„2020 este un an al încrederii”. Cum e să faci un festival online în pandemie și cum îți ții comunitatea aproape - Interviu cu Cristian Movilă despre UNFINISHED 2020

„2020 este un an al încrederii”. Cum e să faci un festival online în pandemie și cum îți ții comunitatea aproape - Interviu cu Cristian Movilă despre UNFINISHED 2020

În 2020, UNFINSIHED – primul festival multidisciplinar din România – s-a desfășurat online pe o platformă creată de la zero, special pregătită pentru acest eveniment.

Peste 3.500 de oameni din mai multe țări au participat în perioada 27 septembrie – 4 octombrie 2020 la activitățile susținute de peste 60 de speakeri, din 21 de țări, de pe întreg globul.

Conținutul audio, video și vizual a fost împărțit în patru categorii: Conversații, Performance, Artă și Wellness. Toate momentele au avut ca temă încrederea.

SpotMedia.ro a stat de vorbă cu artistul și fotograful Cristian Movilă despre cum e să organizezi un festival în pandemie, cum gândești evenimentele să fie adaptate pentru mediul online, de ce e important ca participanții să poată face networking și de ce „încrederea” este cuvântul care definește acest an.

Cum ați simțit pandemia din postura fondatorului unei comunități? A fost, printre altele, și o ocazie de a ieși din zona de confort, de a îmbrățișa incertitudinea și de a o transforma într-o oportunitate pentru reinventare și creativitate? Cum?

Este clar că anul acesta a fost un moment de cotitură pentru noi toți. Lucrurile au devenit atât de imprevizibile și incerte, de parcă tot ce am învățat până acum nu ne mai putea ajuta deloc.

Dar în mod cert este și o oportunitate de a ne redefini prioritățile, valorile și în final, alegerile. Odată cu lockdown-ul ne-am dat seama că UNFINISHED nu va putea avea loc ca în anii trecuți și am ales să avem încredere.

Încredere în oamenii de lângă noi, în parteneri, în comunitatea noastră, în artă, în tehnologie, în noi înșine că vom găsi cea mai potrivită formă pentru festival. Cu acest gând am început să construim și ediția de anul acesta.

ADVERTISING

Să povestim despre ediția de anul ăsta a UNFINISHED. În sine, esența festivalului nu e la fel cu a altora, fiind un festival multidisciplinar. Dincolo de asta, mi s-a mai părut interesant că în 2020 nu v-ați propus să aduceți experiența din offline în online (pentru că e practic imposibil), ci să adaptați experiența festivalului mediului online. Cum ați făcut acest lucru? De asemenea, de ce ați pus accent mai mult pe conversații și pe interacțiuni live? Au fost niște preconcepții pe care le-ați avut la început și le-ați „dejucat” pe parcursul procesului de organizare?

UNFINISHED este primul festival multidisciplinar din România, care a plecat de la un vis și o întrebare personală: How to understand the value of each other in our life?

O comunitate pentru care individul și interacțiunea umană sunt pe primul loc. Apoi, după ce am urmărit ce s-a întâmplat în online în ultimele luni (conferințe, evenimente, festivaluri) și gândindu-ne la valorile comunității noastre, ne-am dat seama că trebuie să redesenăm UNFINISHED ținând cont de nevoile actuale ale oamenilor.

Și da! Cum spui și tu, nu am încercat să ducem experiența din offline în online, fiind o misiune absolut imposibilă, ci am creat o nouă experiență.

Cu un program adaptat modului în care consumăm content în online (cu pauze generoase între sesiuni, cât să ai timp și de job și de viața personală), cu mai multe conversații și interacțiuni live pentru a crea un spațiu propice schimbului de idei (o prezentare e doar o expunere de idei, pe când un dialog este mult mai incitant), dar mai ales cu o platformă digitală care să permită interacțiunea între speakeri și participanți, între oameni indiferent de colțul de lume din care intră online.

