Deși nu are suficienți salariați, Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB) va încerca să se ocupe singură de marile parcuri din oraș, în perioada imediat următoare.
La nevoie, ar mai putea comanda lucrări de întreținere a parcurilor către două dintre companiile municipale înfiinţate de Gabriela Firea. Dar susține că nu mai vrea să lucreze cu ele.
De fapt, în urmă cu câțiva ani, la începutul administrației Firea, ALPAB se ocupa – singură sau cu sprijinul unor societăți private – de îngrijirea marilor parcuri din oraș: Herăstrău, Bordei, Cișmigiu, Florească, Tineretului, Tei și Carol.
Ulterior, însă, Gabriela Firea a înființat Compania Municipală Parcuri și Grădini București (CMPGB) SA. Iar serviciul public de îngrijire a marilor parcurilor i-a fost delegat acestei companii municipale.
În consecință, în loc să execute singură lucrările, ALPAB a început să-i le comande respectivei companii municipale.
În plus, ALPAB a mai comandat lucrări în parcuri și către o altă companie municipală, numită Îngrjirea Arborilor și a Spațiilor Verzi București SA.
Nicușor Dan și majoritatea USR-PNL din Consiliul General au promis, însă, încă din campania electorală, că vor desființa companiile municipale.
În ultimul an, au luat o serie de măsuri provizorii. Mai exact, au diminuat tarifele companiilor municipale, astfel încât să mai poată apela la ele pe termen scurt, pentru a asigura îngrijirea marilor parcuri din oraș.
Ulterior, însă, au făcut pași decisivi spre dizolvarea și lichidarea companiilor. Iar de la acel moment incolo, lucrurile s-au complicat peste măsură. Și nu e foarte clar care va fi soluția pentru rezolvarea crizei administrative create.
Compania de Parcuri pregătește restructurarea și așteaptă comenzi
ALPAB a dat comenzi către CM Parcuri și Grădini SA până la finele lunii decembrie. Pentru ianuarie și februarie, însă, n-a comandat, însă, nicio lucrare.
La solicitarea SpotMedia.ro, directorul executiv al companiei municipale, Ciprian Bîrsan, a spus că se așteaptă, totuși, la unele comenzi de la ALPAB și în 2022.
„Am discutat, în urmă cu circa 2 săptămâni, cu 2 dintre consilierii primarului general. Și am agreat ca, până la jumătatea acestei luni, noi, compania, să prezentăm un plan de restructurare.
Strategia pe care o propunem este să reducem numărul de salariați cu circa 10% pe lună, de la aproape 200 câți sunt acum. În acest fel, nu vom efectua concedieri colective. Pentru concedieri colective - potrivit prevederilor contractului colectiv de muncă - ar trebui să le achităm salariaților 6 salarii compensatorii”, a precizat Ciprian Bârsan.
Or - a mai precizat directorul executiv - cu sumele pe care le mai are de încasat pentru lucrările deja efectuate, compania municipală ar mai putea achita salariile (în sumă totală de aproape 1 milion de lei pe lună) vreme de circa 2 luni. În niciun caz nu și-ar permite să le achite tuturor salariaților plăți compesatorii.
„Uman vorbind, eu îi înțeleg pe salariați. De fapt, ceea ce își doresc oamenii este un loc de muncă, nu câteva salarii compensatorii. Și de aceea am considerat că o reducere treptată a numărului de angajați ar permite o mai ușoară absorbție a lor pe piața muncii. Poate e nevoie de 10 oameni la o companie, de 5 la alta... Și am convenit ca, pe măsură ce scade numărul de salariați, să se reducă treptat și volumul de lucrări pe care îl primim de la ALPAB.
Și, în acest fel, încetul cu încetul, să ajungem la dizolvare și lichidare. Pentru că - deși, așa cum am spus, înțeleg că oamenii își doresc un loc de muncă - mandatul meu de director executiv este să pregătesc dizolvarea”, ne-a explicat Ciprian Bîrsan.
