Locuitorii Sectorului 4 care au mașină, dar nu și loc de parcare vor plăti o nouă taxă de 540 de lei.
Proiectul de hotărâre cu privire la instituirea taxei de dezvoltare urbană (taxa de parcare fără parcare) a trecut în Consiliul Local al Sectorului 4 cu 16 voturi pentru, 9 contra (USR și REPER) și o abținere, a anunțat consilierul general Cătălin Teniță (REPER).
”Partidul REPER va cere in instanță suspendarea și apoi anularea respectivei hotărâri considerând că este una profund ilegală”, a declarat Teniță.
În cea mai mare parte a Capitalei, cuantumurile taxelor de parcare pentru locurile de reședință și pentru cele publice cu plată sunt stabilite prin vot de către Consiliul General, la propunerea primarului general.
Există, însă, excepții.
Spre exemplu, Consiliul Local al Sectorului 4 a decis, prin Hotărârea 205/30.12.2021, să instituie taxe pentru locurile publice de parcare pe care le amenajase pe bulevardele primite în administrare de la Primăria Municipiului București (PMB).
În Anexa 1 a acelei hotărâri sunt prevăzute taxe de 1-2 lei per ora de parcare și abonamente de 60-110 lei pentru a lăsa mașina non-stop pe un astfel de loc.
Inițial, PNL București a susținut că taxarea respectivă e ilegală. Ulterior, însă, a girat-o, într-o ședință extraordinară a Consiliului General convocată de grupul consilierilor PSD pe 5 decembrie 2022.
A fost unul dintre fermoarele Ciucu – Băluță.
Mai exact, PNL a ratificat atunci înființarea Direcției pentru Mobilitate Urbană Sector 4 și i-a permis acesteia – printr-un amendament introdus de consiliera generală Anca Comănici (PSD) - să perceapă taxe de parcare.
La schimb, PSD i-a permis PMB să ceară de la SRI 1,4 ha din Parcul Grozăvești, suprafață pe care să o amenajeze primăria condusă de Ciprian Ciucu.
Ce schimbă acum Băluță?
Consilierul general Cătălin Teniță (REPER) a postat pe Facebook, în cursul dimineții de marți, 11 decembrie, un proiect de hotărâre inițiat de Primăria Sectorului 4 și semnat de viceprimarul Andrei Trocan (PSD).
Teniță susține că acest proiect generat de administrația Sectorului 4 le-a fost trimis consilierilor în cursul nopții de 10 spre 11 decembrie. Și în ședința Consiliului Local de azi a intrat la vot.
Potrivit acestui proiect, toți cetățenii care au autoturism (în proprietate sau în folosință), dar nu și loc de parcare vor achita o taxă anuală de 540 lei.
Proiectul prevede că: „Taxa se aplică din data de 01.01.2025 pe o perioadă de 10 ani tuturor persoanelor fizice sau juridice care au în evidență un autovehicul aflat în evidențele Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4) și care nu dețin în proprietate sau în folosință un spațiu având ca destinație parcaj și prevăzut ca atare în autorizațiile de construire și/sau documentațiile de urbanism, pentru fiecare autovehicul în parte”.
Potrivit proiectului, nu vor plăti taxa cei care „dețin contract de închiriere sau comodat pe durata întregului an în parcări publice” sau „în parcări private”.
De asemenea, cei care dețin abonamente anuale (valabile pentru locurile publice de parcare cu plată taxate de Primăria Sectorului 4) nu vor plăti taxa de 540 lei.
Câți bani s-ar strânge din taxă și cum vrea primăria să-i cheltuiască
În nota de fundamentare a proiectului de hotărâre se arată că - potrivit celor mai recente informații pe care le are primăria condusă de Daniel Băluță - în Sectorul 4 sunt înmatriculate 182.000 de vehicule, dar există numai 67.303 locuri de parcare (de reședință și publice).
Cu alte cuvinte, există 115.000 de mașini pentru care nu există loc de parcare.
Ca să aibă bani pentru parcări, la un cost mediu de 13.771 lei pentru realizarea unui loc de parcare, Primăria Sectorului 4 estimează că ar trebui să colecteze, de la fiecare proprietar de mașină fără loc, nu mai puțin de 1.197 lei. Dar vrea să ia doar 540 lei pentru fiecare mașină fără loc, iar restul să îl acopere de la bugetul local (adică tot din banii oamenilor, dar nu direct din buzunarul celor fără loc de parcare - n.red.).
Tot Primăria Sectorului 4 menționează în proiectul de hotărâre că:
„Veniturile generate vor contribui la finanțarea serviciului public, respectiv a proiectelor de dezvoltare urbană aferente domeniului de activitate al Direcției de Mobilitate Urbană Sector 4, în principal, dar fără a se limita la: dezvoltarea de zone de parcare, modernizarea infrastructurii rutiere, proiecte demobilizate urbană și alte activități care contribuie la îmbunătățirea mediului urban”.
Deci banii ar putea fi folosiți și în alte scopuri, nu doar pentru crearea de parcări.