Cât despre procesul de organizare, am lucrat o perioadă pe mai multe scenarii: festival offline, o formă hibrid și varianta exclusiv online. Însă crearea unei platforme dedicate festivalului a rămas cea mai potrivită pentru contextul actual. Cum nimic din ceea ce exista pe piață nu ne satisfăcea nevoile, pur și simplu, am creat de la zero totul.

ADVERTISING

Ce sfaturi ați avea pentru cei care sunt nevoiți acum să aducă în online ceea ce odinioară era în offline? Ce ați învățat dvs din această experiență (și bune, și mai puțin bune) și ați vrea să afle și alții?

Am învățat că este important să asculți nevoile comunității care s-a format în jurul evenimentului tău. Chiar dacă am făcut asta și până acum, anul acesta a fost un moment crucial și a contat enorm să ne adaptăm după programul și nevoile lor.

Într-adevăr, ne-a dat și multă încredere momentul în care am deschis procesul de înscriere pentru ediția de anul acesta și sute de oameni de pe tot globul s-au înscris, deși nu anunțasem formatul ediției, perioada și vreun speaker.

Cred că aici se vede, poate, diferența și valoarea comunității noastre. Vin pentru că, prin ceea ce facem an de an, am reușit și sper să reușim în continuare să le câștigăm încrederea și dorința de a face parte din UNFINISHED. De aceea, a fost foarte important pentru noi să-i ascultăm și să ținem cont de nevoile lor.

Dincolo de asta, conținutul, dar și prezentarea lui contează foarte, foarte mult. Nu poți recicla ceva ce s-a mai făcut, conținutul trebuie special creat pentru evenimentul tău și pentru comunitatea ta. Iar prezentarea lui trebuie să fie impecabilă.

Tocmai de aceea, noi am ales să filmăm peste tot în lume, cu profesioniști din Statele Unite ale Americii, Brazilia, Franța, Anglia și România, pentru a oferi ceea ce oamenii apreciază în online - content original, prezentat nu ca un meeting call, ci ca pe un show de televiziune.

În plus, nu e îndeajuns să dai doar ce ai promis, e important să-ți surprinzi comunitatea cu ceva neașteptat.

ADVERTISING

Așa am ajuns să facem un radio în festival (cu muzica tuturor artiștilor din UNFINISHED), o galerie de artă în care am adăugat inclusiv o colecție de texte cu cele mai emoționante răspunsuri despre încredere din formularele completate de participanți.

În ultima zi de festival, am introdus un moment live, ad-hoc, pentru că oamenii voiau să cunoască echipa din spatele festivalului și am făcut-o. Asta înseamnă pentru noi UNFINISHED - o experiență în continuă transformare.

Mai credem că flexibilitatea și sinceritatea este esențială.

Ce feedback-uri ați primit din partea participanților? Ce au apreciat cel mai mult? Ce au simțit că putea fi îmbunătățit (sau schimbat)?

Vorbeam de flexibilitate și de deschiderea organizatorilor de a primi feedback din partea participanților.

Inițial, am decis ca momentele din festival să fie disponibile doar atunci când au fost anunțate în program. Ca la un festival adevărat. Dacă pierzi un panel, nu mai ai cum să-l revezi, nu?

Însă oamenii din comunitate ne-au spus că uneori, oricât de mult și-ar dori să vadă o sesiune, nu au cum să participe și că își doresc foarte mult să existe această posibilitate. Mai mult, unii dintre ei pur și simplu voiau să revadă o conversație sau un performance.

I-am ascultat și în câteva zile, în timpul festivalului, am dezvoltat o capsulă a timpului în care au putut intra pentru a revedea conținutul. În plus, am lăsat platforma activă încă o săptămână pentru ca toți cei acceptați în festival să aibă timp să o exploreze și să interacționeze între ei.

S-au bucurat în special că au putut interacționa permanent cu noi, cu speakerii și bineînțeles cu ceilalți participanți în Dining Hall, Corner Trust și Courtyard - artefacte digitale pe care le-am creat special pentru ca oamenii să aibă șansa să se cunoască, chiar dacă virtual, personal. Iar asta înseamnă totul pentru noi. S-au legat prietenii, s-au schimbat idei, s-a creat conexiune. 

