De ce facem saună în STB în fiecare vară, chiar și în vehicule dotate cu aer condiționat (studiu)

De ce facem saună în STB în fiecare vară, chiar și în vehicule dotate cu aer condiționat (studiu)

Asociatia Metrou Usor a făcut o analiza a vehiculelor STB și în privința aerului condiționat din acestea.

„În ultimii 3 ani, flota de autobuze a #STB s-a îmbogățit cu 530 de autobuze noi dotate cu unități AC performante, aflate încă în garanție. Însă STB mai deține și 1.000 de autobuze vechi și vehicule electrice, la care situația este departe de a fi bună”, notează cei de la Metrou Ușor pe Facebook.

Reprezentanții asociației spun că cele 500 de autobuze Citaro Euro 4 livrate în 2008, dotate din construcție cu unități AC, au ieșit de mult timp din garanție, iar mentenanța deficitară de care au avut parte își spune cuvântul.

ADVERTISING

"O mare parte din aceste autobuze au instalațiile defecte sau rămase fără agent de răcire, situație care persistă de câțiva ani în lipsa licitațiilor pentru freon și piese de schimb.

Din neputință, unii șoferi au improvizat hârtii A4 prin care anunță că AC-ul este defect (foto 1), altfel suportând toată ziua supărările justificate ale pasagerilor. Mai rău, la momentul redactării postării, 90 de astfel de autobuze dotate cu AC stau defecte sau imobilizate în garaje, unele dintre ele de peste 6 ani. (foto 2)", arată ei.

Nicuşor Dan, după o vizită la STB: Vom face eforturi suplimentare pentru ca toţi cei care folosesc transportul public în Capitală să fie în siguranţă

1
2-16

Dintre cele 500 de autobuze Citaro Euro 3, 150 au primit aftermarket instalații AC în 2018, însă problemele sunt grave în continuare, arată analiza citată.

ADVERTISING

Asociația Metrou Ușor notează că, dintre acestea, 22 de autobuze sunt imobilizate în garaje.

"În cazul celor care circulă, o bună parte din unitățile AC fie nu sunt funcționale, fie nu sunt pornite de șoferi, posibile cauze fiind lipsa de instruire și lipsa de directive de la nivelul STB", spun ei.

3

Care este situația în cazul troleibuzelor

În cazul troleibuzelor, doar 100 de vehicule au fost dotate aftermarket cu unități AC. Este vorba despre troleibuzele moderne Irisbus Citelis, aflate încă în perioada normală de exploatare.

"Însă și aici, problemele persistă. Doar o parte din instalațiile AC ale acestora funcționează, din cauză că sursele de alimentare ale troleibuzelor nu au fost schimbate cu unele mai puternice, care să suporte sarcina suplimentară a climatizării.

ADVERTISING

Echipamentele inițiale nu pot face față, întrucât vehiculele au fost livrate în 2006-2008 fără AC. Restul de troleibuze cu podea ridicată marca Ikarus nu pot fi dotate cu AC, acestea depășind de mult durata optimă de exploatare", precizează cei de la Asociația Metrou Ușor.

Cum stăm la capitolul tramvaie

La tramvaiele modernizate cu podea coborâtă s-a recurs tot la instalații aftermarket, fără succes, spune asociația.

De ce nu vom avea tramvaie noi în București nici în 2021. STB a început să fabrice unul, dar n-are bani să-l termine

"Nu toate vagoanele permit montarea de unități AC pe plafonul deja ocupat de echipamente, iar soluții pentru includerea unităților AC în salonul călătorilor pe modernizările viitoare nu există deocamdată.

În cazul celor 46 de vagoane 'eligibile' pentru AC, doar 21 au primit astfel de sisteme (foto 4), proiectul fiind la momentul actual sistat din motive necunoscute. Chiar și așa, vatmanii nu au fost instruiți corespunzător pentru a porni instalațiile celor 21 de tramvaie echipate cu climatizare", se arată în analiza citată.

4

Situația este și mai grea pentru șoferi

Și dacă pasagerii sunt supuși unui stres termic pentru un timp limitat, în cazul șoferilor situația este și mai dificilă.

"Șoferii și vatmanii sunt afectați cel puțin 8 ore de lipsa sau de defecțiunea AC în cabină, consecințele fiind scăderea capacității de concentrare din cauza temperaturilor ridicate.

Ca soluții disperate, mulți circulă cu ușa cabinei deschisă, ca pe vremuri, în timp ce vatmanii evită să atingă bordul din tablă, care se încinge până la temperaturi foarte ridicate", completează reprezentanții asociației.

Astfel, Asociația Metrou Ușor solicită autorităților să facă demersurile pentru a se asigura că până la venirea sezonului cald:

  • toate vehiculele dotate cu AC sunt funcționale
  • instalațiile de climatizare funcționează optim
  • personalul STB este instruit pentru a porni climatizarea

Citește articolele zilei pe SpotMedia.ro

A.G.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