De ce nu s-a lucrat în ultimele zile la Pasajul Doamna Ghica. Cât mai e de lucru și când vor fi noi restricții de trafic în zonă

De ce nu s-a lucrat în ultimele zile la Pasajul Doamna Ghica. Cât mai e de lucru și când vor fi noi restricții de trafic în zonă

După o pauză de Sărbători, se reiau lucrările la Pasajul Doamna Ghica. Și în curând vor fi noi restricții de trafic, susține directorul Trustului de Clădiri Metropolitane SA, Cristian Hiver.

În dimineața zilei de luni, 9 ianuarie, pe șantierul Pasajului Doamna Ghica erau doar 12 muncitori.

Doi dintre ei așteptau la volanul unor camioane, pe rampa dinspre Piața Delfinului. Trei lucrau la montarea unei schele.

Doamna-Ghica-2
Muncitori pe șantierul Pasajului Doamna Ghica, montând un element de susținere. Foto: Alexandru Nistor

Alți doi cărau materiale de construcții și utilaje prin șantier.

Doamna-Ghica-6
Muncitori care cară diverse materiale, luni, pe 9 ianuarie 2023, pe șantierul Pasajului Doamna Ghica

Iar alți patru stăteau de vorbă pe rampa opusă, dinspre Doamna Ghica.

Daomna-Ghica-7-
Muncitori care stau de vorbă pe Șantierul Pasajului Doamna Ghica, în dimineața zilei de luni, 9 noiembrie. Foto: Alexandru Nistor

Pe șantier ne-am întâlnit și cu directorul Companiei Municipale Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA, Cristian Hiver.

TCMB SA este antreprenor pentru șantierul Pasajului Doamna Ghica. Iar pentru etapa curentă a lucrării – adică pentru montarea tablierului metalic – lucrează cu italienii de la firma Scandiuzzi Steel Constructions Spa.

ADVERTISING

„Contractul pe care l-am atribuit noi, în urma unei licitații, este pentru achiziția și montajul tablierului metalic. De aceea, de montaj se ocupă italienii. De aceea, nu este astăzi mobilizare pe șantier. Este prima zi după o pauză.

Daomna-Ghica-8-
Porțiuni de tablier asamblate, dar care nu s-au montat încă, pe rampa dinspre Doamna Ghica a pasajului. Foto: Alexandru Nistor

Am agreat cu firma italiană să avem un push înainte de Crăciun. Au fost perioade dificile, în care s-a lucrat și sâmbăta, și duminica. Dar în ideea de a avea de Sărbători o perioadă în care oamenii să aibă o săptămână sau două libere. De astăzi reluăm”, a declarat Cristian Hiver pentru spotmedia.ro.

Urmează noi restricții de trafic

„Anterior, a trebuit să închidem traficul pe un sens de mers (al Șoselei Colentina, dinspre cartierul omonim spre Obor – n.red.). Cred că aproximativ două luni au durat restricțiile.

Nu vom mai impune restricții de trafic pe acest sens. În schimb, în 7-10 zile - vom anunța exact în curând – urmează să impunem restricții de trafic pe celălalt sens (pe care se vine dinspre Obor spre cartierul Colentina – n.red.).

Doamna-Ghica-5-
Directorul TCMB SA, Cristian Hiver, pe șantierul Pasajului Doamna Ghica. Foto: Alexandru Nistor

Trebuie să lucrăm pentru că în martie va trebui să fim gata cu tablierul. Și din datele pe care le avem acum, martie e un termen realist”, a mai declarat Cristian Hiver.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

A sosit deja pe șantier o piesă mare care urmează să fie montată peste linia de tramvai.

„În rest, mai sunt piese pe care constructorul trebuie să le aducă din Italia. Mai ales având în vedere că se ocupă și de montaj, am preferat această variantă: să aducă pe rând ceea ce montează și să avem pe șantier doar o mică rezervă de elemente, care să ne permită să lucrăm.

Doamna-Ghica-9-
Materiale în stoc pentru tablier, pe șantierul Pasajului Doamna Ghica. Foto: Alexandru Nistor

Puteam insista și să aducă de prima oară toată elementele necesare tablierului. Dar dacă le-ar fi adus, trebuia să le depozităm și să le transportăm. Și orice depozitare și mutare implică niște costuri”, a precizat Cristian Hiver.

Ce urmează după montarea tablierului

„Se vor monta niște predale din beton armat. Am făcut licitație, am selectat o societate și am semnat contract. Avansul e plătit. Se fabrică.

