Parlamentul European a publicat un Eurobarometru realizat după alegerile europene din iunie 2024. Sondajul analizează comportamentul de vot și principalele priorități ale cetățenilor UE.
Creșterea prețurilor și a costului vieții (42% ) și situația economică (41%) au fost principalele subiecte care i-au motivat pe cetățenii UE să voteze la ultimele alegeri europene din luna iunie a acestui an.
O treime dintre alegătorii din cele 27 de state membre (34%) spun că situația internațională a fost un subiect care i-a încurajat să voteze, în timp ce o proporție similară menționează apărarea democrației și a statului de drept (32%).
De ce au votat românii la europarlamentare
În ce îi priveşte pe cetăţenii români, principalele subiecte care i-au motivat să voteze la alegerile europene din luna iunie sunt:
- situaţia economică (45%);
- creşterea preţurilor şi a costului vieţii (44%);
- protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală (32%, faţă de doar 24% media UE);
- situaţia internaţională (30%);
- democraţia şi statul de drept (27%);
- apărarea şi securitatea (27%, similar cu media UE de 28%).
Cei care nu au votat spun, de asemenea, că situația economică (36% media UE, 41% RO) și costul vieții (46% identic media UE și RO) i-ar fi putut motiva să participe la alegeri.
În cazul respondenţilor din România, protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală reprezintă pentru 35% dintre aceştia un subiect care i-ar fi putut motiva să meargă la vot, urmat de apărare şi securitate (24%) şi situaţia internaţională (21%).
Şefa Parlamentului European, Roberta Metsola, a comentat rezultatele sondajului:
„În luna iunie, cetățenii din întreaga Europă și-au făcut auzită vocea, în condițiile în care am asistat la cea mai mare participare la alegerile pentru Parlamentul European din ultimii 30 de ani. Cetăţenii ne-au dat mandat să acționăm, să oferim răspunsuri și soluții benefice în viața lor de zi cu zi.
Parlamentul îşi va onora promisiunile. În următoarele săptămâni, vom examina noua Comisie Europeană pentru a ne asigura că aceasta va aborda aspectele care reprezintă o prioritate pentru cetățeni: costul vieții, starea economiei noastre, democrația, statul de drept, migrația și securitatea. Parlamentul European va continua să depună eforturi pentru ca vocea cetățenilor să conteze în UE.”
Românii optimişti cu privire la viitorul UE sunt mai mulţi ca media europeană
65% dintre cetățenii europeni sunt optimiști cu privire la viitorul UE. Procentul cetățenilor români optimiști cu privire la viitorul UE este mai mare decât media europeană (68%) și în creştere cu 7% faţă de anteriorul sondaj din februarie-martie 2024.
La nivel UE27, cetăţenii continuă să aibă o impresie pozitivă despre UE: 48%, doar 16% declarând că au o imagine negativă.
52% dintre respondenţii din România declară o imagine pozitivă despre UE, în creştere cu 2 puncte procentuale faţă de sondajul anterior, şi doar 11% au o imagine negativă, în scădere cu 5% faţă de precedentul sondaj.
Aderarea la UE este, de asemenea, privită într-o lumină favorabilă.
Șapte din zece europeni (70% media UE) consideră că țara lor a beneficiat de pe urma apartenenței la UE, cifră care a rămas stabilă în ultimii ani. De asemenea, 70% dintre cetățenii români participanți la sondaj consideră că țara lor a avut beneficii de pe urma statutului de membru al UE, în creștere cu 5% față de sondajul realizat în februarie/martie 2024.
De ce apreciază românii UE
În ansamblul UE există patru motive principale pentru care calitatea de membru este considerată benefică: intensificarea cooperării dintre statele membre (36%), protejarea păcii și consolidarea securității (32%), contribuția UE la creșterea economică (28%) și crearea de noi oportunități de muncă (24%).
Pentru respondenții din România, primele patru motive pentru care statutul de membru al UE este considerat benefic sunt:
- crearea de noi oportunități de muncă (37%),
- protejarea păcii și consolidarea securității (26%),
- intensificarea cooperării dintre statele membre (24%),
- contribuția UE la creșterea economică (24%).
Prezența la vot la europarlamentare a fost de 50,74% la nivelul UE (52,40% în România), cea mai mare din ultimii 30 de ani și similară cu cea din 2019. Aceasta a crescut în 16 din cele 27 de țări, inclusiv în România.
Analiza acestui sondaj postelectoral sugerează că votul la alegerile europene devine un obicei pentru mulți cetățeni. Când au fost întrebați de ce au votat, 46% dintre alegătorii europeni spun că o fac întotdeauna (35% în România), în timp ce 42% spun că este datoria lor ca cetățeni (31% în România), iar 20% dintre respondenții din UE spun că doresc să sprijine partidul politic de care se simt apropiați (21% în România).
De ce au votat românii cu un anumit partid
În cazul respondenţilor din România, principalele motive care au stat la baza deciziei de a vota un partid anume sunt:
- obişnuinţa de a vota partidul respectiv (39%);
- propunerile privind problemele naţionale (38%);
- propunerile privind o problemă considerată importantă de către respondent (37%);
- propunerile privind problemele europene (31%).
Rezultatele complete ale sondajului pot fi găsite aici.
Context
Sondajul Eurobarometru a fost efectuat de agenția de cercetare Verian (anterior Kantar Public) în perioada 13 iunie - 8 iulie 2024 în toate cele 27 state membre. Sondajul a fost realizat față în față, interviurile video (CAVI) fiind utilizate în Cehia, Danemarca, Finlanda și Malta. În total, au fost efectuate 26.349 de interviuri. Rezultatele au fost ponderate în funcție de dimensiunea populației din fiecare țară. Pe lângă procedura de ponderare bazată pe variabile socio-demografice (ponderi post-stratificare în funcție de sex și vârstă, regiune și urbanizare), rezultatele pentru toate întrebările legate de alegerile europene din acest sondaj post-electoral au fost ponderate în funcție de prezența la vot la nivel național.