Sunt șanse mici ca miile de bucureșteni care locuiesc în Greenfield să aibă un nou drum de acces spre oraș, în perioada imediat următoare.
Ce-i drept, unul dintre cele 3 pe care dezvoltatorul Impact Developer & Contractor SA promite să le construiască pare să iasă din hățișul birocrației, iar proiectul ar putea ajunge în curând în dezbatere publică. Dar când îl vor putea folosi oamenii din Greenfield încă nu știm.
Între timp, se dă o luptă continuă pentru un drum forestier și pentru avantaje ale proprietarilor din Pădurea Băneasa.
Ca să înțelegem mai bine ce se întâmplă am cerut informații de la:
- Regia Națională a Pădurilor Romsilva
- Primăria Sectorului 1 și consilieri locali de la Sectorul 1
- Primăria Municipiului București
- firma Impact Developer & Contractor SA, care a construit cartierul Greenfield
- ONG-uri de mediu
- proprietari de locuințe din cartier
Iată ce am reușit să aflăm.
Câți oameni trăiesc în Greenfield și câți urmează să se mai mute acolo
Pe site-ul său, firma Impact Developer & Contractor SA scrie că a planificat dezvoltarea cartierului Greenfield Băneasa în 5 faze, pentru o perioadă de 21 de ani, între 2007 și 2028.
Primele 3 faze au fost deja finalizate până în 2019, mai transmite societatea.
Iar acum în cartier sunt 6.839 de locuințe (case și apartamente de bloc), potrivit informațiilor de pe site-ul societății.
Iar dezvoltarea continuă, cu construcția de noi blocuri și clădiri cu funcțiuni diverse.
Una peste alta, e de așteptat ca în cartier să fie din ce în ce mai mulți oameni, care au nevoie nu doar de locuință, ci și de multe altele. Printre acestea, drumuri de acces.
Când au apărut problemele cu drumurile de acces
Până nu demult, erau două căi pe care locuitorii din Greenfield puteau pleca din cartier.
Prima este Aleea Teișani – un drum cu o singură bandă pe sens – care șerpuiește paralel cu Drumul Național Centura București (DNCB), în nordul cartierului Greenfield.
Cum în cartier ajung doar două linii de autobuz (dintre care doar una face legătura cu centrul Bucureștiului), cei mai mulți dintre locuitori folosesc mașinile ca să ajungă la serviciu sau ca să își ducă la școală copiii.
Pe măsură ce populația cartierului a crescut, Aleea Teișani a devenit neîncăpătoare.
Alternativa era un drum din sud-estul cartierului, numit Vadul Moldovei, care intersectează Drumul Pădurea Pustnicu, apoi trece prin pădurea Băneasa până ajunge să se intersecteze cu Aleea Privighetorilor.
La solicitarea spotmedia.ro, Romsilva a explicat că - pe porțiunea de pădure - acest drum are, de fapt, 3 componente:
- o linie parcelară de 0,4 km (porțiunea care coboară de la Drumul Pădurea Pustnicu, prin pădure, până la borna amenajistică 48)
- o porțiune de 0,7 km din drumul forestier D68 – FE004, între borna amenajistică 40 și borna amenajistică 58
- o porțiune de 0,5 km din drumul forestier D79 – FE015, de la borna amenajistică 58 până la intersecția cu Aleea Privighetorilor (printre Poligolul de Tir și Grădina Zoologică, în partea de est și restaurante, în vest).
Potrivit Greenfield, acest drum a fost de utilitate publică din septembrie 1972.
Potrivit informațiilor transmise de Romsilva la solicitarea spotmedia.ro, Regia a reușit să recupereze în instanță acest drum, în temeiul unor sentințe civile din dosarele 2054/3/2007, 9122/299/2007 și 24446/3/2015 (și a încheierii din acest dosar). Așa că Vadul Moldovei a redevenit drum forestier, în proprietatea statului și administrarea Romsilva.
