Cea de-a patra ediție a Bucharest Fashion Film Festival – evenimentul din România plasat la intersecția dintre fashion, film și advertising – se va desfășura în perioada 6-11 noiembrie 2020. Anul acesta, va căpăta o dimensiune exclusiv online și va avea loc pe site-ul festivalului, dar și pe platforma TIFF Unlimited.
SpotMedia.ro a stat de vorbă cu Mădălina Cozmeanu și Ioana Diaconu, co-fondatoarele acestui eveniment, despre cum a fost migrarea din offline în online, cum e să menții atenția participanților când pot face atâtea alte lucruri pe Internet, dar și despre trendurile industriei naționale și internaționale a filmelor de fashion.
Care sunt principalele noutăți de anul acesta ale Bucharest Fashion Film Festival? Care este implicarea industriei locale?
Mădălina Cozmeanu, cofondatoare: În contextul pandemiei, am redesenat formatul inițial într-unul online - asta ar fi principala noutate la nivel de experiență. La nivel de conținut, am introdus noi secțiuni, extinzându-ne astfel mult în afara câmpului modei.
Dressing The Cinema - o secțiune gândită cu scopul de a explora rolul costumului în construcția personajelor și coerența narațiunii, care cuprinde anul acesta o selecție de filme cult care stau sub umbrela conceptului de camp, care a stat la baza expoziției de mare succes din 2019 de la MET (Camp: Notes on Fashion). E o temă care permite costume flamboiante și subversivitate socio-politică - o combinație nu așa des întâlnită.
Dressing the Body - o selecție de scurtmetraje, ficțiune și documentare, dar și primul episod din podcastul Dress Codes oferă publicului contextul de a analiza și de a-și analiza relația haină-corp-identitate dintr-o perspectivă socio-culturală. E o temă în care sunt sigură că oricine se poate regăsi într-un fel sau altul, pentru că hainele și semnificațiile lor sunt parte din viețile tuturor. Nu ne putem sustrage.
Toate lungmetrajele, atât filmele cult cât și documentarele din program, vor fi disponibile pe platforma TIFF Unlimited, iar scurtmetrajele și discuțiile pe www.bucharestfashionfilm.ro și canalele noastre de social media.
Care este publicul-țintă al acestui eveniment?
Mădălina Cozmeanu: Inițial, ne adresam mai degrabă celor care activează în industriile creative, la intersecția dintre modă, film și advertising, însă pe măsură ce am adăugat noi secțiuni, am adăugat și noi segmente de public - așadar, acum, oricine are o înclinație către estetică și un interes pentru cultură ar putea găsi ceva atrăgător în program.
Cum e să gestionați o comunitate care până acum se întâlnea mai mult offline?
Ioana Diaconu, cofondatoare: Este o provocare pentru noi și încercăm să ne îndreptăm resursele spre implicarea a cât mai multor persoane în conversație, pentru a extinde reach-ul evenimentului și în alte cercuri decât cel deja coagulat.
Online-ul este supraîncărcat de conținut deja de luni bune; în plus, a crescut destul de mult și competiția pe timpul și atenția oamenilor. Dacă la un eveniment era mai la îndemână să ieși pentru că este o ocazie socială, este mai greu să te ții de o oră de vizionare sau participare la un eveniment online când există atâtea alte variante.
Facem tot posibilul să oferim subiecte cât mai diverse și să le ținem online pe toată perioada festivalului, astfel încât publicul să își poată face un program și să poată vedea filmele în propriul ritm.
Mădălina Cozmeanu: Tot în acest sens am hotărât să abordăm formatul de podcast, astfel încât interviul cu socio-antropologul Magda Crăciun și fragmentele din jurnalul de atelier al designerului Ana Alexe, acompaniate de soundscape-ul Dianei Miron, să poată fi ascultate și în trafic, în drum spre job, în timp ce gătești etc. Episodul va fi disponibil pe toate platformele de podcast, precum și pe site-ul nostru.
Cum credeți că va evolua industria filmelor de modă din România și din regiune în contextul pandemiei? Dar pe plan internațional, ce trenduri se conturează?
Ioana Diaconu: Chiar anul acesta vom avea un masterclass cu David McGovern, un regizor care predă cursuri de filme de fashion la University of the Arts din Londra, iar subiectul acestuia este viitorul filmului de modă în contextul actual.
Credem că anul acesta a accelerat trecerea la digital în toate domeniile, designerii fiind atinși de acest lucru în mod egal.
Astfel, și aceștia au fost nevoiți să găsească noi modalități prin care să-și prezinte colecțiile în lipsa unor săptămâni ale modei tradiționale, iar formatul video este unul dintre cele mai accesibile - atât pentru companiile mari, cât și pentru designerii mai mici, care nu au bugetele de producție ale celorlalți.
Acest lucru duce, de asemenea, la o democratizare a modei, astfel încât publicul larg are acces ”în primul rând” la lansarea acestor colecții, scoțând marile case de modă dintr-un anumit exclusivism păstrat de-a lungul anilor.
Ce ați vrea sa transmiteți organizatorilor de festivaluri din România, în contextul actual? Pe de altă parte, ce lecții ați învățat în pandemie în ceea ce privește organizarea unui eveniment? Dar pe plan personal?
Ioana Diaconu: Am vrea sa le transmitem multă baftă și răbdare de fier. Că avem nevoie cu toții. Ce am învățat din punct de vedere organizatoric este cât de importantă este flexibilitatea și adaptabilitatea, deși credem în continuare că unul dintre scopurile unui festival este de a aduce oamenii împreună și de a te încărca cu acea energie și forfotă pe care o simți când ești în aceeași încăpere cu oameni care au interese similare.
Lucrăm încă la a învăța să ne ascuțim strategiile de comunicare și să ne îmbunătățim prezența online.
Sperăm să rămânem cu aceste lecții și să le putem aplica și la edițiile viitoare, astfel încât să putem reflecta în online cât mai bine evenimentele din offline.
De exemplu, streamingul online al discuțiilor și masterclass-urilor pentru participanți din afara Bucureștiului este una dintre lecțiile pe care le vom lua cu noi pe mai departe.