Bucureștenii ar putea avea, în această iarnă, un bâlci de 10 milioane de lei, cu roată panoramică, fast-food și concerte de Crăciun

Bucureștenii ar putea avea, în această iarnă, un bâlci de 10 milioane de lei, cu roată panoramică, fast-food și concerte de Crăciun
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Două instituții din subordinea primăriei conduse de Nicușor Dan cer aproape 10 milioane de lei din banii publici ai bucureștenilor ca să organizeze, la Arena Națională, mai multe activități recreative în perioada Campionatului Mondial de Fotbal și a sărbătorilor de iarnă.

Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive PRODEUS – din subordinea PMB – solicită, potrivit documentelor consultate de spotmedia.ro, să primească de la bugetul local suma de 3.445.000 de lei, prin intermediul unei rectificări bugetare.

Are nevoie de bani pentru că - la propunerea scrisă a TVR și în urma consultărilor în ședințe comune cu Direcția de Cultură din Primăria Generală - vrea să organizeze mai multe evenimente cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal (20 noiembrie - 18 decembrie 2022) și a sărbătorilor de iarnă.

Participarea la unele dintre aceste evenimente va fi gratuită pentru bucureșteni. Pentru altele, însă, participanții vor fi nevoiți să achite taxe de acces.

Iată ce vrea să organizeze PRODEUS, potrivit documentelor consultate de spotmedia.ro:

  • campionat de fotbal pentru tinerii cu vârste cuprinse între 14 și 20 de ani, în incinta Arenei Naționale, cu premii
  • amenajarea unor spații pentru realizarea jocurilor și activităților sportive, educative și artistice
  • amplasarea unor elemente de tip „atracție” precum: roata mare panoramică, patinoar artificial cu gheață, carusel, ansamblu de joacă
  • crearea unui spațiu care să integreze conceptul de „orășel al copiilor”
ADVERTISING

PRODEUS estimează că - dacă va taxa accesul bucureștenilor la activitățile pe care le organizează - va încasa circa 1.900.000 de lei, adică mai bine de jumătate din cheltuiala organizării acțiunilor. Sunt bani pe care Prodeus susține că îi va vira la PMB la finalul anului.

Există, însă, o condiție. Ca să poate strânge acești bani, PRODEUS susține că trebuie să i se aprobe (de către Consiliul General - n.red.) tarifele propuse și să vândă câte bilete și-a propus. Mai exact:

  • 50.000 de bilete de 5 lei pentru fiecare participant la orice activitate de tip joc
  • 50.000 de bilete de 5 lei pentru acces în carusel
  • 50.000 de bilete de 20 de lei pentru acces în roata mare
  • 10.000 de bilete de 40 de lei pentru acces pe un patinoar care urmează să fie amenajat

Prodeus susține că și-a bazat estimările de vânzări pe faptul că TVR, „în baza puterii de promovare și vânzare a sa”, a estimat că la activități vor veni 342.000 de persoane.

În aceste condiții, PRODEUS susține că va încasa cei 1.900.000 de lei, „condiționat de aprobarea tarifelor și de antemenționate și de numărul final de vizitatori”.

Potrivit documentelor consultate de spotmedia.ro, instituția din subordinea PMB nu a avansat niciun scenariu pentru situația în care - în ciuda estimărilor TVR - la eveniment nu vor veni 342.000 de bucureșteni.

ADVERTISING

Târg de Crăciun cu concerte, rulote de fast-food și spectacol de lasere

Şi Centrul Cultural al Municipiului București (ARCUB) solicită de la PMB o rectificare de buget prin care să i se aloce 6.500.000 de lei pentru a organiza un târg de Crăciun.

ARCUB va fi organizator principal, în urma discuțiilor cu Direcția de Cultură din cadrul PMB, se arată în documentele consultate de spotmedia.ro.

Banii se vor duce, printre altele, pe:

  • realizarea conceptului de eveniment
  • iluminatul festiv al zonei pe care o va gestiona ARCUB (PRODEUS își va organiza separat, cu forțe proprii, acțiunile)
  • butaforii în zonele de intrare la târg
  • amplasarea a 115 căsuțe în care să se vândă produse de Crăciun
  • amplasarea a 10 food-track-uri cu fast-food
  • amplasarea unei scene pentru concerte
  • spectacole de lumini și lasere
  • program de animație

De asemenea, vor fi achitate paza, asistența medicală obligatorie la evenimente de mari dimensiuni etc.

ARCUB propune să le ceară taxe tuturor comercianților care vin la târg. Spre exemplu, un food-track ar urma să achite o taxă de 18.500 de lei.

Dintre ocupanții căsuțelor, taxele cele mai mari le-ar plăti cei care prepară alimente la fața locului: 15.000 lei. Cine va vinde vin fiert ar urma să achite o taxă de 20.000 de lei.

ADVERTISING

La polul opus, pentru comercianții care vând produse nealimentare de Crăciun - handmade, de îngrijire personală, cu specific de Crăciun cumpărate din alte părți etc - taxa per căsuța ar urma să fie de 2.500 de lei.

Și ARCUB se bazează pe estimarea realizată de TVR, care ar atrage 342.000 de participanți.