10
Corpul montat până acum al tablierului metalic. Foto: Alexandru Nistor

După montarea predalelor, se va pune beton. Și apoi structura rutieră. Și panourile fonoabsorbante, care să-i protejeze pe locuitorii din zonă de zgomot. E procedura în Sicap. Am încercat să comandăm totul cu circa 4 luni înainte să avem nevoie în șantier, ca să putem lucra fără întreruperi.

ADVERTISING

Sigur, e totuși iarnă și multe depind și de vreme. Dacă e ca astăzi (circa 1 grad Celsius, cu ceață) e perfect. Putem continua fără probleme”, a mai spus Hiver.

Daomna-Ghica-11
Tablierul de la Doamna Ghica, în lucru. Imagine de lângă rampa Delfinului. Foto: Alexandru Nistor

Proiectul pasajului nu are probleme de finanțare, de vreme ce atât Primăria Municipiului București, cât și Primăria Sectorului 2 îi dau fonduri.

Una peste alta, Cristian Hiver susține că, în cursul verii următoare, pasajul va fi gata.

Iată care e istoria pasajului și de ce se construiește atât de greu

Pasajul Doamna Ghica este un proiect început de Gabriela Firea, cu scopul de a reduce aglomerația din intersecția Străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.

Mai exact, după finalizarea pasajului, șoferii care circulă pe Strada Doamna Ghica, dinspre Bulevardul Lacul Tei, vor mai intra în intersecție doar dacă vor să vireze pe Șoseaua Colentina. Dacă, însă, vor doar să își continue drumul spre Piața Delfinului, vor traversa intersecția pe deasupra, pe pasajul rutier. Și astfel nu vor mai pierde mult timp în trafic.

Lucrările la pasaj au început la finalul lunii noiembrie din 2019 și – potrivit Gabrielei Firea – ar fi trebuit să se termine în doar un an. Evident, termenul nu era realist.

Cum 2020 a fost an electoral, Firea a continuat, însă, să promită că termină pasajul într-un singur an. Fostul primar și-a menținut asumarea nerealistă chiar și după ce pe șantier apăruse deja un panou de lucrări pe care termenul de finalizare nu era toamna lui 2020, ci luna iunie 2021.

image-1

Firea a pierdut primăria pe 27 septembrie 2020. Iar pe 29 octombrie, Nicușor Dan a preluat instituția cu conturile blocate. A urmat mai bine de jumătate de an în care nu s-a mai lucrat la pasaj. Viața bucureștenilor care locuiesc, lucrează sau care doar tranzitau zona s-a transformat repede într-un coșmar. Traficul era deviat, trotuarele erau sparte și toată zona era lăsată în paragină.

Abia la finalul lunii iulie 2021 - la aproape 9 luni de la preluarea mandatului - Nicușor Dan a mers pe șantier și a anunțat reluarea lucrărilor. Primarul general a spus atunci că până în toamnă urma să se termine haosul de la sol, din intersecție. Și, ulterior, urma să se finalizeze și pasajul. Dar nu imediat, ci pe la finele lui 2022.

Cea mai mare întârziere a fost cauzată de faptul că, vreme de mai bine de 2 ani, administrația Capitalei n-a reușit să selecteze o firmă care să producă un tablier metalic. Ocazii au fost, dar nu s-au valorificat.

Inițial, în februarie 2020, Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA a lansat o licitație pentru tablier. Dar a anulat-o.

Ulterior, TCMB SA a decis să semneze un contract cu CM Consolidări SA, care să fabrice tablierul. Consilidări SA a cumpărat de la Baurom SRL 188 de tone de fier pentru care a plătit 1.144.600 lei, fără TVA.

image-2

Și a rămas cu fierul, din cauză că între timp TCMB SA s-a răzgândit și a decis să facă iar licitație.

A relansat procedura pe 30 iulie 2021 , a primit o ofertă, dar societatea respectivă a decis, până la urmă, să nu continue participarea activă la licitație. Așa că procedura s-a anulat pentru a doua oară.

În cele din urmă, TCMB a lansat pentru a treia oară licitația pentru tablier, pe 12 noiembrie 2021. Și, de această dată, a reușit să o ducă la capăt și a contractat Scandiuzzi Steel Constructions SPA pentru fabricare.

Ca lucrurile să meargă mai ușor, Primăria Sectorului 2 - pe teritoriul căreia se află pasajul - a decis să contribuie cu bani pentru plata lucrărilor. Iar Primăria Municipiului București (PMB) și Consiliul General au fost de acord. Așa că parte din banii pentru lucrările rămase vin de la primăria condusă de Nicușor Dan, iar parte de la cea condusă de Radu Mihaiu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