În ultimii 3 ani, primăriile din marile orașe ale României au plătit din ce în ce mai mult pentru curentul necesar iluminatului stradal. Primăria Municipiului București (PMB), spre exemplu, a încheiat la finalul lui 2021 un contract pentru energie de peste 4 ori mai scumpă decât în 2019.
Iar în cele din urmă – atunci când n-au mai găsit deloc energie electrică pe piața liberă – cele mai multe primării au fost preluate, rând pe rând, de furnizorii de ultimă instanță (FUI). E cea mai dezavantajoasă variantă pentru instituții, dar a fost necesară, ca să nu stingem de tot becurile, noaptea, pe străzi.
Legile și modalitățile de plată a curentului pentru instituții se modifică, în continuare, de la o zi la alta. Momentan, Guvernul ajută prin mecanisme de plafonare a prețurilor. Dar nu e clar cât timp o va mai putea face. Așa că fiecare primărie trebuie să se pregătească, să caute energie la preț cât mai bun și să încerce să își scadă consumul.
Iată cum procedează administrațiile din București, Oradea, Cluj-Napoca, Brașov și Iași.
În graficul de mai jos, puteți vedea cum au evoluat prețurile din contractele fiecărei primării, din 2019 încoace, până la momentul în care au devenit cliente la FUI (cu excepția primăriei din Iași care încă e în piața concurențială).
În continuare, detalii despre sistemele de iluminat public din fiecare oraș, consumuri și prețuri.
De ce n-am stins lumina pe străzi, deși PMB nu mai găsește energie la Bursă
Capitala are evident cea mai mare rețea de iluminat public din țară, cu circa 100.000 de stâlpi pe care sunt montate în jur 130.000 de becuri (unii stâlpi au mai multe becuri – n.red.).
În imaginea de mai jos, puteți vedea cât de mare e sistemul de iluminat din București, comparativ cu cele din alte orașe. Cu verde e indicat numărul de stâlpi, iar cu mov, cel de becuri. Treceți cu cursorul peste coloane, ca să vedeți valorile exacte, așa cum au fost ele comunicate de fiecare primărie, la solicitarea spotmedia.ro.
Consum anual de curent al rețelei de iluminat din București este de circa 67.400 de MWh, potrivit informațiilor comunicate de PMB la solicitarea spotmedia.ro.
Cel mai mult consumă rețeaua de iluminat în lunile decembrie (6.900 MWh) și ianuarie (7.201MWh), iar cel mai puțin, în lunile mai (4.181 MWh) și iunie (2.727 MWh). Există un normativ care stabilește orele de funcționare a iluminatului stradal.
Așa că, în mod firesc, iarna - când perioada de zi cu lumină naturală e mai scurtă - rețeaua de iluminat stradal funcționează mai mult. Și pe cale de consecință, consumă mai mult curent.
Una peste alta, Primăria Capitalei trebuie să fie atentă la ce preț cumpără curent, în condițiile în care are consum mare, iar facturile riscă să devină apăsătoare.
În 2019, spre exemplu, PMB cumpăra curentul de la o firmă de furnizare numită Getica 95 SA (deținută de Viorel Tudose și intrată în insolvență între timp – n.red.), la un preț de 328,11lei/MWh pentru consumul de zi și 231,24 lei/MWh pentru cel de noapte.
Avem tarif de zi pentru că parte din rețeaua stradală de iluminat e aprinsă și atunci când afară e lumină. Spre exemplu, funcționează și ziua iluminatul din pasajele rutiere și în parte dintre cele pietonale. În plus, Compania Municipală Iluminat Public SRL mai aprinde unele becuri de pe stâlpi, pentru teste și reparații.
Din 2019, însă, prețul curentului a crescut vertiginos. PMB și-a schimbat furnizorul de energie și a semnat contract cu Electrica Furnizare SA, pentru curent de 4 ori mai scump.
Mai exact, la finalul lunii decembrie 2021, PMB a semnat cu Electrica Furnizare SA contract la prețul de 1.454 lei/MWh pentru consumul pe timp de zi (de 4,43 de ori mai mare decât în 2019) și 1.238,32 lei/MWh pentru consumul pe timp de noapte (de 5,3 ori mai mare decât în 2019). Prețurile nu conțin nici TVA și nici tarifele de transport și distribuție.
La solicitarea spotmedia.ro, PMB a transmis că a încercat de 2 ori să găsească curent mai ieftin la Bursă, dar n-a primit nicio ofertă.
În cele din urmă, pe 23 iunie, a devenit client al Furnizorului de Ultimă Instanță (FUI) Electrica Furnizare SA.
Potrivit PMB - în condițiile OG 27/2022 și OUG 119/2022 - pentru 85% din consum, prețul curentului este plafonat la 1.000 lei/MWh. Iar pentru restul de 15%, prețul se calculează printr-o formulă complexă, prevăzută în cele două ordonanțe. PMB află lunar cât are de plătit pentru cei 15% din factura precedentă.
