De ce sunt infecte multe stații de autobuz din București? Cine are grijă de ele și cu câți bani

De ce sunt infecte multe stații de autobuz din București? Cine are grijă de ele și cu câți bani
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

E greu să te hotărăști să circuli cu transportul în comun prin București când – pe lângă condițiile mizere din multe troleibuze, autobuze și tramvaie – trebuie să mai și aștepți în stații infecte.

Bucureștenii le folosesc și pe acestea. Nu că le-ar plăcea, dar n-au încotro. Decât să stea în vânt sau în ploaie torențială, mai bine petrec o vreme între niște plăci mâzgălite din tablă sau între niște pereți din sticlă soioasă. Dar nu-i deloc în regulă că oamenii sunt nevoiți să aștepte în asemenea condiții.

Suntem în această situație din mai multe motive. Iată, pe scurt, cum stau lucrurile și de ce problema nu se va rezolvă prea curând.

În București există nu mai puțin de 2.280 stații de autobuz, tramvai și troleibuz, potrivit informațiilor comunicate de Primăria Municipiului București (PMB), la solicitarea spotmedia.ro.

În 840 dintre aceste stații (adică în peste 36% dintre ele), nu există niciun fel de adăpost pentru călătorii care așteaptă.

ADVERTISING

Indiferent dacă arde soarele, dacă plouă torențial sau dacă e viscol, oamenii sunt obligați să aștepte autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul în spațiu deschis.  

Sigura lor soluție ar fi să se adăpostească la parterul blocurilor din preajma stației sau la intrare  și sub copertinele magazinelor din apropiere.

Cu alte cuvinte, să fie mulțumit călătorul bucureștean dacă are acces, în stație, la un adăpost, fie el curat sau mizerabil!

Câte tipuri de adăposturi sunt. Cine le curăță și cine le repară

Unele adăposturi sunt numite „modulare”. Există 500 dintr-acestea în București, montate în 330 de stații.

Vorbim aici despre adăposturi mai noi. Ele au fost montate începând cu anul 2020, în baza unui acord cadrul în valoare de 18 milioane de euro, încheiat de PMB.

1000009049
Adăposturi modulare dintr-o stație STB din preajma Casei Presei, de pe Bulevardul Kiseleff. Foto: Gabriel Kolbay

De curățenia acestor refugii se ocupă STB. Măcar în teorie. Spre exemplu, prin 2021, primarul general a postat pe Facebook imagini cu angajați ai STB.

ADVERTISING

Multe sunt slinoase și mâzgălite.

statie-modulara-slinoasa
Stație modulară slinoasă din apropiere de Podul Constanța. Foto: Gabriel Kolbay

Sau sunt așezate prost, așa că oamenii care așteaptă riscă să calce prin noroi, în drum spre autobuz.

statie-in-noroi
Adăpost în care călătorii trebuie să treacă prin noroi în drum spre autobuz, pe Șoseaua Bucureștii Noi. Foto: Gabriel Kolbay

Dar oricum mult mai curate decât adăposturile mai vechi.

Aceste adăposturi mai vechi se găsesc în 506 stații. Unele dintre ele sunt încă într-o stare încă acceptabilă: au schelet metalic și copertină. Altele sunt niște schelete metalice vechi, învelite pe alocuri cu foi de tablă mâzgălită.

Sectorul-2
Adăposturile dintr-o stație STB din Sectorul 2, de pe Șosea Mihai Bravu. Foto: Gabriel Kolbay

Nu e foarte clar cine le curăță pe acestea. După cum arată, nu le curăță nimeni.

statie-Unirii-1-1
Adăpost mizerabil de pe Bulevardul Corneliu Coposu, aproape de Piața Unirii. Foto: Gabriel Kolbay

STB SA curăță și repară refugiile pentru tramvaie. Și alocă, în fiecare an, o sumă puțin mai mare, în acest scop. Iată cum au evoluat sumele alocate pentru reparațiile și întreținerea refugiilor de tramvai:

ADVERTISING
  • 423.000 lei în anul 2020
  • 454.000 lei lei în anul 2021
  • 632.000 lei în anul 2022
  • 323.000 lei în primele 6 luni ale anului în curs.

