La Dolce Vita e pe cale de dispariție: Schimbarea radicală care le dă frisoane patronilor de pe plajele Italiei

La Dolce Vita e pe cale de dispariție: Schimbarea radicală care le dă frisoane patronilor de pe plajele Italiei
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Să stai la soare pe una dintre plajele Italiei, cu o băutură în mână, și să te miști de acolo doar ca să savurezi un pește proaspăt sau să-ți iei încă un pahar cu vin local. Acest vis pentru care milioane de turiști caută litoralul italian e pe cale să se schimbe pentru totdeauna.

Din 31 decembrie 2023, concesionarea plajelor, fie că e vorba de un club de pe plajă care închiriază șezlonguri, un bar sau un restaurant, se va face pe baza prezentării unei oferte, mișcare care pune în pericol „la dolce vita”, avertizează cei care lucrează în acest sector, potrivit CNN.

Cu 7.360 de kilometri de coastă doar în partea peninsulă, fără a mai socoti și insulele, Italia este unul dintre statele cu cele mai multe plaje din Europa. Există peste 30.000 de plaje private în acestă țară, iar 98% din acestea sunt conduse de afaceri de familie, potrivit Federației italiene a afacerilor balneare (FIBA), care le reprezintă.

ADVERTISING

O lege aprobată de Senat și programată pentru a fi supusă la vot în Camera Deputaților va schimba, însă, această situație. Prelungirea automată a licențelor va fi înlocuită cu un sistem concurențial european, prin care orice competitor interesat din UE poate avea acces la sistemul de acordare a concesiunilor.

Deși acestea nu vor fi scoase la licitație, oricine va dori să exploateze o plajă din Italia va trebui să prezinte un plan de dezvoltare, iar cei care dețin din generație în generație baruri și restaurante se tem că asta va duce, inevitabil, la intrarea pe piață a investitorilor cu mare putere financiară, cu care ei nu pot concura.

ADVERTISING

Guvernul schimbă regulile pentru că vrea fonduri UE

Prin legea care are ca obiectiv armonizarea prevederilor privind concurența în acest sector, Guvernul urmărește să se încadreze în condițiile impuse pentru a beneficia de fondurile de redresare oferite de UE.

Blocul comunitar a introdus o reglementare în acest sens în 2006, însă Italia, alături de alte state cu segmente însemnate de coastă, au amânat implementarea acesteia.

Concesiunile asupra plajelor sunt prelungite automat din 1992, iar în 2018, Guvernul a stabilit că prelungirile sunt valabile până în 2033. Acest termen va fi încălcat prin adoptarea noii legi.

ADVERTISING

Patronii de pe litoralul italian acuză schimbarea regulilor în timpul jocului și se plâng că au făcut împrumuturi și au pus ipoteci pe alte proprietăți fără să știe că pot fi deposedați de afacerile lor cu un deceniu mai devreme.

Maurizio Rustignoli, președintele FIBA, acuză că legea a fost trecută "pe repede înainte" prin Parlament și a avertizat că prețurile vor crește, dacă noii investitori vor fi puși să le achite compensații celor de la care preiau plajele.

În plus, spune el, legea va deschide porțile crimei organizate din cauza fondurilor necesare pentru a face oferta câștigătoare, dar și pentru că puține afaceri legale vor dori să investească într-un sector în care după câțiva ani pot pierde dreptul de funcționare.

Concesionarea plajelor reprezintă un subiect sensibil în Italia nu doar din cauza implicațiilor economice, ci și pentru că reprezintă o chestiune culturală - e un sistem unic în lume, datând încă din anii 1700, explică Alex Giuzio, autorul volumului despre litoralul italian "La Linea Fragile".

Italia are cele mai multe plaje concesionate din lume, dar dacă Guvernul nu limitează concesiunile la una pentru fiecare solicitant, există riscul ca acestea să fie acaparate de companii multinaționale, avertizează el.

"Vindem un stil de viață, nu doar șezlonguri"

Luciano Montechiaro, proprietarul unei plaje din Golful Trentova, spune că noua lege reprezintă o vânzare a întregului litoral al Italiei către cine licitează mai mult. "Când au intrat mall-urile în Italia, toate magazinele mici s-au închis. Afacerile mici nu vor putea ține pasul", a explicat el.

"Noi nu vindem doar șezlonguri; vindem un stil de viață. Să te duci la supermarket e altceva decât să mergi la un magazin mic. Turismul are legătură cu emoția, iar la dolce vita este făcută din mai multe lucruri: mâncare și vin, relații umane, bunăstare. Dacă faci același lucru peste tot, se pierd multe", a adăugat acesta.

Însă nu toată lumea este devastată de "apocalipsa" pe care o prevestesc patronii de pe litoralul italian - unii acuză prețurile scăzute ale concesiunilor și evaziunea fiscală din acest sector.

În regiunea nordică Veneto, de pildă, există doar doi operatori mari care își împart plaja de 7 kilometri Bibione. Iar rezultatele sunt excelente: plajele furnizează 50% din venitul pe cap de locuitor al regiunii, echivalentul a 10,5 miliarde de dolari.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