E voie cu bicicleta în parc? Ce spune legea şi ce fac primăriile din Bucureşti

E voie cu bicicleta în parc? Ce spune legea şi ce fac primăriile din Bucureşti

Pietonii, biclicliștii și conducătorii de trotinete electrice își împart cu greu aleile din parcurile bucureștene.

Mai ales în zilele aglomerate, plimbările sunt adesea întrerupte de claxoane insistente, de șicane și de tocat mărunt din buze. Și din păcate lucrurile nu sunt pe cale să se schimbe în bine.

Iată de ce este această problemă atât de greu de rezolvat.

Codul Rutier - adică Ordonanța de Urgență 195/2002, modificată de mai multe ori, în ultimii ani - prevede că regulile de circulație a bicicletelor se stabilesc prin intermediul unui regulament.

Acest regulament a fost adoptat prin intermediul Hotărârii de Guvern nr. 1391/2006, care a fost de asemenea modificată ulterior. Regulamentul prevede că - spre deosebire de cei care merg pe patine și care au acces oriunde - bicicliștii se pot deplasa pe aleile parcurilor, atâta vreme cât nu stânjenesc circulația pietonilor.

În octombrie 2021, Guvernul a modificat legistația și a introdus prevederi similare pentru trotinetele electrice. Cu alte cuvinte, și cu acestea avem voie să circulăm prin parc, dar tot fără să stânjenim circulația pietonilor.

Din păcate, legea nu precizează clar ce înseamnă „a nu stânjeni circulația pietonilor”.

Cofondatorul Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Marian Ivan, spune, însă, că a văzut clar ce înseamnă acest lucru în alte țări.

„Să ne uităm, spre exemplu, la Olanda, unde parcurile fac legătura între zonele aglomerate și cele cu circulație mai puțin intensă.

Acolo, în intersecții de alei din parc prin care circulă sute de biciclete, am văzut copii mici care se jucau. Iar părinții lor stăteau fără nicio grijă pe bancă.

Acei copii, odată ajunși în parc, se puteau juca oricum. Puteau alerga, își putea schimba brusc direcția de deplasare... Și era treaba biciclistului să îi ocolească.

În parc, dacă mergi pe bicicletă la viteza pietonului, în spatele lui, să spunem, nu poți spune că îl stânjenești. Dar dacă încerci să depășești o viteză de 10 kilometri pe oră și să faci slalom printre pietoni, atunci e în neregulă.

Până și claxonatul e o modalitate prin care îl poți stânjeni pe pieton. E posibil să-l sperii și el să reacționeze imprevizibil, și să facă tocmai mișcarea la care tu nu te așteptai. Eu încerc să vorbesc și să-i spun pietonului «Atenție!» sau ce se impune, în deplasare, pentru că mi se pare mai eficient.

Pe mine m-a claxonat recent, pe trotuar, un curier Glovo. Și nu mi-am dat seama ce se întâmplă. Era un claxon cu un sunet atipic și n-am realizat ce reprezintă zgomotul decât atunci când biciclistul a trecut razant pe lângă mine”, a explicat Marian Ivan pentru SpotMedia.ro.

Primăriile de sector interzic accesul bicicletelor în parcuri

Din păcate, mulți bucureșteni nu știu încă să folosească un oraș așa cum o fac olandezii.

Avem o mulțime de bicicliști și conducători de trotinete electrice care fac slalom printre pietoni, în parcuri. Iar aceștia, la rândul lor, își manifestă adesea exagerat nemulțumirea. Iar de aici până la ceartă nu mai e decât un pas mic.

Biciclist pe o alee din Parcul Herăstră. Foto: spotmedia.ro

Ca să scape de bătăi de cap și de riscul unor accidente, unele primării de sector încearcă să interzică accesul bicicletelor în parcuri. Iată care este temeiul.

Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat, încă de acum 13 ani, Hotărârea 304/31.08.2009. Prin intermediul ei, stabilea - ca măsură de protecție a spațiilor verzi, fără vreo mențiune a Codului Rutier, în fundamentare - că „este permisă intrarea cu biciclete, tricicluri în perimetrul parcurilor și grădinilor pe traseele special amenajate și semnalizate în acest sens”.