Iar potrivit Codului Silvic și Codului Rutier circulația pe drumurile silvice cu autoturisme, motociclete și ATV-uri este interzisă, cu unele excepții (cum ar fi aceea în care administratorul drumului permite organizarea unei competiții sportive).
Romsilva a mai închis acest drum și în anul 2017. Iar locatarii cartierului Greenfield - în jur de 5.000 la acel moment - mai puteau circula spre și dinspre oraș doar pe Aleea Teișani. Evident, se formau cozi lungi de mașini și timpul de acces era exasperant de mare.
Primarul de la acel moment al Sectorului 1, Dan Tudorache (PSD), reclama că sunt inclusiv locuitori în Greenfield care „vor să nu deranjeze vulpile din pădure” și se opun redeschiderii drumului forestier.
Situația a fost una destul de tensionată. În textul unui email intrat în posesia spotmedia.ro se arată că - la acel moment, Impact Developer & Contractor SA le-a promis locuitorilor din Greenfield că nu va mai dezvolta noi faze ale cartierului până când situația drumurilor nu se rezolvă.
Cu toate astea, pe 18 decembrie 2019, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) care-i permitea firmei Impact Developer & Contractor SA să construiască, în Greenfield, mai multe blocuri cu 4, 9 și 10 etaje.
Iar societatea a început să construiască, deși nicio nouă cale de acces nu era disponibilă.
În urmă cu aproape un an, în mai 2022, dezvoltatorul anunța că se apropie de final cu 2 blocuri cu câte 10 etaje.
spotmedia.ro a întrebat în scris Impact Developer & Contractor SA, printre altele, și ce a stat la baza acestei decizii. Dezvoltatorul a confirmat telefonic că a primit solicitarea. Dacă ne va oferi informații de interes pentru public, vom reveni cu detalii.
În 2017, Romsilva a decis, până la urmă, să redeschidă drumul forestier. Așa că nemulțumirea locatarilor din Greenfield s-a mai calmat.
Dar la finalul primei săptămâni din ianuarie 2023, Romsilva a închis din nou drumul. De această dată, definitiv.
Iar locuitorilor din Greenfield - cu peste 1.000 mai mulți acum decât în 2017 - le-a rămas, din nou, o singură cale de ieșire din cartier: Aleea Teișani.
După ce au constatat că nu mai reușesc să iasă din cartier la timp, dimineața, au început să își trezească copiii cu o oră mai devreme (uneori chiar înainte de ora 6:00), ca să poată să plece înainte să se urce și vecinii la volan. Asta a creat frustrare. Iar unii locatari spun că au avut loc și accidente rutiere, cauzate de grabă și de nervii șoferilor sătui să aștepte în coloană.
În plus, în Greenfield funcționează un colegiu la care învață și elevi din alte zone ale Capitalei, cum ar fi Pipera. Și asta înseamnă că la primele ore ale dimineții - în timp ce sute de mașini încearcă să iasă cât mai repede pe Aleea Teișani - alte mașini încearcă să intre în cartier. E o situație care i-a adus pe oameni la disperare.
Din 3 drumuri propuse de dezvoltator, unul e pe cale să ajungă în dezbatere publică
Impact Developer & Contractor SA informează, pe site-ul său, că proiectul Greenfield Băneasa are 5 faze. Deci se va mai construi, iar numărul de locuitori va continua să crească.
Iar asta înseamnă că, până la urmă, oricum Aleea Teișani și Vadul Moldovei (în cazul în care n-ar fi închis Romsilva drumul) ar fi ajuns neîncăpătoare pentru un număr tot mai mare de autoturisme care circulă în zonă.
Dezvoltatorul cartierului informează, pe site-ul său, că a făcut pași pentru a-i fi aprobate 3 PUZ-uri, necesare pentru construcția a 3 drumuri noi de acces direct din Greenfield către DN 1 și DNCB (în partea de nord a cartierului, unde nu e pădure).
spotmedia.ro a solicitat și de la PMB informații despre stadiul fiecărei documentații.
