în diferite valute, limbi și orare. Clienții au, de asemenea, la dispoziție un număr WhatsApp pe care să-l apeleze dacă întâmpină întârzieri sau alte probleme în timpul călătoriei.
Cei de la Byway sunt convinși că trenurile au multe avantaje în fața avioanelor, dar sistemul trebuie îmbunătățit. "Dacă excluzi timpul și banii din procesul de planificare a călătoriei, cine nu și-ar dori să călătorească cu trenul în Europa?", a spus James Hill, unul dintre reprezentanții companiei.
Clienții se bucură de lucrurile pe care nu le găsești atunci când optezi pentru avion - călătorii lente, o latură retro a vieții și vagoanele-restaurant, unde poți mânca confortabil, în timp ce privești peisajele trecând prin fața ochilor.
Compania precizează pe site-ul său că și-ar dori să abordeze problema tarifelor subliniind, de asemenea, că operatorii aerieni nu plătesc taxe pe combustibil și că biletele de avion au cotă zero de TVA, ceea ce înseamnă că pot oferi tarife ieftine. În schimb, Byway pledează pentru taxe pentru zborurile frecvente, taxe de zbor și interzicerea zborurilor interne pe distanțe scurte.
De asemenea, Busbud încearcă să faciliteze planificarea unei călătorii fără zbor, eliminând complicațiile logistice ale rezervării prin mai mulți operatori. Platforma considerată un fel de Expedia pentru transport terestru (călătorii cu autobuzul, autocarul și trenul) oferă o modalitate digitală de a rezerva călătorii dintr-un punct în altul în SUA, Canada și Europa fără a folosi avionul.
Deși călătoria cu trenul ar putea fi mai lentă, nu trebuie să te înregistrezi cu două ore înainte, eviți cozile lungi de la controlul de securitate și ajungi chiar în inima unui oraș, nu la o oră distanță de el, cum se întâmplă în cazul zborurilor. Asta înseamnă că, în cazul multor rute, nu pierzi mult timp pe drum, iar durata totală a deplasării e reprezentată de călătoria în sine.
Cu toate acestea, trebuie să aibă loc schimbări majore înainte ca deplasarea cu trenul să ajungă aproape de punctul în care să fie mai atractivă decât zborul, subliniază Francis. "Trebuie să concurăm în condiții echitabile. Cred că am trăit din speranță, încurajând oamenii că deplasarea cu trenul este răspunsul. E timpul ca asta să devină real. Acesta este răspunsul doar dacă putem aborda problemele fundamentale", a spus el.
T.D.