Cum e să atragi și să convingi o comunitate să participe la un eveniment multidisciplinar, cu invitați din mai multe țări și din mai multe industrii, care se întinde pe mai multe zile, cum e UNFINISHED?

Comunitatea UNFINISHED este rezultatul unei relații construite pe termen lung. Înseamnă oameni care au rămas alături de noi încă din primele momente și care au dus vorba mai departe și au atras alți oameni, cu aceleași valori ca și noi.

Cum bine știți, participarea la UNFINISHED nu se face pe bază de bilet, ci costă timp și implicare. Mai exact, ca să faci parte din comunitate, trebuie să completezi un formular (deloc ușor!) în care ne povestești despre tine, despre valorile tale, despre motivație și despre ce aduci în festival cu prezența ta. Este un fel de promisiune reciprocă.

Noi îți aducem content personalizat, o comunitate cu aceleași valori și deschidere ca tine, un ecosistem propice pentru schimbul de idei, iar tu te implici în acest schimb pentru a crea vibe-ul UNFINISHED. Iar asta se întâmplă în fiecare an.

Tocmai de aceea, oamenii au încredere și participă la eveniment.

Mulți dintre cei care au participat la UNFINISHED, pe scenă sau în public, au devenit ambasadorii noștri și-au ajutat în fiecare an cu propuneri noi de invitați și povești care au reușit să schimbe, chiar și un pic, lumea în care trăim. Lor li se adresează UNFINISHED, celor care își doresc să facă parte din acest vis. Iar noi le suntem extrem de recunoscători.

Cum a fost munca pentru noua platformă, pe care s-a desfășurat festivalul? Care au fost provocările, care au fost reușitele, ce feedback aveți de la participanți?

Suntem foarte recunoscători că am putut crea la UNFINISHED, alături de echipa [F] OS, o experiență inovatoare, complet diferită de ce s-a întâmplat până acum în online. Echipa de dezvoltare a lucrat intens peste 1.800 de ore la platforma [Flow] OS, creată special pe arhitectura festivalului nostru. 8 artefacte digitale care, puse unele lângă celelalte, au construit experiența UNFINISHED:

  • The Main Stage - locul în care s-au desfășurat principalele momente,
  • Gallery - un spațiu ca un muzeu, cu expoziții de artă,
  • Workshop - camera unde s-au întâmplat clase de yoga, dezbateri și sesiuni de Q&A,
  • un spațiu dedicat partenerilor (pentru că da, și aici avem mult de lucrat),
  • Time Capsule - un artefact pe care l-am creat în timpul festivalului, bazat pe feedback-ul comunității,
  • Cele trei camere cu care am câștigat foarte mult: Dining Hall, Trust Corner și Courtyard - spații create pentru interacțiune în timp real.

În toate aceste artefacte au existat și alte modalități de interacțiune: oamenii puteau comenta împreună o lucrare de artă, putea discuta în scris (nu toată lumea se simte confortabil să intre într-un video meeting), puteau aplauda și la finalul sesiunii platforma genera sunetul aplauzelor.

A fost complex și dificil, dar reacțiile oamenilor din timpul festivalului ne-au încărcat bateriile și ne-am dat seama că am făcut ceea ce trebuia.

Screenshot-2020-09-28-at-22.02.07

Deși am pornit în această călătorie ca entități diferite, lucrând cot la cot, și inspirându-ne unii pe alții, nu a durat mult până când cele două echipe au devenit o simbioză perfectă între tehnologie și imaginație, între cod și artă, între offline și online.

Așa a apărut platforma [FLOW] OS UNFINISHED, din intersecția unor discipline și a unor oameni total diferiți. Cred că tocmai asta îi oferă și unicitate. Planuri de viitor avem. Multe. Ambițioase. Dar despre asta sper să putem vorbi cât de curând. 

Ce detalii din culise ne puteți da despre invitați? Lor cum li s-a părut experiența? 

Câțiva dintre ei ne-au mărturisit că a fost pentru prima dată când pur și simplu au simțit că au o audiență reală.