Iată - potrivit informațiilor publice ale dezvoltatorului și celor de la PMB - ce drumuri vrea să facă Impact Developer & Contractor SA și în ce stadiu e fiecare proiect:
- amenajarea unei intersecții în zona de nord-vest a cartierului, pentru acces din Aleea Teișani spre DN1. Dezvoltatorul susține că a întocmit documentații și a inițiat un PUZ pentru acest proiect. Dar ca să poată lucra acolo, are nevoie de ajutorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care să solicite scoaterea din fondul forestier a unei suprafețe de pădure. Același dezvoltator susține că a cumpărat 1.000 mp de pădure pe care s-a oferit, pe 17 iunie 2022, să o doneze către CNAIR. Dar Compania de Drumuri nu ar fi răspuns momentan. Pe 28 octombrie 2022, Impact Developer & Contractor SA a mai depus documente necesare pentru PUZ.
Termenul de începere a lucrărilor e incert.
- amenajarea unui căi de acces pe un teren de 4.149 mp din Aleea Teișani 105-117 (pe partea mediană a limitei de nord a cartierului). Pentru acest proiect, dezvoltatorul transmite că a cumpărat terenul, a întocmit un PUZ și a obținut aproape toate avizele necesare. Îi mai lipsea doar cel al arhitectului șef, pe care încearcă să-l obțină din 2019 și pentru care PMB i-a solicitat 11 completări ale documentației. În iulie 2021, Impact Developer & Contractor SA a redepus integral documentația. Ulterior, i s-au mai cerut alte două completări.
Potrivit PMB, între timp, acest proiect de PUZ pentru drum „a obținut Avizul Arhitectului Șef cu Nr.2/2023. Pentru documentație s-a întocmit proiectul de hotărâre în vederea supunerii acestuia spre dezbaterea publică și supunerii deliberării în cadrul Consiliului General al Municipiului București. Proiectul de hotărâre se află în proces de obținere a semnăturilor necesare pentru a putea fi promovat spre dezbatere publică și ulterior deliberării în CGMB”.
Pare proiectul de drum cu cele mai mari șanse de reușită.
Nimeni nu știe cât va mai dura, dar lucrurile par să se miște în direcția bună.
- crearea unei căi de acces către Km 14 al DNCB, la est de primele două. Impact Developer & Contractor SA mai are de obținut un aviz.
Potrivit PMB „nu au fost depuse toate avizele și acordurile necesare, acestea nu se pot supune dezbaterii Comisiei Tehnice de Amenajarea Teritoriului și Urbanism din cadrul Primăriei Municipiului București și nici nu se poate emite Avizul Arhitectului Șef, aviz în lipsa căruia nu se poate promova documentația spre aprobare”.
Cu alte cuvinte, mai durează.
Lupta pentru Vadul Moldovei și Pădurea Băneasa
Până să se construiască un drum nou, mai mulți locuitori din Greenfield, dar și oameni politici care locuiesc în Greenfield cer Primăriei Sectorului 1 să solicite Romsilva scoaterea Străzii Vadul Moldovei din fondul forestier și transformarea ei în drum de interes public.
S-au făcut demersuri, în acest sens, încă din mandatul primarilor Gabriela Firea (la PMB) și Dan Tudorache (la Sectorul 1).
În 2017, Impact Developer & Contractor SA a donat către PMB 3 terenuri intravilane cu suprafață totală de 6.000 mp. În contractul de donație - consultat de spotmedia.ro în copie - PMB își asumă sarcina de a face demersurile necesare pentru a scoate drumul Vadul Moldovei din fondul forestier, în vederea redării lui circulației publice.
Mai jos regăsiți un duplicat al actului de donație:
PMB a primit terenurile, le deține - fără a le fi numit vreun administrator - și la solicitarea spotmedia.ro a transmis că nu deține „date că se analizează intenția de anulare a donației acceptate de Consiliul General al Municipiului București în anul 2017”.
Dar nici n-a făcut prea multe demersuri pentru a scoate Vadul Moldovei din fondul forestier.