Pornind de la lege și hotărâre, fiecare primărie a încercat să se adapteze.

Spre exemplu, Primăria Sectorului 2 a interzis accesul în parcuri pe unde, în teorie, un biciclist ar putea circula. Un exemplu este Parcul Morarilor, pe poarta căruia este postat un semn care anunță că bicicliștii nu au voie în parc.

Semn care interzice accesul bicicletelor, la intrare în Parcul Morarilor din Sectorul 2. Foto: spotmedia.ro

Primarul Radu Mihaiu (USR) a confirmat pentru SpotMedia.ro că decizia este luată în temeiul HCGMB 304/31.08.2009, care prevede că bicicliștii au voie în parcuri doar acolo unde există infrastructură special amenajată pentru ei.

Or, în condițiile în care administrează doar parcuri cu suprafețe mici, primăria de sector n-ar prea avea unde amenaja piste cu lungime mare. Mai degrabă ar putea amenaja zone de tranzit pentru bicicliști, dacă ar avea piste de care să le lege, în afara parcurilor.

În baza aceleiași hotărâri a Consiliului General ia decizii și Primăria Sectorului 3, care administrează Parcul IOR, unul dintre cele mai mari din Capitală.

Încă din 2009, când Consiliul General a adoptat Hotărârea 304/31.08.2009, Primăria Sectorului 3 - pe atunci condusă de Liviu Negoiță - a anunțat că va interzice accesul bicicletelor în parcuri.

Între timp, lucrurile s-au mai schimbat. S-au amenajat trasee pentru biciclete în parc. Unul are un circuit destul de abrupt pe alocuri. Altul a fost trasat pe aleea care înconjoară lacul. Și pe acest traseu din jurul lacului - foarte aglomerat în cursul verii - au avut loc mai mult incidente.

În consecință, Robert Negoiță anunța în cadrul unei ședințe de Consiliu Local din 7 august 2018 că va interzice circulația cu bicicletele, în jurul lacului.

Negoiță spera că va fi de ajuns o dispoziție de-a sa pentru ca totul să se rezolve. În imaginile de mai jos puteți urmări dialogul dintre primarul Sectorului 3 și doi dintre consilierii locali USR de la acea vreme, pe tema pistei pentru biciclete din jurul lacului din parcul IOR.

Fragment din procesul verbal al ședinței Consiliului Local al Sectorului 3 din data de 7 august 2018, în care Robert Negoiță anunță să nu se va mai circula cu bicicleta în jurul lacului din Parcul IOR.

Între timp, pista s-a desființat și a fost înlocuită cu una de alergare, din tartan. Iar primăria a pus pe malul lacului multe panouri care anunță că e interzis mersul pe bicicletă pe acea alee.

Panourile Primăriei Sectorului 3 care interzic accesul bicicletelor pe aleea din jurul lacului, în Parcul IOR. Foto: spotmedia.ro

Consilierul local Eugen Matei (USR) susține, însă, că din punct de vedere legal, primăria de sector nu poate lua această decizie.

„Nu se poate interzice. Primăria nu are nicio bază legală să interzică accesul bicicletelor în parc, în acest fel. Tocmai de aceea, polițiștii locali au primit dispoziție verbală să îi avertizeze pe cei care circulă pe bicicletă prin zonă. Mi s-a întâmplat și mie, am fost avertizat să cobor de pe bicicletă”, a precizat Eugen Matei pentru spotmedia.ro.

Recent, însă, Poliția Locală a Sectorului 3 a trecut de la avertismentele verbale la avertismente scrise. Un proces verbal consultat de spotmedia.ro arată că, pe 30 aprilie, un tânăr a primit un avertisment scris la ora 7:20 dimineața, când parcul era liber pentru că se plimba cu bicicleta pe aleea din jurul lacului, pe porțiunea de asfalt, nu pe tartan.

Temeiul legal în care Poliția Locală a Sectorului 3 a emis acest avertisment este HCGMB 304/31.08.2009.

