De ce ne sufocăm în trafic în București și cum promit să rezolve problema Gabriela Firea, Nicușor Dan și Traian Băsescu

De ce ne sufocăm în trafic în București și cum promit să rezolve problema Gabriela Firea, Nicușor Dan și Traian Băsescu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Una dintre principalele probleme ale locuitorilor Capitalei este aglomerația de pe șosele. La orice oră ar pleca de acasă – și indiferent dacă se urcă la volan sau într-un mijloc de transport în comun – bucureșteanul tot va pierde timp, blocat în trafic.

E o problemă veche în oraș, pe care aproape toți primarii generali au promis că o rezolvă. Dar niciunul n-a făcut-o.

Și nici aglomerația n-a dispărut de la sine. Dimpotrivă, s-a acutizat și i-a adus pe oameni aproape de capătul răbdarii.

Ce urmează depinde în mare măsură de acțiunile viitorul primar al Capitalei.

SpotMedia.ro vă prezintă soluțiile candidaților la funcția de primar general pentru descongestionarea traficului și asigurarea unui număr suficient de locuri de parcare, în oraș.

Potrivit unei analize publicate de Camera de Comerț Româno-Americană (AmCham), Bucureștiul are cele mai aglomerate șosele din Europa.

Spre exemplu, în 2019, gradul de congestie - în creștere cu 4% față de anul precedent - ajunsese la 52%.

Iar asta înseamnă că o călătorie care în mod normal ar trebui să dureze 30 de minute ține, de fapt, cu 52% mai mult. Adică peste 45 de minute!

În aceste condiții, e lesne de înțeles că un bucureștean care locuiește în suburbiile orașului, dar lucrează în centru e nevoit să își petrecă zilnic, ore întregi la volan, pe drumul dintre casă și birou.

aglomeratie-pasaj-Unirii
Aglomerație la Pasajul Unirii. Foto: Alexandru Nistor

De altfel, nici nu-i nevoie de atâtea cifre! Oricine a circulat cu mașina pe străzile Bucureștiului a observat că, indiferent de ora din zi, tot rămâne blocat în coloane nesfârștite de mașini.

ADVERTISING

De ce ne sufocăm în trafic și cine e de vină?

Străzile se aglomerează, în principal, din cauză că tot mai mulți oameni circulă cu mașinile personale prin oraș, pe niște străzi care nu pot fi lărgite la nesfârșit.

Parte din vină îi aparține Guvernului. Iată de ce.

În 2017, Executivul a fost cel care a eliminat taxa de mediu. Rolul acelei taxe era să limiteze - prin impunerea unor costuri mai mari - înmatricularea de mașini vechi, aduse din străinătate.

Foto: SpotMedia.ro
Coloane de mașini se formează pe străzile din Capitală, indiferent de oră. Foto: Alexandru Nistor

Fără taxă, bucureștenii și-au cumpărat cu nemiluita mașini vechi, din import.

Potrivit datelor centralizate de SpotMedia.ro din bazele de date ale DRPCIV, numărul de autoturisme din Capitală a crescut cu: 47.074 (în 2016), cu 54.194 (în 2017), cu 48.879 (în 2018) și cu 62.191 (în 2019).

E ușor de înțeles că, mai devreme sau mai târziu, aceste mașini nu vor mai avea loc nici pe străzi, nici în parcări.

O altă vină a Guvernului este că nu finalizează modernizarea Centurii Capitalei.

Dacă această șosea ar fi lărgită la 4 benzi pe toată lungimea, mii de șoferi veniți de prin țară care acum traversează Bucureștiul ar alege să-l ocolească. Așa că numărul de mașini de pe străzile orașului ar scădea considerabil.

Ce nu face Primăria Capitalei ca să reducă aglomerația

Guvernul nu e, însă, singurul vinovat pentru aglomerația din Capitală. Și Primăria Generală poartă o mare parte din vină.

Înainte de toate, din cauză că nu asigură condiții bune de transport în comun.

Traseele de autobuz, troleibuz și tramvai nu ajung peste tot. Iar mașinile și vagoanele sunt atât de murdare, încât călătorului nu-i vine să urce!

ADVERTISING

Miercuri, 23 septembrie, consilierul general USR Octavian Berceanu a publicat imagini cu mizeria dezgustătoare dintr-un tramvai care circulă pe traseul 23.

STB, o vomă infecta privind satisfactia călătorului și o vaca de muls, de 300 milioane de euro anual.Linia 32, probabil...

Publicată de Octavian Berceanu pe Miercuri, 23 septembrie 2020

În aceste condiții, bucureșteanul nu e încurajat să folosească transportul în comun. Dimpotrivă, e tentat să se urce la volan și să contribuie la aglomerarea șoselelor.

