Operațiunea de îndepărtare a ruinelor podului de peste râul Siret de la Luțca, care s-a prăbușit în luna iunie a anului 2022 după ce abia fusese renovat, a costat autoritățile locale peste 6 milioane de lei, adică aproximativ 1,2 milioane de euro.
Consiliul Județean Neamț a semnat abia în septembrie 2023 contractul cu o asociere de firme care să se ocupe de îndepărtarea molozului și a plătit pentru lucrări 6.153.906,82 de lei, inclusiv TVA, potrivit Adevărul.
Suma aproape o egalează pe cea plătită de autoritățile locale pentru renovarea aprobată pe vremea baronului PSD Ionel Arsene, care a fugit din țară de aproape un an, cu puțin timp înainte de a fi condamnat la 6 ani și 8 luni de închisoare, într-un dosar de trafic de influență.
Reabilitarea podului a costat 8,3 milioane de lei, adică aproximativ 1,6 milioane de euro, și Arsene s-a lăudat la inaugurare că structura rezistă la greutăți de până la 340 de tone și că nu va mai avea nevoie de consolidare zeci de ani.
„Am avut mare noroc cu un constructor foarte bun, un constructor care a lucrat susţinut aici", spunea Ionel Arsene înainte de inaugurare, lăudându-se că îl dă în folosință cu aproximativ un an înainte de termenul de execuţie.
Câteva luni mai târziu, însă, podul s-a prăbușit când pe el treceau un camion și o dubă. Doar o minune a făcut să nu existe decese, un singur șofer fiind rănit ușor.
Consiliul Județean încearcă să recupereze banii și a dat în judecată firma care a făcut reabilitarea, însă compania deținută de Romică Rotaru, fost subprefect și vicepreședinte al CJ Neamț, a intrat în insolvență.
Între timp, localnicii din cinci comune - Sagna, Bâra, Stăniţa, Boghicea şi Doljeşti - sunt cei care sunt obligați zilnic să ocolească 30 de kilometri ca să poată ajunge la serviciu, la școală sau să își rezolve orice problemă necesită deplasarea în afara localităților lor.
Consiliul Județean a anunțat că abia luna aceasta a aprobat o nouă documentație tehnico-economică pentru construcția unui alt pod, iar devizul general al investiţiei este estimat la 37.392.709 lei, ceea ce înseamnă aproximativ 7,5 milioane de euro, cu bani de la bugetul local și de la Guvern.
Nu se știe însă când va începe lucrarea de construcție, fiind mulți ași pași procedurali de îndeplinit.