Nici refugiile de tramvai nu arată prea bine. Nu sunt toate nici nici curate, nici îngrijite.

1000009047
Cum arată adăposturile din stațiile de tramvai și autobuz de la capătul traseului 41, în preajma Casei Presei. Foto: Gabriel Kolbay

Ce se întâmplă, totuși, cu adăposturile din stațiile de transport în comun?

PMB a transmis, la solicitarea spotmedia.ro, că „reparațiile la stațiile de autobuz/troleibuz se fac atunci când este reparată strada pe care este situată stația”. Cu alte cuvinte, se repară foarte rar.

Pentru acest an, PMB avea un buget de 15 de milioane de lei, suficient pentru a repara 300 de stații, a transmis instituția, la solicitarea spotmedia.ro.

Vom reveni cu detalii despre stadiul lucrărilor.

Dacă ar menține ritmul, PMB ar reușit să repare stațiile în 2-3 ani. În teorie, ar putea și mai repede, dacă ar reuși să colaboreze cu primăriile de sector

Ce primari de sector au stații și cum au grijă de ele

Am întrebat și primăriile de sector dacă administrează stații de transport în comun și refugii cu adăposturi.

Primăriile Sectoarelor 1 și 2 ne-au transmis că nu au stații de autobuz, troleibuz și tramvai în administrare. Nici refugii, nici adăposturi. Nici nu le-au cerut de la PMB.

Primăria Sectorului 3 a refuzat să ne răspundă și ne-a comunicat că a redirecționat solicitarea noastră către PMB.

Primăria Sectorului 4 ne-a transmis că a cerut și primit dreptul de a avea grijă de stațiile de transport în comun.

„Începând cu luna noiembrie a anului 2021, Consiliul General al Municipiului București a împuternicit Consiliul Local al Sectorului 4 în vederea asocierii cu Societatea de Transport București pentru derularea în comun a o serie de lucrări/servicii care să satisfacă nevoile de mobilitate urbană sustenabilă și transport al persoanelor pe teritoriul administrativ al Sectorului 4 al Municipiului București.

Totodată, încă din anul 2017, Sectorul 4 al Municipiului București deține dreptul de administrare a mai multor bulevarde de pe raza administrativ-teritorială, artere care au fost deja lărgite și modernizate, lucrări care au inclus și refacerea refugiilor/stațiilor pentru transportul în comun.

În aceste condiții, Sectorul 4 intervine punctual ori de câte ori este nevoie, atât pentru a igieniza sau repara respectivele refugii/stații, lucrările nefiind bugetate separat, ci parte a acordurilor cadru de lucrări de reparații locale pe care le are în derulare”, a transmis Primăria Sectorului 4, la solicitarea Spotmedia.ro.

Primăria Sectorului 5 ne-a transmis că a montat 78 de adăposturi, în stații. Fiecare adăpost e format din structură metalică și panou cu afișaj grafic. Le curăță societatea de salubritate a primăriei de sector. Primăria Sectorului 5 a refuzat să ne comunice sumele alocate pentru curățenie și întreținere.

Primăria Sectorului 6 ne-a transmis că a cerut în urmă cu mai bine de un an și jumătate de la PMB stațiile, refugiile și adăposturile, ca să le poate moderniza. Dar PMB nu i le-a dat.

Dacă fiecare primărie de sector ar reabilita și îngriji stațiile de transport în comun de pe teritoriul său, problema s-ar rezolva într-un timp mai scurt.

Din păcate, șansele unei colaborări fructuoase între cele 7 primării scade, pe măsură ce trece timpul. Anul 2024 e unul electoral, primarii Capitalei sunt de culori politice diferite, așa că e greu de crezut că se vor așeza cu toții la masă acum, în ultimul an de mandat, ca să rezolve împreună problemele bucureștenilor.

Cititorii spotmedia.ro ne-au semnalat că adăposturi mizerabile în stațiile de transport înn comun sunt și pe traseul 21, în Sectorul 2, dar și în Sectorul 6, la Piața Drumul Taberei și Valea Ialomiței.

spotmedia.ro va verifica și vă vom prezenta un top al celor mai murdare stații, care ar trebui înlocuite urgent.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