Mi-ar plăcea să pot recrea prin cuvinte cum s-a încheiat festivalul, alături de artistul Jurgis Didziulis, dar nu cred că voi putea. Un moment muzical live, improvizat de Jurgis, în care omul ăsta a cântat ce scria lumea în timp real în chat despre festival și experiența lor din ultimele opt zile.

Oamenii erau la birou, acasă, în autobuz, în mașină, dar sunt absolut convins că dansau.

Un alt episod fain, din culise, a fost întâlnirea dintre Esther Perel - unul dintre cei mai apreciați psihoterapeuți și experți în relații de cuplu din lume și speaker al ediției de anul trecut, și artista Marina Abramovic, parte din #UNFINISHED20. Cele două s-au întâlnit fizic, în New York, pentru a participa împreună în UNFINISHED. Încă ne surprinde puterea festivalului de a crea conexiuni și de a aduce oamenii împreună.

Ediția de anul acesta a avut ca temă ”ÎNCREDEREA”. De ce? Cum ați defini dvs. încrederea ca valoare umană? Și de ce e importantă încrederea în toate relațiile interumane? Ce ați învățat anul acesta despre încredere și vreți să împărtășiți cu noi?

2020 este un an al încrederii, nu-i așa? Încredere în cei de lângă noi, în doctori, în branduri, în social media, în știri, în angajatori, în instituțiile statului.

Iar încrederea este un sentiment extrem de fragil și vrem ca prin UNFINISHED să participăm la reconstrucția lui. Tocmai de aceea, am invitat în festival oameni din domenii total diferite pentru a da noi valențe încrederii. Și am reușit.

Prin conversațiile pe care le-au avut, prin performance-urile pe care le-au creat, prin întrebările pe care le-au pus, au reușit să genereze dezbateri în jurul încrederii, iar acesta este primul pas în recâștigarea acestui sentiment.  

Ne puteți da câteva exemple din highlight-urile festivalului?

Aș fi nedrept dacă aș nominaliza anumite momente ca fiind mai bune ca altele, pentru că fiecare sesiune a însemnat o cărămidă la imaginea de final a UNFINISHED20.

Artiști din Brazilia, România, Columbia, Lituania și Argentina ne-au povestit despre încredere pe note muzicale, autori ca Priya Parker și Anand Giridharadas s-au deschis în fața oamenilor și au vorbit despre ce urmează într-o lume atât de diferită, jurnaliști de la România, te iubesc, Euronews, New York Times și nu numai au încercat să reclădească încrederea în media.

Tot în reconstrucția acestui sentiment au participat și designeri, creatori, publicitari, bancheri, experți în mediu, actori, antreprenori, activiști cyborg. Tuturor le mulțumim!  

Dar, ca să nu fiu nedrept față de întrebare, pot spune că unul dintre cele mai așteptate și emoționante momente din festival a fost conversația cu Marina Abramovic. Prezența Marinei la UNFINISHED a gravitat tot în jurul ideii de încredere și, pornind de la două dintre lucrările artistei, am explorat relația dintre risc și vulnerabilitate.

De asemenea, am abordat și subiectul imposibilității de a separa toate aspectele din viața noastră (viață personală și profesională, minte și trup, spectacol și realitate), o temă esențială în practica Marinei, dar importantă pentru noi toți. Momentul Marinei a reprezentat și un maxim de prezență în platformă fiind vizionat de peste 3.300 de oameni din întreaga lume.

O altă conversație apreciată de comunitate a fost cea dintre Ida Benedetto, strateg și designer de experiențe și preotul Patrick Malloy. Un dialog despre vulnerabilitate și vindecare, filmat în Catedrala Saint John The Divine din New York City, urmat de o sesiune live de Q&A cu reverendul Patrick căruia participanții i-au pus întrebări despre credință și încredere, siguranță și trădare. A fost foarte intens și cu o încărcătură emoțională pe care puteai să o simți dincolo de ecran. 

Vezi exclusivităţile SpotMedia.ro


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