„Ținând cont de faptul ca ansamblul rezidențial /imobilele din zona Drumul Pădurea Pustnicu au fost edificate cu autorizarea Primăriei Sectorului 1 (cu documentații urbanistice specifice) CGMB a împuternicit Consiliul Local Sector 1 (prin HCGMB nr. 608/19.12.2017) să efectueze în numele Municipiului București demersuri pentru trecerea din domeniul public al Statului și administrarea Romsilva în domeniul public al Municipiului București a suprafeței de teren având destinația de drum forestier și pădure pentru realizarea unui drum de acces conform prevederilor Legii nr.350/2001 – privind amenajarea teritoriului și urbanism”, a transmis PMB la solicitarea spotmedia.ro.
Potrivit Romsilva, Consiliul Local al Sectorului 1 a solicitat, în perioada 2017-2019, scoaterea suprafeței drumului din fondul forestier și a primit aviz favorabil de la Direcția Silvică Ilfov. Dar procedurile n-au fost duse la capăt.
Ce vrea să facă acum Primăria Sectorului 1
Pe 28 martie 2023, grupurile politice PNL și PSD au introdus în buget sume pentru plata taxelor necesare scoaterii drumului din fondul forestier și pentru modernizarea lui.
Mai exact, la inițiativa grupului PSD, s-au rezervat 150.000 de lei cu care Primăria Sectorului 1 să poată achita taxa de scoatere a drumului din fondul forestier și taxele de utilizare.
Iar la inițiativa PNL s-au alocat 2.650.000 de lei pentru realizarea unui studiu de fezabilitate și pentru lucrările de modernizare a Drumului Vadul Moldovei.
La solicitarea spotmedia.ro, Primăria Sectorului 1 a transmis:
„Administrația locală a Sectorului 1 susține rezolvarea problemelor de trafic din zona Cartierului Greenfield, însă cu respectarea strictă a legislației în vigoare și în niciun caz cu prețul distrugerii Pădurii Băneasa și a afectării mediului înconjurător.
Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consideră că acest drum trebuie să rămână deschis temporar până la finalizarea de către dezvoltator a amenajării unor căi de acces, însă drumul trebuie să rămână forestier și să nu devină stradă și să fie betonat”.
În aceste condiții, deși Consiliul Local a rezervat banii, există și posibilitatea ca Primăria Sectorului 1 să nu solicite scoaterea Drumului Vadul Moldovei din fondul forestier și să nu demareze nicio achiziție pentru a-l moderniza.
De ce e periculos să faci drum public prin pădure
Potrivit surselor avizate în interpretarea Codului Silvic consultate de spotmedia.ro, în cazul în care un proprietar privat de pădure are drum de acces până la parcelă, poate face două lucruri (nu e obligatoriu, dar are posibilitatea):
- să solicite scoatere a maximum 200 mp de pădure din fondul forestier (dacă proprietatea deținută este mai mică de 5 hectare) și maximum 250 mp (dacă proprietatea deținută este mai mare de 5 ha) pentru fiecare pentru a-și construi o casă de locuit sau de vacanță.
- să solicite scoaterea unei suprafeței mai mari de 250 mp de pădure din fondul forestier pentru realizarea unui obiectiv turistic (restaurant, club etc). Dar aici proprietarul are nevoie de aviz de la Ministerul Turismului, aviz de mediu și aviz de la Garda Forestieră. În plus, va fi nevoit să dea la schimb, la marginea pădurii, un teren cu o suprafață triplă și care să aibă o valoare silvică de 5 ori mai mare decât cel pe care vor să îl scoată din fondul forestier. Valoarea silvică se calculează în funcție de potențialul terenului de a deveni un anumit tip de pădure.
E complicat. Dar de vreme ce există o procedură, nu e imposibil.
De o parte și de alta a drumului Vadul Moldovei există terenuri aflate în proprietate privată. La solicitarea spotmedia.ro, Romsilva a transmis că la est niciun teren cu ieșire la drum nu îi aparține.