Fiecare vizitator (cu excepția celor cu vârste sub 12 ani) ar urma să achite o taxă de acces de 10 lei.

Per total, de la comercianți și vizitatori, ARCUB estimează că va încasa la Târgul de Crăciun suma de 4.186.500 de lei (deci peste 64% din suma pe care o cere de la PMB ca să organizeze).

Din documentele consultate de spotmedia.ro nu reiese în cel fel își asumă conducerea ARCUB răspunderea în cazul în care nu va încasa sumele estimate.

În teorie, dacă într-adevăr ar veni 342.000 de oameni la evenimente și ar cheltui cât preconizează PRODEUS și ARCUB, PMB și-ar recupera circa 6 milioane de lei din cei 10 milioane cheltuiți. Rămâne să vedem cum vor sta lucrurile.

Nicușor Dan s-a plâns, în permanență, de lipsa banilor. Are de unde tăia ca să finanțeze târgul?

Oricum, toate aceste planuri se vor concretiza doar dacă primarul general Nicușor Dan decide să pună pe ordinea de zi a unei ședințe de Consiliu General un proiect care să permită rectificările bugetare propuse de PRODEUS și ARCUB.

Rămâne să vedem dacă o va face. Potrivit unei înțelegeri politice nescrise, Nicușor Dan pune pe ordinea de zi mai degrabă proiecte cu care atât consilierii PNL, cât și cei USR sunt de acord, astfel încât să existe dinainte de ședință garanția că proiectele vor fi adoptate.

Or, în mandatul Gabrielei Firea, atât grupul USR, cât și cel PNL au condamnat, în mod constant, cheltuielile Gabrielei Firea cu târgurile de Crăciun și cu iluminatul festiv opulent din fiecare iarnă, începând cu anul 2018.

În plus, încă de la începutul mandatului, Nicușor Dan a susținut, în permanență, că nu are suficienți bani pentru proiecte și că și-a pierdut cea mai mare parte a timpului pentru a acoperi găurile lăsate de administrația Gabrielei Firea.

În plus, PMB a luat unele măsuri drastice, încă de anul trecut. Spre exemplu - fără a-i modifica oficial cuantumul - PMB a început să achite doar jumătate din ajutorul pentru persoane adulte cu handicap. Motivul: lipsa banilor.

Administrația a ales să reducă și alte cheltuieli care țin de confortul bucureștenilor. Recent, Nicușor Dan a anunțat că nu va închiria cele 20 de „mini-centralele” de termoficare promise bucureștenilor decât dacă va găsi firme care să le dea la prețuri mici, sub nivelul celor pe care le percepe Termoenergetica SA pentru furnizarea de agent termic. Și chiar a menționat că nu e sigur că vor fi firme care să depună astfel de oferte.

Dacă firmele nu vor vrea să închirieze „mini-centralele” la prețurile pe care PMB e dispusă să le achite, atunci bucureștenii din peste 370 de blocuri vor avea probleme.

Ba mai mult, recent Nicușor Dan a reamintit că, pentru a face economie, a dispus oprirea centralei care încălzește apa, în PMB. În consecință, angajații sunt nevoiți să se spele pe mâini doar cu apă rece.

În condițiile în care Nicușor Dan a decis că se impun astfel de economii, rămâne de văzut de unde va decide să taie bani pentru a finanța târgul de Crăciun și activitățile prilejuite de Campionatul Mondial de Fotbal de la Arena Națională.

Cum proceda Firea

În 2019, Primăria Capitalei a anunțat că a cheltuit pe Târgul de Crăciun 5,7 milioane de lei, în vreme ce în 2018 alocase nu mai puțin de 6,3 milioane de lei, pentru același tip de târg.

În plus, administrația Firea a înființat și o companie municipală numită Agrement SA, care subcontracta alte firme care să organizeze evenimente similare.

Spre exemplu, în 2018, Agrement SA a contractat cu 1.092.520 de lei compania Upscale Advertising SRL să organizeze evenimentul Fotbal în parc, cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal din 2018, din Rusia. Diferența era că acel campionat a avut loc în lunile iunie-iulie, când bucureștenii putea rămâne în parc să se uite la meciuri. Acțiunea pe care vor să o desfășoare instituțiile din subordinea PMB în acest an va avea loc la final de noiembrie și început de decembrie. Așa că rămâne de văzut cât succes va avea și dacă va reuși sau nu să încaseze sumele preconizate.

De asemenea, Firea cheltuia sume uriașe de bani pe iluminat festiv, din cauză că, la acea vreme, Compania Municipală de Iluminat Public SRL nu realiza singură iluminatul festiv, ci în colaborare cu MK Illumination, filiala românească a uneia dintre cele mai mari firme de profil din lume.

Spre exemplu, în 2018, PMB a dat 9,8 milioane de lei doar pe iluminat festiv pentru sărbătorile de iarnă. Era o perioadă în care PMB ilumina și parte dintre străzile aflate în administrarea primăriilor de sector. În mandatul lui Nicușor Dan s-a renunțat la această practică.

În 2021 - primul an în care CM Iluminat Public SA n-a mai fost obligată prin contract să lucreze cu MK Illumination - PMB a cheltuit pe iluminat festiv doar 1 milion de lei, potrivit lui Nicușor Dan.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