În contextul deficitului acut de personal cu care se confruntă România, multe companii se îndreaptă către recrutarea de muncitori din afara Uniunii Europene, în special din Asia. Lipsa forței de muncă, atât în sectoarele necalificate, cât și în cele calificate, a devenit o problemă majoră pentru diverse industrii, de la construcții și logistică, la HoReCa și producție. Pentru a înțelege mai bine cum poate fi abordată această provocare și cum pot fi atrași muncitori asiatici în România, am discutat cu Melania Pop, reprezentant al companiei Work Finder, una dintre companiile de top în recrutarea internațională de personal.
Povestește-ne despre International Work Finder, de când sunteți pe piață și ce exact oferiți?
International Work Finder oferă servicii de recrutare și plasare a forței de muncă non-UE și este pe piață de 7 ani. Societatea noastră a fost înființată inițial pentru a satisface nevoia de personal a celorlalte companii din grupul nostru. Lipsa de personal, atât necalificat, cât și mediu sau înalt calificat, devenea o problemă tot mai mare, așa că am început să recrutăm pentru noi. Ulterior, văzând succesul modelului nostru, am extins serviciile către alte companii. Astfel, acum oferim servicii de recrutare atât din România, cât și din 10 țări străine, printre care Nepal, Sri Lanka, India, Indonezia, Filipine și Egipt.
Care sunt principalele industrii pentru care recrutați personal și cu fel de clienți lucrați?
Până acum, am adus pe piață peste 15.000 de muncitori asiatici pentru diverse industrii. Peste 2.000 de angajați operează în construcții, 2.000 în depozite, 3.000 în zona de livrări, 1.500 in automotive, 1.300 in sortare/reciclare, peste 2.000 în HoReCa și mulți alții susțin industrii precum retail, producție, logistică sau merchandising.
Portofoliul nostru include peste 600 de clienți. Companii precum Papillon Laboratoire Cosmetique, Mega Image, Metro, Continental, unde numărul angajaților non-UE este între 300 și 1.000 de persoane, beneficiază deja de câțiva ani de serviciile noastre.
În cadrul lanțurilor de restaurante Mesopotamia, există peste 700 de lucrători asiatici aduși de International Work Finder, care activează atât pe partea de operațiuni, cât și pe relațiile cu clienții. Unii dintre ei au învățat limba română și au fost promovați în funcții de conducere.
Cum reușiți să găsiți și să atrageți acest personal internațional, având în vedere dificultățile de pe piața locală?
Asiaticii sunt foarte dornici să muncească și să vină în Europa, așa că, prin asociere, România este o țară atrăgătoare. Cei interesați să vină aici își doresc locuri de muncă plătite mai bine ca în țările lor, care să le permită să își întrețină, de la distanță, familiile extinse.
De aceea, de exemplu, în construcții avem persoane cu studii superioare care preferă să vină în România și să lucreze ca muncitori necalificați, pentru că sunt plătiți mai bine decât în țările lor de origine.
Pentru a selecta cele mai potrivite persoane, încă de la început, ne-am concentrat pe crearea de parteneriate și colaborarea cu agenții de recrutare din Asia. Avem cel puțin trei agenții de încredere, validate în fiecare țară. Pe acestea le evaluăm constant, pentru a ne asigura că trimit personal calificat, sănătos și serios. Rolul lor, este unul major, așa că suntem întotdeauna atenți la partenerii noștri.
Care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în această industrie?
Una dintre principalele provocări este concurența neloială. Multe societăți folosesc România doar ca poartă de trecere spre Europa, ceea ce poate crea o imagine negativă asupra forței de muncă din Asia. În plus, concurența pe preț este intensă, dar calitatea serviciilor noastre și portofoliul nostru extins de clienți ne ajută să ne menținem poziția pe piață.
De asemenea, este important să informăm piața și să asigurăm angajatorii că personalul nostru este bine pregătit și stabil.
A existat recent o informație în presă conform căreia, odată cu aderarea la Schengen, au plecat 35-40% dintre personalul asiatic în Europa. Care este situația reală?
Materialul care a apărut în presă a extrapolat cifrele unei singure agenții de recrutare, fără a analiza situația în întreaga industrie. La nivel intern, am realizat o evaluare a portofoliului propriu de angajați non-UE, precum și a clienților noștri. De la aderarea României la spațiul Schengen, sub 1% dintre angajații furnizați de compania noastră au părăsit locurile de muncă și țara pentru a pleca în străinătate. Acest lucru înseamnă un maximum de 8 persoane la mia de profesioniști furnizați. Cifrele alarmante nu sunt, deci, reprezentative la nivel de industrie. Informația furnizată, nevalidată cu alte organizații din România, pune într-o lumină proastă industria de recrutare și furnizare a forței de muncă non-UE.
International Work Finder are abilitățile și expertiza necesare pentru a selecta și furniza forță de muncă de încredere, competentă, care să își dorească să rămână în România și care să își respecte contractele și angajamentele.
Cum se adaptează angajații străini la cultura și limba română?
Adaptarea angajaților străini depinde foarte mult de modul în care sunt selectați și de condițiile de muncă oferite. De exemplu, nu vom recomanda niciodată muncitori din Africa pentru lucrări în condiții de frig sau din Nepal pentru activități ce necesită forță fizică intensă. Este esențial să alegem personalul potrivit pentru fiecare job și să oferim sprijin continuu în procesul de adaptare.
În plus, asigurăm contracte inițiale pe 2 ani, care pot fi reînnoite, și ne străduim să facilităm integrarea lor în colectiv și societate.
De asemenea, ne asigurăm că aceștia au experiență internațională și că sunt familiarizați cu diverse culturi și religii, ceea ce contribuie la o integrare mai ușoară și o rată de retenție ridicată.
Care sunt obiectivele International Work Finder până la finalul anului?
Până la finalul anului, ne propunem să aducem în România 10.000 de angajați non-UE, susținând astfel dezvoltarea unor industrii cheie precum construcțiile, producția, logistica, agricultura și HoReCa.