Fragment din procesul verbal prin care Primăria Sectorului 3 îi sancționează pe cei care circulă cu bicicleta pe aleea de lângă lac, în parcul IOR.

Interesant este că această hotărâre a Consiliului General prevede amenzi pentru plimbarea cu bicicleta în spațiu neamenajat între 100 și 200 de lei.

Iar Codul Rutier - la care primăriile nu fac referire - prevede amenzi mult mai consistente.

Mai exact, „nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor” este considerată contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni, cu 4-5 puncte de amendă. Potrivit OUG nr. 130/2021, punctul de amendă este 145 de lei, în 2022.

Așa că amenda pe care o riscă un biciclist variază între 580 lei și 725 lei.

Problema este că, pentru a-i aplica o astfel de amendă unui biciclist sau unui conducător de trotinetă electrică, un polițist cu competențe în zona rutieră ar trebui să-l suprindă pe acesta stânjenind pietonii. Ar fi nevoie de o monitorizare continuă a aleilor din parc, la orele de vârf și de intervenții repetate.

Cu alte cuvinte, ar fi mult mai mult de muncă pentru cei care au de aplicat legea.

Marian Ivan, OPTAR: Nu e corect să le interzici tuturor, în loc să-i sancționezi pe cei care încalcă legea

Cofondatorul OPTAR Marian Ivan susține, de asemenea, că legea nu le permite consiliilor locale să interzică accesul bicicliștilor în parc.

„Au existat mai multe astfel de încercări, de-a lungul timpului. Dar, atâta vreme cât există lege votată de Parlament care stabilește ceva, nu poate veni un consiliu local să hotărască altfel.

Sigur că, în practică, s-ar putea găsi soluții. Legea spune că, atunci când vrei să interzici accesul pe un drum, trebuie să o faci cu indicatoare rutiere. Problema este că indicatoarele rutiere își pierd semnificația la următoarea intersecție. Așa că - dacă vor să interzică accesul bicicletelor în parcuri - primăriile ar trebui să aibă acordul Poliției Rutiere și să umple parcul de indicatoare rutiere. Dar nu cred că asta ne dorim.

Marcaj pentru pistă de biciclete din Parcul Herăstrău. Foto: spotmedia.ro

Nici nu e corect să le interzici tuturor accesul pentru că unii nu respectă legea. Identifică-i și sancționează-i pe cei care nu respectă. Dacă undeva ai reclamații cu privire la faptul că bicicliștii stâjenesc deplasarea pietonilor, trimite Poliția Locală să monitorizeze!

Organizează campanii de informare și educație, în loc să interzici.

Un copil nu ar putea să mai învețe să meargă pe bicicletă în parc?

Oportun este să amenajăm piste în parcuri, dar în zona perimentrală. Poate fi pistă și pe aleea din jurul lacului, dar nu pe mijlocul aleii (așa cum e acum în Herăstrău - n.red.) ci pe margine. Sau se pot face trasee în zone unde pietonii nu circulă foarte mult. Herăstrăul are, în zona de nord, o asemenea zonă.

Dar traseele trebuie legate de infrastructura din afara parcului. Oamenii și-au cumpărat biciclete și vor vrea să le folosească. Pe troturar e interzis să circuli și cu bicicleta și cu trotineta electrică. Fără infrastructură pentru biciclete pe străzi, îi ții pe oameni captivi în parcuri.

Iar când îi dai afară din parcuri, unde-i trimiți? Pe străzi unde, din lipsa de infrastructură și din lipsă de educație rutieră, apar accidente”, a explicat Marian Ivan pentru spotmedia.ro.

Din păcate - deși declarativ încurajează mobilitatea urbană sănătoasă - până la acest moment, administrația lui Nicușor Dan n-a investit în piste pentru bicicliști și nici în programe de educație pentru populație.

În schimb, PMB are în bugetul acestui an sume pentru a amenaja încă 3 trasee noi pentru biciclete, în sectoarele 1, 2 și 3. Rămâne să vedem dacă le va și amenaja.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