Asociatia Metrou Usor a făcut o analiza a vehiculelor STB și în privința aerului condiționat din acestea.
„În ultimii 3 ani, flota de autobuze a #STB s-a îmbogățit cu 530 de autobuze noi dotate cu unități AC performante, aflate încă în garanție. Însă STB mai deține și 1.000 de autobuze vechi și vehicule electrice, la care situația este departe de a fi bună”, notează cei de la Metrou Ușor pe Facebook.
Reprezentanții asociației spun că cele 500 de autobuze Citaro Euro 4 livrate în 2008, dotate din construcție cu unități AC, au ieșit de mult timp din garanție, iar mentenanța deficitară de care au avut parte își spune cuvântul.
"O mare parte din aceste autobuze au instalațiile defecte sau rămase fără agent de răcire, situație care persistă de câțiva ani în lipsa licitațiilor pentru freon și piese de schimb.
Din neputință, unii șoferi au improvizat hârtii A4 prin care anunță că AC-ul este defect (foto 1), altfel suportând toată ziua supărările justificate ale pasagerilor. Mai rău, la momentul redactării postării, 90 de astfel de autobuze dotate cu AC stau defecte sau imobilizate în garaje, unele dintre ele de peste 6 ani. (foto 2)", arată ei.
Dintre cele 500 de autobuze Citaro Euro 3, 150 au primit aftermarket instalații AC în 2018, însă problemele sunt grave în continuare, arată analiza citată.
Asociația Metrou Ușor notează că, dintre acestea, 22 de autobuze sunt imobilizate în garaje.
"În cazul celor care circulă, o bună parte din unitățile AC fie nu sunt funcționale, fie nu sunt pornite de șoferi, posibile cauze fiind lipsa de instruire și lipsa de directive de la nivelul STB", spun ei.
Care este situația în cazul troleibuzelor
În cazul troleibuzelor, doar 100 de vehicule au fost dotate aftermarket cu unități AC. Este vorba despre troleibuzele moderne Irisbus Citelis, aflate încă în perioada normală de exploatare.
"Însă și aici, problemele persistă. Doar o parte din instalațiile AC ale acestora funcționează, din cauză că sursele de alimentare ale troleibuzelor nu au fost schimbate cu unele mai puternice, care să suporte sarcina suplimentară a climatizării.
Echipamentele inițiale nu pot face față, întrucât vehiculele au fost livrate în 2006-2008 fără AC. Restul de troleibuze cu podea ridicată marca Ikarus nu pot fi dotate cu AC, acestea depășind de mult durata optimă de exploatare", precizează cei de la Asociația Metrou Ușor.
Cum stăm la capitolul tramvaie
La tramvaiele modernizate cu podea coborâtă s-a recurs tot la instalații aftermarket, fără succes, spune asociația.
"Nu toate vagoanele permit montarea de unități AC pe plafonul deja ocupat de echipamente, iar soluții pentru includerea unităților AC în salonul călătorilor pe modernizările viitoare nu există deocamdată.
În cazul celor 46 de vagoane 'eligibile' pentru AC, doar 21 au primit astfel de sisteme (foto 4), proiectul fiind la momentul actual sistat din motive necunoscute. Chiar și așa, vatmanii nu au fost instruiți corespunzător pentru a porni instalațiile celor 21 de tramvaie echipate cu climatizare", se arată în analiza citată.
Situația este și mai grea pentru șoferi
Și dacă pasagerii sunt supuși unui stres termic pentru un timp limitat, în cazul șoferilor situația este și mai dificilă.
"Șoferii și vatmanii sunt afectați cel puțin 8 ore de lipsa sau de defecțiunea AC în cabină, consecințele fiind scăderea capacității de concentrare din cauza temperaturilor ridicate.
Ca soluții disperate, mulți circulă cu ușa cabinei deschisă, ca pe vremuri, în timp ce vatmanii evită să atingă bordul din tablă, care se încinge până la temperaturi foarte ridicate", completează reprezentanții asociației.
Astfel, Asociația Metrou Ușor solicită autorităților să facă demersurile pentru a se asigura că până la venirea sezonului cald:
- toate vehiculele dotate cu AC sunt funcționale
- instalațiile de climatizare funcționează optim
- personalul STB este instruit pentru a porni climatizarea
Citește articolele zilei pe SpotMedia.ro
A.G.