Patronii din turismul românesc vor să se introducă o taxă pentru cei care aleg să îşi petreacă vacanţele în străinătate. Mai exact, cine îşi face concediul în afara ţării să fie obligat să plătească o taxă suplimentară, pe lângă taxa turistică aplicată de către țara sau oraşul de destinație.
Agențiile de turism ar colecta noua taxă, iar banii să fie folosiți pentru promovarea României. Însă ar trebui cumva taxați și turiștii care pleacă pe cont propriu, fără să apeleze la o agenţie.
„În România nu avem bani să ne promovăm pe destinații externe, cei care vin vin întâmplător. Am pornit de la modelul de succes al Turciei care are buget de promovare de 225 milioane de euro până în 2028, în timp ce România are anul acesta buget de 3 milioane de euro.
Ne-am gândit ca fiecare turist român care pleacă din țară să participe la promovarea României. A fost un model de succes acum 30 de ani când din TVA 3% se ducea în promovarea turismului. Avem mai multe variante, una e să se plătească suplimentar o taxă modică. În Turcia se plătesc 12 euro de persoană.
Noi am vrea ca aceste sume să fie deduse dintr-un impozit al agenției respective, să plătească mai puțin TVA, dar banii să aibă destinație precisă, nu să se ducă undeva unde să nu știe nimeni de ei.
Ne gândim la un euro.
Încercăm să găsim o modalitate ca să fie echitabil pentru toată lumea. Ne gândim ca acești bani să fie colectați de site-uri de rezervări online, de companii aeriene.
Așteptăm să treacă această furtună financiar-fiscală care e în Parlament, ca apoi să venim și noi cu această propunere care să fie implementată într-un act normativ, nu vrem să afecteze bugetele turiștilor.
Nu s-a purtat o discuție oficială la nivel de minister. Au fost contacte neoficiale cu Ministerul de Finanțe, al Economiei, cu colegi din țară, urmează să discutăm cu agențiile de turism care bineînțeles că nu sunt de acord cu această măsură pe care vrem să o implementăm", a declarat Dragoș Răducan, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc, la Digi24.
UPDATE 22:40 - Ulterior, FPTR a transmis un comunicat prin care a dat detalii despre ideea care i-a revoltat pe majoritatea românilor și a explicat cum ar trebui ca Organizația de Management al Destinației (OMD) pe care vor să o înființeze să aibă un buget de 20-25 de milioane de euro, care include și contribuția statului pentru promovare turistică.
Reprezentanții federației susțin că scopul este de a „revoluționa și susține promovarea dinamică și sustenabilă a României” și că „inițiativa are ca obiectiv ca, în următorii 4-5 ani, contribuția turismului la PIB-ul țării să atingă procentul de 8-10%”.
„Avem în vedere posibilitatea de a obține anual aproximativ 15 milioane de euro anual pentru promovarea turismului. Aceste fonduri vor fi puse la dispoziția OMD-ului național prin introducerea unei taxe speciale de promovare.
În prezent analizăm posibilitatea ca această taxă să fie percepută ca o sumă pentru întregul sejur sau ca o cotizație pentru fiecare zi de călătorie în străinătate pentru cetățenii români.
Taxa de promovare turistică va fi colectată de către agențiile de turism, platformele de rezervări și alți intermediari similari, fiind apoi virată lunar în contul OMD-ului național, într-un mod similar cu colectarea taxei speciale de promovare - denumită taxa de stațiune sau city tax - de către unitățile de cazare”, se arată în comunicat.
Reprezentanții FPTR spun că analizează un proiect abandonat de o altă organizație patronală, unde taxa era 1 euro pentru fiecare bilet de avion vândut pentru zborurile către destinații externe.
Recent, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a solicitat Ministerului Turismului alocarea de fonduri pentru promovarea litoralului, precum şi elaborarea unei strategii pentru participarea la târgurile internaţionale de turism.
Reacția Alianţei pentru Turism
Alianţa pentru Turism (APT), platformă care reuneşte 24 de organizaţii profesionale, patronale şi asociative din domeniul turismului, dezaprobă ferm propunerea.
"Astăzi, de Ziua Mondială a Turismului, un domeniu clădit pe încredere şi libertatea de călătorie, considerăm că soluţiile pentru dezvoltarea turismului românesc rezidă în creşterea calităţii serviciilor oferite, dezvoltarea infrastructurii şi mai ales investiţia în promovarea imaginii.
Conform datelor statistice, turismul a adus în 2019, înainte de pandemie, aproximativ 9 miliarde de euro la PIB-ul României, procent care poate şi trebuie să crească dacă premisele de mai sus sunt îndeplinite. Legislaţia învechită şi care nu mai ţine cont de realităţile digitale în care trăim, practica turismului la negru sau la gri, lipsa unei Organizaţii Naţionale de Management al Destinaţiei care să poată dezvolta proiecte multianuale cu bugete clare, independente de mişcările politice sunt tot atâtea elemente care pun piedică dezvoltării turismului românesc", se arată într-un comunicat transmis miercuri de organizaţia menţionată.
Potrivit sursei citate, unitatea industriei turismului este un factor cheie pentru coeziunea propunerilor şi acţiunilor de promovare şi dezvoltare a turismului.