Primarul general al Capitalei susține că va reuși – într-un singur an – să reabiliteze 50 dintre cei 141 de kilometri de cale de tramvai din București.
„Vă anunț lansarea licitației pentru reabilitarea celor 50 km de rețea. Valoarea investiției este de 500 de milioane de euro, din care 300 de milioane de euro din Programul Regional Operațional, iar restul vom încerca să îi atragem ieșind în piață.
După cunoștințele mele, este cea mai mare achiziție pe care vreo autoritate publică locală a făcut-o vreodată. Am trimis invitația către Camerele de comerț și atașații ambasadelor.
Învit toate firmele interesate să participe. Este o licitație mare, va avea 16 loturi și 16 câștigători.
Vom aveam 2 sau 2,5 luni pentru depunerea ofertelor, în funcție de discuțiile cu ANAP (care evaluează documentația – n.red.). Apoi 2 sau 2,5 luni pentru analizarea ofertelor. Se va desemna câștigătorul, care va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și încă un an pentru execuție.
Este unul din proiectele mari de investiții pe care PMB le derulează (...).
Bucureștiul are – din rețeaua de tramvaie - o secțiune modernizată de circa 90 de kilometri. Merită un cuvânt bun aici pentru primarii care au realizat acest proiect, adică pentru primarul Lis, care a semnat contractul și pentru Băsescu și Videanu, care au realizat lucrarea. Primarii de stânga, mai subțire”, a precizat Nicușor Dan.
Până la acest moment, licitația la care face referire Nicușor Dan nu s-a publicat pe site-ul Sicap.
Întrebat de jurnaliștii prezenți la conferința de presă în ce condiții ar putea PMB să finalizeze un astfel de proiect de reabilitare a 50 km de linie de tramvai într-un an (de la desemnarea câștigătorului – n.red.), în condițiile în care pe strada Vasile Milea lucrările la linia de tramvai s-au finalizat, dar n-au fost recepționate de un an, Nicușor Dan a declarat:
„Contractele și caietul de sarcini, asta e diferența la acest proiect față de cel de pe Vasile Milea, unde proiectul tehnic era praf.
Există sancțiuni ferme în contractul viitor - care este anexă la documentația de atribuire - pentru nerealizarea la timp a lucrărilor ofertate. Și vom avea și puncte suplimentare pentru finalizare în avans”, a mai spus Nicușor Dan.
Acesta a mai precizat că, pe lângă cei 50 de kilometri de linie de tramvai reabilitată, se vor construi și linii noi.
„Am anunțat acum 5-6 săptămâni achiziția publică pentru linii noi de tramvai: de la Aeroport Băneasa la Mall Băneasa, pe Șoseaua Chitila până la Centrul comercial, zona in Piața Unirii, din sud și din nord. Și partea din sud pentru inelul medial.
S-au depus ofertele pentru studiul de fezabilitate. Evaluăm. Probabil într-o lună sau două semnăm contractele. După încă 6 luni vom avea Studiul de Fezabilitate. După care vom ieși în achiziție publică pentru aceste tronsoane de tramvai”, a mai spus Nicușor Dan.
Când vom vedea prin București tramvaiele noi de la Astra Arad
Pe lângă investițiile în linie de tramvai, Nicușor Dan a reamintit că PMB cumpără și cele 100 de tramvaie noi de la Astra Arad, care urmează să îmbunătățească condițiile de transport în comun din Capitală.
Întrebat de jurnaliști dacă – așa cum a anunțat Economedia.ro – tramvaiele au într-adevăr motoare mai slabe decât s-a angajat Astra Arad să le monteze, Nicușor Dan a evitat să dea un răspuns clar.
„E o întârziere cam de o lună (față de termenul când a promis Nicușor Dan că vom vedea primul tramvai nou în trafic – n.red.).
În parte e vina noastră, că n-am dialogat mai devreme și am făcut doar un schimb de hârtii. Chiar la această oră e o întâlnire între comisia de recepție și Astra. Vor avea loc cu frecvență mare până se va ajunge la recepție.
Cu STB, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov (TPBI), Agenţia pentru Dezvoltare Regională (ADR) vom face totul ca tramvaiele să fie conforme.
Avem o achiziție din 2018. Nu mai reiau povestea. Legea națională îi permite – și furnizorului și autorității contractante – ca în produsul care i se livrează să aibă componente care să fie cel puțin de nivelul celor ofertate.
Tramvaiele au motoare Siemens, cerința din caietul de sarcini și oferta Astra prevăd ca motoarele (fiecare dintre cele 4 ale fiecărui tramvaie) să poată dezvolta 120 de kW, în condiții care să-i permită o durată de viață lungă.
Nu există situația în care aceste componente să nu fie conforme. Veți vedea tramvaiele pe străzi. Estimez că la finele lunii octombrie”, a mai precizat Nicușor Dan.