Pe lângă îmbunătățirea transportului în comun, tot Primăria Capitalei ar trebui să ia și multe alte măsuri. Printre ele:

  • să construiască parcări. Dacă n-au unde parca, oamenii își lasă mașinile în stradă și încurcă traficul;
  • să supralărgească străzi, iar acolo unde acest lucru nu e posibil, să construiască poduri și pasaje;
  • să dirijeze mai bine circulația, prin extinderea semaforizării inteligente (în București, acest sistem funcționeză acum doar pe câteva bulevarde);
  • să încurajeze deplasarea fără mașină, amenajând piste pentru bicicliști și învățându-i pe oameni - prin campanii de informare - că e în interesul tuturor să își lase mașina acasă cât mai des.

Gabriela Firea a promis că va face multe dintre aceste lucruri și va provoca ”o revoluție în trafic”. Din păcate, n-a reușit decât în mică măsură și cu rezultate mult sub așteptări.

parcagiu-Sala-Palatului
Parcările cu plată ale Primăriei Capitalei din oraș sunt insuficiente. Foto: Alexandru Nistor

Cine va câștiga mandatul următor la conducerea Primăriei Generale va trebui, însă, să descongestioneze traficul.

Iată cum promite că va face acest lucru fiecare dintre candidații cu șanse la funcția de primar general al Bucureștiului.

ADVERTISING

Gabriela Firea: Ce a făcut și ce promite

În 2016, Gabriela Firea a promis ”revoluție în trafic”.

Iată câteva lucruri pe care le-a făcut:

În mandatul Gabrielei Firea s-au cumpărat:

  • 400 de autobuze turcești Otokar. Au ajutat la îmbunătățirea condițiilor de transport în comun, dar nu suficient;
  • 130 de autobuze hibrid Mercedes (care au început să fie livrate introduse în trafic - n.red.) și 100 de troleibuze turcești de la Bozankaya (care vor fi livrate);
  • 100 de tramvaie noi, care vor fi livrate probabil de la finele anului 2021. Licitația a fost una cu scandal, PMB anunțând inițial că au cîștigat niște fabricanți turci care prezentaseră un tramavai neconform.
BUCURESTI - PRIMARIE - DECLARATII DE PRESA - POLUA
Gabriela Firea, actualul primar PSD al Capitalei, candidează pentru un nou mandat. Foto: Eduard Vînătoru/Mediafax.ro/Hepta.ro

În timpul mandatului Gabrielei Firea, parte dintre traseele de tramvai s-au izolat cu garduri (ca mașinile să nu mai intre pe șine și să îngreuneze circulația garniturilor - n.red.). De asemenea, autobuzele au început să circule pe linia de tramvai, pe unele trasee, pentru a înainta mai ușor prin trafic.

Primăria Capitalei nu a dat niciodată publicității date certe din care bucureșteanul de rând să înțeleagă ce rezultate au generat aceste măsuri.

tramvai-si-STB-in-statie-1
Autobuzele circulă pe linia de tramvai, pe unele trasee. Foto: Alexandru Nistor

Există însă și o lungă listă de lucruri pe care Gabriela Firea n-a reușit să le facă din 2016 încoace. Printre ele:

  • să construiască parcările promise. A promis că va face câte una la fiecare mare intrare în oraș. A început una singură și n-a terminat-o încă.
  • să organizeze eficient sistemul de locuri de parcare publice cu plată de la suprafață. Încearcă să rezolve problema Compana Municipală de Parking, dar lucrurile merg greu.
  • să îi determine pe bucureșteni să folosească transportul în comun. Multe autobuze, troleibuze și tramvaie sunt atât de murdare, încât oamenii evită să urce.
tramvai
Tramvai vechi, murdar și care nu asigură niciun confort pentru călători. Foto: Alexandru Nistor
  • să creeze un sistem extins de benzi unice. S-au trasat doar câteva.
Banda-Unică-in-zona-Unirii-
Bandă unică de transport în zona Unirii. Foto: Alexandru Nistor
  • să pregătească infrastructura pentru mijloacele noi de transport pe care le-a cumpărat. Spre exemplu, liniile de tramvai sunt deteriorate, așa că cele 100 de tramvaie noi vor circula cu dificultate prin oraș.
  • să își asume măsuri radicale pentru descongestionarea traficului. A încercat să limiteze aglomerația prin introducerea unei taxe numită Vinieta Oxigen. A renunțat.
  • să extindă suficient sistemul de semaforizare inteligentă.
  • să introducă - așa cum a promis - biletul unic pentru transport de suprafață și metrou.

Într-un material video difuzat pe Facebook, Gabriela Firea a promis că, dacă va mai câștiga un mandat la conducerea Primăriei Capitalei, va investi în descongestionarea traficului.

Printre altele, Firea promite că:

  • va construi o șosea care să lege Podul Ciurel de Centura Capitalei
  • va continua supralărgirea Șoselei Prelungirea Ghencea
  • va construi 2 pasaje: unul pe Șoseaua Petricani și altul pe Șoseaua Andronache
  • va supralărgi drumul dintre București și Măgurele
  • va reconfigura arterele rutiere din estul Capitalei

Nicușor Dan: Metrou de suprafață, trasee noi și benzi unice pentru autobuz, dar și 13 noi parcări la ieșiri din oraș

Nicușor Dan - candidat independent la funcția de primar general cu susținerea PNL, USR și PLUS - spune că Bucureștiul are nevoie de 15 mari parcări la intrările în oraș.