Potrivit unor modificări adoptate de Parlament, de la 1 ianuarie 2023 ar urma să se mențină la nivelul curent plafonarea pentru 85% din consum, iar pentru restul de 15% să se introducă încă o plafonare, la 1.300 lei/MWh.
Potrivit informațiilor spotmedia.ro, chiar și așa, PMB vrea să cumpere curent de pe piața liberă, nu să rămână client FUI. Așa că își va mai încerca norocul la Bursa de Mărfuri, cel mai probabil la începutul anului viitor.
LED-urile ar scădea consumul de curent. Dar sunt scumpe
Ca să plătească mai puțin pentru iluminat stradal, PMB ar trebui să schimbe cât mai multe becuri clasice, cu vapori de sodiu, cu unele cu tehnologie LED, care consumă cu 70% mai puțin curent.
În prezent, doar 27% dintre cele circa 130.000 de becuri din rețeaua de iluminat public a Capitalei sunt cu LED.
Iar în perioada 2019 - 2022 n-au fost înlocuite decât 688 de becuri.
Marea problemă este că instalarea unui corp de iluminat cu LED poate costa și de 10 ori mai mult decât a unuia cu vapori de sodiu. Așa că PMB are nevoie de mulți bani ca să modernizeze rețeaua.
La solicitarea Spotmedia.ro, Primăria Capitalei susține că a cerut de la Administrația Fondului de Mediu (AFM) 30 de milioane de lei ca să înlocuiască becurile clasice cu unele LED, pe străzile: Drumul Taberei, Brașov, Virtuții, Crângași, Turda, Averescu, Mărăști, Sibiu, Drumul Sării, 1 Mai, Camil Ressu, Theodor Pallady, Ion Mihalache, Calea Griviței și Bd. Bucureștii Noi.
AFM analizează, încă, solicitarea PMB.
În plus, PMB a transmis pentru Spotmedia.ro că are gata documentația cu care va solicita încă 50 de milioane de lei de la AFM. Așteaptă doar ca AFM să deschidă o sesiune în cadrul căreia să poată fi solicitați banii.
Dacă Bucureştiul va primi cei 80 de milioane de lei, ar avea suficienți bani ca să înlocuiască peste jumătate din becurile cu vapori de sodiu din rețeaua de iluminat public cu unele cu LED. Dar asta nu se va întâmpla peste noapte. Iar factura de curent ar urma să scadă considerabil abia în anii de după înlocuirea corpurilor de iluminat.
Oradea: Rețea mai mică și ceva mai puține probleme cu creșterile de preț
Oradea are un sistem de iluminat stradal de 5 ori mai mic decât al Bucureștiului, cu numai 20.119 stâlpi și 23.994 de corpuri de iluminat.
Consumul anual a fost, în 2021, de 14.316 MWh, de 4,7 ori mai mic decât cel al rețelei din București.
În imaginea de mai jos puteți vedea, reprezentat grafic, consumul de curent al fiecărei rețele de iluminat public, din cele 5 orașe. Valorile exacte apar când treceți cu cursorul peste coloane:
În 2019, Primăria din Oradea cumpăra curentul de la compania Luxten cu 451 lei/MWh, preţ aproape dublu față de cel (pentru consumul de noapte) plătit de București, de la acea vreme.
Prin 2021, cele două primării au ajuns să cumpere curent la prețuri similare.
În prima jumătate a acestui an, însă, Primăria Oradea a avut contract cu Tinmar Energy SRL (deținută de antreprenorul român Augustin Oancea – n.red.) pentru curent la 451 lei MWh.
Acest preț este de aproape 3 ori mai mic decât cel pe care a reușit să-l obțină PMB, în 2022.
Între timp, și Primăria Oradea a ajuns client al FUI Electrica Furnizare SA, la fel ca PMB.
Asta înseamnă că, la fel ca PMB, achită 85% din consumul de curent al rețelei de iluminat public la preț plafonat de 1.000 lei MWh. Iar restul de 15% din consum îl plătește la preț calculat lunar în funcție de prevederile OG 27 și OUG 119/2022.
Oradea a transmis pentru spotmedia.ro că încearcă să scadă consumul de curent al rețelei de iluminat stradal.
Instalează doar becuri LED pe fiecare stradă pe care o modernizează. În plus, instalează senzori crepusculari (care cresc sau reduc cantitatea de lumină pe care o dă un bec în funcție de cât de lumină sau de întuneric e afară – n.red.).
În august 2022, Consiliul Local Oradea i-a dat primăriei girul să solicite aproape 7 milioane de lei de la AFM pentru a înlocui 2.038 de becuri din rețeaua de iluminat stradal cu unele noi, cu LED. În plus, proiectul prevede și alte lucrări de modernizare a rețelei.
