Poștașii sunt nemulțumiți după ce au primit ca sarcină suplimentară distribuirea cardurilor de energie cu care unii dintre români își vor putea plăti facturile în această iarnă.
Factorii poștali spun că vor trebui să lucreze în plus, întrucât personalul este insuficient. O altă nemulțumire e legată de faptul că nu toți poștașii știu cum se folosesc cardurile de energie.
"În clipa de față, Poșta Română poate prelua achitarea de facturi în 1.500 de locații și avem undeva la 4.000-4.500 de ghișee. Deci, dacă 4.500 de români vor să-și plătească factura în același timp, aceasta este capacitatea companiei. (…)
Mai mult, ca să ne asigurăm că venim mai aproape de români, vrem să creștem capacitatea companiei de a scana și a încasa facturile de la 4.500 undeva la 11.000. În clipa de față, compania are 2.000 de telefoane mobile, contractul nostru de citit contoare, deci acei oameni pot să și scaneze și să încaseze facturi.
Mai mult, am derulat o procedură la sfârșitul anului trecut în care am cumpărat deja 400 de telefoane și imprimante mobile. Dar credem că este nevoie de încă 7.000, că dacă sute mii de români vor să-și plătească factura în aceeași zi să aibă unde s-o facă", a declarat Valentin Ştefan, directorul Poştei Române, marţi, la Antena 3.
Poștașii vor afla în februarie ce au de făcut
Directorul Poștei Române a explicat cum va funcționa sistemul de achitare a facturilor cu ajutorul cardurilor de energie: "În clipa în care un client interacționează cu un poștaș, îi oferă trei documente: cartea de identitate, factura la utilități și cardul de energie din partea ministerului."
"Deci ordonanța de urgență a trecut abia săptămâna trecută. Noi nu putem să demarăm un contract până când lucrurile nu sunt clare. Intern, noi ne-am pregătit, încă de luni am început distribuirea acelor declarații pe proprie răspundere. Unii poştaşi știu să folosească acele carduri de energie", a mai spus Valentin Ştefan.
Matei Brătianu, liderul sindicatului lucrătorilor poştali, spune că poştaşii nu prea ştiu să folosească tehnologia.
Directorul Poștei Române a dat, însă, asigurări că în februarie angajații vor fi pregătiți: "Noi am pregătit echipe de training la nivel central, care urmează să ducă mai departe felul în care se desfășoară citirea în sine, odată ce lucrurile evoluează. Există o pregătire la nivel național, după aceea la nivel de sucursale, la nivel de OJP și ulterior la nivel de oficiu poștal. Toată această pregătire ar trebui să dureze două săptămâni și noi intenționăm să o începem la 1 februarie, atunci când normele sunt clare, atunci când procedurile sunt clare", a precizat Valentin Ştefan.
Cum vor fi acordate ajutoarele
Românii vulnerabili vor primi sprijin pentru compensarea prețurilor la energie în valoare de 1.400 lei, care poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 și va fi acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranșe:
- 700 lei/semestru, se acordă în luna februarie 2023
- 700 lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023
Cardurile de energie vor fi distribuite de la 1 februarie.
Cine primește carduri de energie:
- pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum si pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei;
- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.
Ce trebuie să știe beneficiarii
- Sprijinul se acordă per loc de consum, astfel că, în gospodăriile cu mai mulți locuitori, venitul pe membru de familie trebuie să fie sub 2.000 lei.
- Lista cu persoanele ce vor beneficia de acest sprijin va fi întocmită de Ministerul Muncii şi comunicate Poștei.
- Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijinul aferent unei singure categorii din care fac parte la data acordării acestuia.
Termenele de implementare
- Între 16 ianuarie şi 1 februarie se vor distribui către asociaţiile de proprietari scrisoarea prin care se prezintă asociaţiilor metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor şi modelul certificatului de validare a datoriei. (Există 152.000 de asociaţii de proprietari.)
- În perioada 1 februarie - 15 februarie se vor distribui înştiinţările pentru cei care sunt eliminaţi din liste pentru că figurează împreună cu alţi colocatari care din verificări duc media veniturilor peste 2.000 de lei. (Există 313.000 de cazuri).
- 1 martie este data de referinţă pentru plăţi. Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, a declarat că speră să fie chiar de la 20 februarie 2023.
Cum se utilizează cardul de energie
- După ce a primit cardul, beneficiarul care vrea să-şi achite căldura la bloc solicită asociaţiei de proprietari acest certificat de validare a datoriei.
- Asociaţia de proprietari completează cu datele de identificare şi suma pe care o datorează certificatul.
- După aceea, beneficiarul are două modalităţi: merge la Oficiul Poştal cu trei documente - actul de identitate, cardul de energie şi certificatul de validare a datoriei - pentru căldura la bloc. A doua modalitate este la poştaş, care poate să întocmească formalităţile pentru ca să-şi plătească căldura la bloc.
- După ce s-a completat dovada privind serviciile de mandat poştal, Poşta are la dispoziţie banii virați Poştei pentru toţi beneficiarii.