Spre exemplu, Romsilva se judecă, în acest moment, cu doi proprietari, Adrian Ciorobea și Virginica Tanți Dumitrescu. Despre acești proprietari presa a scris în momentele în care - în baza unor drepturi litigioase pe care le cumpăraseră - au reușit să obțină de la primării suprafețe importante de teren, la schimb.
Cei doi au 10 hectare de pădure pe partea de est a drumului, iar în 2019 - în baza unor modificări la Legea Cadastrului - și-au mai intabulat încă un hectar cu care au trecut în partea de vest a drumului.
Romsilva încearcă să își recupereze hectarul de pădure într-un litigiu aflat pe rolul judecătoriei Sectorului 1 și care a început pe 19 aprilie 2021 și a ajuns la al 13 termen.
Și pe partea de vest există proprietăți private cu ieșire la drum. Pe aceste proprietăți sunt restaurante. Iar Direcția Sillvică Ilfov se judecă, în prezent, cu cei mai mulți dintre proprietari.
Ciungu (PNL): Mai sunt proprietari cu acces la drum. Niciunul n-a reușit nimic
L-am întrebat pe consilierul local Daniel Ciungu (PNL) dacă nu consideră că scoaterea drumului din fondul forestier e un risc pentru Pădurea Băneasa, în condițiile în care drumul e un pas în plus spre apariția unor construcții, în locul copacilor.
„Răspuns scurt e «Nu».
E și un răspuns lung, de primit de la Romsilva.
Trebuie să ținem cont că există deja proprietari cu acces direct la drumul public Pădurea Pustnicu. Nu au reușit să facă nimic în pădure.
Legislația este foarte restrictivă și nu cred că exista azi arhitect-șef al Capitalei sau partid politic care să mai permită/avizeze așa ceva.
Noi clar nu vrem așa ceva. Vrem doar drum pentru oameni, nimic altceva”, a precizat Daniel Ciungu pentru spotmedia.ro.
Trifu, Eco-Civica: Drum, case de vacanță și eco-parcuri. Și ce mai rămâne din Pădurea Băneasa?
Fundația Eco-Civica merge de mai mulți ani prin tribunale, în încercarea de a salva suprafețe din Pădurea Băneasa.
În prezent, are un litigiu la Tribunalul București cu Impact Developer & Contractor SA (care susține că Eco Civica vrea să îi suspende PUZ-ul și chiar să o oblige la desființarea de lucrări).
Iată ce crede președintele Eco Civica, Dan Trifu, că s-ar întâmpla dacă se scoate drumul din fondul forestier.
„Eu cred că ar dispărea bună parte din Pădurea Băneasa. Pe partea din Ilfov (în estul drumului -n.red.), iar ar apărea case, cum vedeți pe Șoseaua Tunari sau în spatele străzii Erou Iancu Nicolae (în extremitatea sudică a Pădurii Băneasa - n.red.)
Ce credeți că poate face un proprietar care are multă pădure acolo? Poate lotiza și poate vinde. Și apoi or să ceară 250 mp din fondul forestier, să își construiască acolo case. Și, din păcate, oamenii ăia nu vor folosi suprafețele ca să își construiască niște mici cabane. O să vedem palate pe acolo.
Iar pe partea dinspre București, credeți că nu se poate întâmpla nimic? Mai țineți minte că domnul Oprescu și doamna Firea voiau un eco-parc în pădure (ceea ce însemna inclusiv alei și utilități - n.red.)?
Haideți să ne gândim doar la aspectele despre care am discutat până acum. Și spuneți-mi și mie: ce ar mai rămâne din Pădurea Băneasa?”, ne-a declarat Dan Trifu.
Rămâne să vedem ce se întâmplă.
Locuitori din Greenfield ne-au spus că problema aglomerației s-a mai rezolvat, în parte, comparativ cu zilele de după închiderea Drumului Vadul Moldovei. Pentru că, momentan, mai mulți vecini au reușit să își decaleze orele de plecare și întoarcere acasă. Dar încă mai sunt zile în care oamenii așteaptă o oră să iasă de pe Aleea Teișani. Și e nevoie de o soluție, cât mai repede.