Problema este că dizolvarea va mai dura cel puțin un an. Salariații companiei au atacat în instanță demersul Adunării Generale a acționarilor de a aproba dizolvarea și lichidarea. Iar un prim termen în procesul care se va desfășura la Tribunalul București este fixat abia pe 27 ianuarie. Procesul de fond va dura. Și va urma apelul. Așa că - potrivit unor surse cu experință judiciară consultate de SpotMedia.ro - sunt slabe șansele ca litigiul să se încheie în 2022.
Ca să nu intre în insolvență, pe durata procesului, compania municipală ar trebui să primească suficiente comenzi de la ALPAB încât să își poată achita lunar salariile. În caz contrar, va intra in insolvență și apoi în faliment. Iar asta înseamnă că își va pierde, la masa credală, utilajele de mic și mare grădinărit, în valoare de circa 5 milioane de euro, care au fost cumpărate cu bani pe care compania municipală i-a împrumutat de la PMB, în timpul administrației Firea.
Din informațiile care ne-au fost oferite anterior de consilierul general Ana Maria Gram (USR), o situație similară se înregistrează și la Compania Municipală Îngrijirea Arborilor și a Spațiului Verde SA.
SpotMedia.ro i-a solicitat informații și directorului acestei companii municipale, Casandra Cozma. Aceasta ne-a solicitat, însă, o cerere scrisă pentru a ne comunica informațiile cerute. Am formulat-o. Cozma a susținut că va reveni cu răspunsuri în cel mai scurt timp posibil. Până la publicarea acestui articol, nu am primit niciun răspuns. Dacă directorul ne va oferi ulterior informații relevante, vom reveni.
Deși n-are oameni, ALPAB nu mai vrea să audă de companiile municipale
În ciuda așteptărilor companiilor municipale, ALPAB nu vrea să le mai dea comenzi, în acest an.
„ALPAB nu a emis nicio comandă anul acesta către CMPGB și CMIASVB. Având în vedere situația juridică a celor două companii, ALPAB nu intenționează să emită comenzi către acestea”, a transmis Administrația pentru SpotMedia.ro.
În schimb, ALPAB susține că a încărcat pe 30 decembrie 2021, în Sicap, documentația pentru o licitație de amploare, cu o valoare de circa 140 de milioane de lei, prin care să selecteze firme cărora să le încredințele lucrările de îngrijire a marilor parcuri din oraș.
Pentru moment, Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP) lucrează la verificarea documentației. După ce validarea se va finaliza - odată ce licitația se va deschide oficial - ALPAB va avea posibilitatea să realizeze încredințări directe de contracte către diverse firme pentru lucrări în parcuri.
Ce se întâmplă până când se va lansa licitația?
ALPAB susține că se va descurca singură.
„Până la validarea documentației, A.L.P.A.B. va efectua cu personal propriu lucrări de salubrizare și întreținere a parcurilor administrate. (...) În momentul de față, A.L.P.A.B. prin grija salariaților se ocupă de lucrări de salubrizare a parcurilor aflate în administrare.
A.L.P.A.B. cu personalul propriu poate efectua lucrări minime de salubrizare și întreținere a parcurilor în lunile ianuarie și februarie”, a transmis ALPAB, la solicitarea SpotMedia.ro.
Anterior, Administrația ne spusese că din cei 285 de salariați ai săi, 209 sunt muncitori. Dar dintre ei, 36 lucrează la baraje, 58 la serele de flori și doar 11 sunt gestionari de parcuri.
Pe de altă parte, la finalul lunii august, ALPAB a reușit să mobilizeze 40 de muncitori care l-au însoțit pe Nicușor Dan în Cișmigiu, pentru o campanie de curățenie.
SpotMedia.ro va monitoriza starea parcurilor din Bucureşti, în zilele următoare, și vă vom relata cum se descurcă ALPAB.