Deputatul Iulian Bulai anunță că parlamentarii USR-PLUS vor depune în următoarele săptămâni o nouă inițiativă legislativă care vizează desființarea sau măcar tăierea finanțării de la bugetul de stat a Institutului de Studii Avansate pentru Cultură şi Civilizaţia Levantului, înființat la propunerea lui Călin Popescu Tăriceanu, condus de Emil Constantinescu și subordonat Senatului, nu Academiei Române, așa cum ar fi firesc.
Institutul Levantului se află pe lista instituțiilor patronate de fosta putere PSD-ALDE și care au generat scandaluri publice, alături de controversata Academie a Oamenilor de Știință, care a primit buget zero de la actualul Guvern, sau de Institutul Revoluției Române, în cazul căruia Parlamentul a votat recent desființarea, însă PSD a contraatacat sesizând Curtea Constituțională.
”Cinste și grandoare” pe foarte mulți bani
Considerat de mulți o sinecură atribuită fostului președinte al României Emil Constantinescu, Institutul Levantului a fost contestat încă de la început (2016 - vezi AICI parcursul proiectului în Parlament) .
Guvernul s-a opus, Academia Română s-a opus, președintele Iohannis s-a opus, întorcând legea în Parlament, și totuși institutul lui Emil Constantinescu (ISACCL) a prins viață, sub aripa ocrotitoare a Senatului României, controlat pe atunci de PSD și ALDE.
În timpul dezbaterilor din Parlament, fostul senator USR Vlad Alexandrescu a propus ca institutul să fie măcar creat în subordinea Academiei Române, argumentand că Senatul nu are mijloacele necesare pentru a superviza acest tip de activitate, însă Emil Constantinescu a replicat că această subordonare va aduce noii instituții "grandoare” și ”va face cinste" camerei superioare a Parlamentului.
În activitate din 2017, Institutul Levantului are 36 de angajați (ale căror salarii sunt demne de invidiat pentru omul de rând) și o contribuție mai mult decât modestă la cultura și cercetarea românească (asta ca să nu spunem greu de identificat).
Declarațiile de avere și de interese ale conducerii pot fi citite AICI.
Conform declarației de avere datată 30.07.2020, președintele instituției, Emil Constantinescu, și-a suplimentat astfel veniturile anuale cu 16.775 de lei net, bani care s-au adăugat pensiei de 50.228 de lei și indemnizației de fost președinte al României, în valoare de 202.176 de lei.
Pe site-ul instituției, ultimul comunicat de presă este din 24 iunie 2020, deși institutul are un șef la comunicare și încă 2 angajați.
Continuând să răsfoim site-ul am mai aflat că recent a fost organizat un concurs pentru ocuparea postului de director general, câștigătoare fiind declarată Elena Luiza Popa, fost coordonator relații publice și comunicare la Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” (2006-2008) și fost consilier la MAE, Direcția OSCE, Consiliul Europei și Drepturile Omului (2008-2009) pe domeniile: cooperarea cu organizațiile evreiești mondiale și instituții internaționale cu atribuții în domeniul culturii iudaice, educației și istoriei Holocaustului, precum și cu organizațiile și comunitățile evreiești din România.
Exemple de activități organizate în cadrul Institutului Levantului:
2 milioane de euro finanțare, doar 80.000 de lei pentru proiecte
Anul trecut, deputatul USR Iulian Bulai a propus, împreună cu mai mulți colegi, desființarea Institutului Levantului, însă proiectul a fost respins definitiv în Parlament.
Iată câteva dintre argumentele prezentate de Iulian Bulai în Parlament, potrivit stenogramei ședinței plenului Camerei Deputaților, decizională:
”În 2 ani de activitate, această instituţie a avut alocat câte un milion de euro pe an. Deci două milioane de euro. Nu-i mult, nu-i puţin. Ştiţi câţi bani au mers pe proiecte, din aceste două milioane de euro? Ştiţi? Vă spun eu. 80.000 de lei. Atât au mers pe proiecte în anul 2019. 80.000 de lei, din două milioane de euro! Vi se pare normal? Mie nu.
Aceşti bani au mers pe salarii foarte mari, pe deplasări, pe diurne, pe sindrofii, pe tot felul de activităţi care nu au niciun obiect de activitate şi nicio legătură cu ideea de Levant. În aceşti ani, această instituţie a avut doar 20.000 de lei venituri proprii.
Această instituţie reprezintă un institut luat pe persoană fizică de către o personalitate care a reprezentat speranţa României, acum 20 de ani. Ştiţi ce este trist? Este trist faptul că salariaţii din această instituţie câştigă fără să facă nimic concret pentru cercetare în chestiuni de istorie, şi de relaţii internaţionale, şi de interes pentru Levant - pentru că aşa se cheamă instituţia -, mai mult decât cercetătorii de la Academia Română. Un referent de la această instituţie moartă din naştere câştigă mai mult decât un cercetător de la Academie. Nu este corect.(...)”.
În ciuda acestor argumente, și a tuturor celorlalte prezentate anterior de către deputatul USR, desființarea institutului a picat la vot, definitiv.
”Va veni şi timpul când vom desfiinţa toate sinecurile din România. Atunci când USR va ajunge la guvernare, va face acest lucru. Nu aţi votat împotriva desfiinţării acestei instituţii pentru că vă pasă de cercetare, ci pentru că vă doriţi să aveţi în continuare control asupra unor posturi călduţe care dumneavoastră credeţi că vă vor aştepta atunci când veţi reveni la guvernare. Nu se va întâmpla acest lucru!