Aceeași problemă, la Cluj-Napoca: Primăria n-a mai găsit curent și a ajuns la FUI
Rețeaua de iluminat stradal are 18.198 de stâlpi și 19.075 de becuri. A consumat, în cursul anului trecut, puțin peste 11.000 MWh.
În 2019, primăria condusă de Emil Boc a cumpărat curent de la Monsson Trading, la prețul de 412 lei/Mwh. În 2020 și 2021, furnizorul primăriei a fost GETICA 95, care vândut MWh la 395 lei.
În acest an, primăria a cumpărat curent, în primă fază, de la Eon Energie România. Iar de la 1 iulie 2022 are contract cu ENEL, pe termen nedeterminat, în regim de FUI.
Primăria ne-a transmis că a încercat că cumpere curent de pe piața liberă dar - la fel ca PMB - nu a reușit să găsească.
În prezent, încearcă să își scadă consumul cu rețeaua de iluminat public prin înlocuirea becurilor clasice cu unele cu LED. Instituția nu ne-a comunicat câte astfel de becuri a înlocuit până acum și nici care sunt țintele, pentru perioada următoare.
Brașov: Curentul s-a scumpit cu 50%, în 3 ani. Primăria vrea energie de pe piață
Primăria din Brașov administrează un sistem de iluminat public format din 13.500 de stâlpi, cu 15.000 de becuri.
În 2021, rețeaua de iluminat public stradal a consumat puțin peste 12.620 MWh.
Primăria condusă acum de Allen Coliban are, din 2019, contract cu Electrica Furnizare SA. A cumpărat curent la prețul de: 470 lei MWh (în 2019), 544 lei MWh (în 2020), 535 lei MWh (în 2021) și 840 lei (în 2022).
Creșterea prețului per MWh din ultimii 3 ani e considerabilă, dar nici pe departe la fel de spectaculoasă ca la București.
În prezent, Primăria Brașov cumpără energia electrică necesară pentru iluminatul public de la FUI Eon România. Dar are în curs o procedură de achiziție prin intermediul căreia vrea să își cumpere curent direct din piața liberă.
Primăria Brașov ne-a transmis că - pentru a scădea consumul de curent - înlocuiește becurile vechi cu unele noi, cu LED. Și că are un sistem de telegestiune a iluminatului public (poate programa funcționarea automat, de la distanță, nu e nevoie să intervină la fiecare stâlp - n.red.).
Iași: Curent scump, dar încă de pe piața liberă. Planurile de eficientizare a rețelei
Iașiul are un sistem de iluminat public alcătuit din 17.351 de stâlpi de iluminat cu 18.784 de becuri.
Anul trecut, acestă rețea a consumat 9.809 MWh (de aproape 7 ori mai puțin decât rețeaua din Capitală - n.red.).
Prețurile per MWh plătite de Primăria Iași n-au fost mici nici în urmă cu 3 ani. Dar între timp au explodat.
Mai exact, în 2019, Primăria Iași cumpăra curentul la 525 lei/MWh pentru iluminat pe timp de zi (cu 62% mai mare decât plătea Primăria Capitalei) și 469,03 lei/MWh pentru iluminat pe timp de noapte (cu 49% mai mult decât plătea Bucureștiul).
Prețurile au tot crescut. Iar acum - în contractul pe care primăria îl are cu Eon Energie România - prețul MWh pentru consum pe timp de zi este de 3.971,24 lei/MWh, iar cel pentru consum de noapte (predominant) este de 2.419,47 lei/MWh.
Primăria nu plătește curentul la aceste prețuri. Ca și celelalte primării, pentru 85% din consum achită 1 leu per KWh, iar pentru restul, prețul calculat în baza OG 27 și OUG 119/2022.
Dintre toate primăriile cărora spotmedia.ro le-a solicitat informații, cea din Iași este singura care nu a ajuns la FUI.
Are contract în regim concurențial până la finalul acestei luni. Rămâne să vedem dacă, ulterior, instituția va găsi curent pe piața liberă sau va ajunge, ca și celelalte, la un furnizor de ultimă instanță.
Pentru a-și reduce consumul de curent, Primăria Iași a transmis pentru spotmedia.ro că a implementat un proiect de modernizare a rețelei de iluminat public cu bani europeni. Prin intermediul acestuia, a înlocuit 4.054 de becuri clasice cu unele cu LED. Și vrea să continue, când va avea bani.
În plus, Primăria Iași a transmis că la ora 24.00 oprește iluminatul arhitectural (19 instalații care consumă 1.99% din totalul lunar al rețelei de iluminat stradal).
Primăria condusă de Mihai Chirica apreciază că, prin aceste măsuri cumulate, a economist 24% din consumul de energie.