Două există deja. Una e la Străulești și e administrată de Metrorex. Iar pe cealaltă aproape că a terminat-o de construit Gabriela Firea, la căpătul estic al bulevardului Pantelimon.

Nicușor Dan spune că aceste două parcări trebuie exploatate eficient. În plus, ar mai fi nevoie de încă 13 parcări, pe care le va construi. Mai jos, puteți vedea, pe hartă, locurile în care candidatul Dreptei spune că trebuie ridicate parcările.

parcari-propuse-de-Nicusor-Dan
Harta parcărilor propuse de Nicusor Dan pentru Bucureşti

Oamenii care locuiesc în afara Bucureștiului, dar muncesc în oraș ar urma să își poată lăsa mașinile în aceste 15 parcări.

Din parcări, oamenii și-ar continua deplasarea prin București cu un metrou de suprafață pe care Nicușor Dan spune că îl va construi ”de la prima hârtie până la prima călătorie!” în următorii 4 ani.

Metroul va circula pe linii de tren ale CFR SA care trebuie reabilitate și va ajunge în stații de unde călătorul va putea lua și metroul subteran, dar și autobuze, troleibuze sau tramvaie.

FOTO: ANDREEA ALEXANDRU / MEDIAFAX FOTO/ Hepta.ro
Nicușor Dan, candidat independent la postul de primar general cu susținere PNL, USR și PLUS. Foto: Andreea Alexandru/Mediafax.ro/Hepta.ro

Totodată, Nicușor Dan spune că va transforma autobuzele vechi în troleibuze, va extinde traseele STB și va moderniza stațiile și refugiile.

Nu în ultimul rând, candidatul Dreptei susține că va crea încă de la începutul mandatului un sistem de benzi unice pentru transportul în comun, astfel încât autobuzele și troleibuzele să nu mai rămână blocate în trafic.

Traian Băsescu: Metrou de suprafață, pasaje noi și supralărgiri de străzi încă din primul an de mandat

Traian Băsescu, candidatul din partea PMP la funcția de primar general, promite o serie de investiții majore în infrastructură de drumuri. Printre acestea se numără:

  • construirea, în primii 2 ani de mandat, a unor pasaje subterane la intersecţia Bd. Banul Manta cu Bd. Ion Mihalache în ambele sensuri de mers (pentru fluidizarea traficului pe Podul Basarab) şi a unor pasaje în intersecţia Răzoare pe direcţia Bd. Geniului către Drumul Taberei cu ramificaţie spre Bd. Timişoara în ambele sensuri de mers;
  • construirea, tot în primii 2 ani de mandat, a unui pasaj subteran la Arcul de Triumf dinspre Kiseleff către Mareșal Prezan și dinspre Kiseleff către Bd. Mărăşti și Bd. Turda, în ambele sensuri, rămânând la suprafață traficul dinspre Piața Presei Libere către Piața Victoriei
  • supralărgirea, în primul an de mandat, a următoarelor căi rutiere: Şoseaua Pipera - str. Niţu Vasile şi a bulevardului Expoziţiei.

Traian Băsescu propune și construcția, în al treilea an de mandat, a două mari parcări subterane: una cu 4 niveluri și 2.000 de locuri la Gara de Nord (cu acces în gară) și încă una, de dimensiuni similare, la Piața Constituției.

PALATUL PARLAMENTULUI - SEDINTA COLEGIULUI NATIONA
Traian Băsescu, candidatul PMP la postul de primar general al Capitalei. Foto: Andreea Alexandru/Mediafax.ro/Hepta.ro

De asemenea, candidatul PMP vrea, în primii 2 ani de mandat, ”înlocuirea căii de rulare a tramvaielor pe 80 de km de linie simplă cu şină sudată pe suspensie elastică”. Această investiție ar face posibilă ”introducerea trenurilor de metrou de suprafaţă cu circulaţie în linie izolată şi cu cale liberă în intersecţii (metrou uşor)”.

Băsescu susține că tot în primii 2 ani la primărie ar cumpăra și 41 de trenuri care să circule pe aceste linii modernizate.

Tot candidatul PMP vrea să extindă liniile de troleibuz și tramvai până la limitele orașului. Ar fi un prim pas către folosirea acestor mijloace electrice de transport în locul autobuzelor Diesel, poluante.

Toate aceste investiții - susține Băsescu - ar putea fi finanțate cu bani europeni nerambursabili.

Primăria Capitalei, în schimb, ar putea investi din propriu buzunar într-un mare sistem de porți de alimentare a mașinilor electrice.

Rămâne să aflăm care dintre candidați va câștiga funcția de primar general la alegerile din 27 septembrie și dacă - odată ajuns în funcție - va pune în practică măsurile promise.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