CCR a declarat neconstituţională Legea de înfiinţare a acestei instituţii. CCR a declarat că există elemente de neconstituţionalitate şi în legea de aprobare a OUG care transformă această instituţie într-o instituţie de utilitate publică şi creează o poziţie de secretar de stat (…)”, sublinia, după acel vot, Claudiu Năsui, deputat USR, în prezent ministru al Economiei.
USR a ajuns la guvernare, dar NU există un acord în coaliție pentru desființarea ISACCL
Suntem în 2021, USR a ajuns la guvernare, alături de PNL și UDMR, așa că am vrut să vedem dacă se ține de cuvânt și, într-adevăr, contactat telefonic de SpotMedia.ro, deputatul USR Iulian Bulai și-a exprimat intenția de a depune un nou proiect de lege prin care măcar să se taie finanțarea publică pentru Institutul Levantului, dacă nu chiar să se desființeze instituția.
”În momentul de față nu există un acord în cadrul coaliției de guvernare pentru desființarea acestui institut pe care eu îl consider o sinecură și care s-a vrut a fi desființat de către USR în legislatura trecută. Am avut o inițiativă legislativă în acest sens, care a fost respinsă în toamna anului 2020.
Împreună cu colegii mei, de data aceasta din USR-PLUS, nu doar din USR, voi redepune un proiect legislativ care să vizeze desființarea sau eliminarea finanțării publice către Institutul Levantului”, ne-a declarat Iulian Bulai.
A tăcut chiar atunci când trebuia să vorbească
Întrebat care sunt argumentele pentru care insistă pe acest subiect, Iulian Bulai a răspuns: ”Am foarte multe, dar în principiu nu s-a schimbat nimic între timp. Sunt argumentele prezentate deja în expunerea de motive atașată propunerii legislative prezentate anul trecut”.
”Pot să reiterez acum, pe loc, câteva. În primul rând, irelevanța - Nu aduce o contribuție relevantă în cercetarea academică din România.
În al doilea rând, acest institut se suprapune cu alte institute de cercetare și instituții publice care vizează cercetarea academică pe Orientul Mijlociu.
Trei: Ideea de spațiu al Levantului, din punct de vedere al înțelegerii geopolitice și al relațiilor internaționale, nu mai există. (...) Referirea la acest spațiu nu mai este relevantă în momentul de față, când vorbim și despre alți termeni, și despre alte granițe.
Patru: Există niște disonanțe de comportament. Acum doi ani, noi, ca stat, ne-am ostilizat total țările arabe care fac parte din fostul spațiu al Levantului, dar și din Orientul Mijlociu (și nu numai) printr-o decizie greșită, cea privind mutarea ambasadei din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim”.
Un institut al Levantului, dacă tot cercetează spațiul respectiv, politic, geografic și cultural, ar fi trebuit să trimită un punct de vedere cu privire la cât de inoportună este mișcarea respectivă și ce ar însemna ostilizarea a zeci de state arabe și musulmane. Nu s-a făcut asta!
”Mai mult (sunt atât de multe motive încât nu mă pot opri!), cei mai mulți bani din buget se duc către personal și către călătorii externe, sau pe publicarea unor albume de memorialistică sau aniversare pentru anumite vizite istorice în România”, a continuat deputatul USR.
”Având această analiză de oportunitate în fața noastră, analizând și retrospectiv ce s-a întâmplat după înființarea acestui institut și trăgând linie, vedem cât de irelevant este și cât de greșit este să o finanțăm”
Care ar fi contraargumentele?
În schimb, principalul argument al susținătorilor institutului ar fi acela că și în SUA foștii președinți își pot continua activitatea publică, prin diverse proiecte, însă diferențele sunt majore, spune Iulian Bulai.
”Contrargumentul este că și în America președinții pot să aibă biblioteci, ONG-uri, institute de cercetare, pentru o anumită cauză care a marcat identitatea guvernării respective. Total de acord! Dar nu statul american finanțează asemenea instituții, ci președintele sau fundația sau trust-ul care dorește înființarea unui asemenea for de decizie, prin prisma identității de think-thank, nicidecum de instituție a unui stat”, a explicat acesta.
În concluzie, ne place ideea (și știu că este împrumutată de la americani), dar atât conținutul, cât și forma sunt total diferite: Nu e instituție, e ONG. Și nu e vorba despre finanțare de la stat, ci despre fonduri private. Și, da, prezență și valori active! În momentul în care tu distrugi relația cu zeci de state arabe și ai un institut al Levantului care cercetează, el ar trebui să îți spună: ’Stat român, guvern român, nu face prostia asta pentru că îți ostilizezi partenerii, vecinii și distrugi armonia din spațiul Levantului, folosindu-te de acest cartof fierbinte, împins de către o anumită agendă, prin Guvernul României! Greșești!’. Dacă tu, ca institut, nu faci asta, atunci îți pierzi absolut orice urmă de legitimitate și relevanță. Or, lucrul ăsta s-a întâmplat!”
Întrebat când intenționează să depună noua inițiativă legislativă, deputatul USR a precizat că acest lucru se va întâmpla ”în următoarele săptămâni”.
”După ce trece bugetul și după ce trec mai multe decizii importante în chestiuni legate de SRR și TVR, atunci mă voi ocupa personal de depunerea ei”, a susținut Iulian Bulai.