1 din 4 școli din România nu are dotări minime pentru spălarea pe mâini

1 din 4 școli din România nu are dotări minime pentru spălarea pe mâini
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

28% dintre școlile din România nu aveau acces la dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă și săpun în 2019, potrivit Programului comun de monitorizare (PCM) al OMS și UNICEF.

O altă constatare a raportului este faptul că doar 72% dintre școlile din România aveau un minim acces la apă potabilă curată și la instalații sanitare de bază, potrivit unui comunicat de presă remis joi SpotMedia.ro.

Astfel, în condițiile în care școlile din întreaga lume fac eforturi pentru a-și redeschide porțile, România ratează din start o condiție esențială pentru funcționarea în siguranță a școlilor în contextul pandemiei de COVID-19.

„Copiii români trebuie să poată continua să învețe.

Educația formală a fost în mare parte întreruptă la începutul lunii martie.

Deși revenirea în școli ar trebui să se producă în condiții de maximă siguranță pentru copii, familiile lor și cadre didactice, una din patru școli nu are acces la dotări corespunzătoare pentru asigurarea igienei mâinilor, la apă potabilă curată și la instalații sanitare sigure.

Momentul de față prezintă cea mai bună oportunitate de a răspunde acestei provocări o dată pentru totdeauna.

Să reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotări funcționale pentru asigurarea igienei atât de importante pentru sănătatea lor”.

Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF în România
ADVERTISING

Potrivit raportului, 818 milioane de copii din lumea întreagă nu au acces în școli la dotări minime pentru spălarea mâinilor, ceea ce îi expune unui risc crescut de contractare a COVID-19 și a altor boli contagioase.

Peste o treime dintre acești copii (295 de milioane) provin din Africa Subsahariană.

În țările mai puțin dezvoltate, 7 din 10 școli nu dețin dotările elementare necesare spălării mâinilor, iar jumătate dintre școli nu au acces la servicii minime de salubritate și aprovizionare cu apă.

Nu doar izolarea e soluția, ci și măsurile de sănătate publică

Raportul subliniază faptul că, în eforturile lor de a ține sub control răspândirea COVID-19, guvernele trebuie să găsească un echilibru între necesitatea de a implementa măsuri de sănătate publică și impactul social și economic al măsurilor de izolare.

Potrivit raportului, există dovezi fundamentate ce evidențiază impactul negativ al închiderii prelungite a școlilor asupra siguranței, bunăstării și educației copiilor.

ADVERTISING

Accesul la servicii de apă, salubritate și igienă (WASH) este esențial pentru prevenirea și controlul eficient al infecțiilor în școli, beneficiind de o atenție deosebită în cadrul strategiilor guvernamentale privind redeschiderea și funcționarea în siguranță a școlilor pe durata actualei pandemii de COVID-19.

Alte constatări cheie ale raportului

  • Dintre cei 818 milioane de copii fără acces la servicii de bază care să le permită spălarea mâinilor în școli, 355 de milioane frecventau școli dotate cu instalații de apă, însă fără săpun, iar 462 de milioane proveneau din școli ce nu dețineau nici instalații, nici apă pentru spălatul mâinilor.
  • În cele 60 de țări expuse celui mai mare risc de a se confrunta cu o criză sanitară și umanitară din cauza COVID-19, la începutul epidemiei, 3 din 4 copii nu aveau acces la servicii de bază pentru a se putea spăla pe mâini în școală; jumătate dintre copii erau privați de servicii esențiale de aprovizionare cu apă și peste jumătate nu aveau acces la servicii de salubritate de bază.
  • La nivel mondial, 1 din 3 școli fie avea acces limitat la servicii de aprovizionare cu apă potabilă, fie nu avea deloc acces la astfel de servicii.
  • 698 de milioane de copii nu aveau acces la servicii minime de salubritate în școala frecventată.
ADVERTISING

Raportul identifică mai multe resurse necesare pentru prevenirea și controlul infecției cu COVID-19 în școli, inclusiv 10 acțiuni imediate și liste de siguranță.

La baza sa stau recomandările privind redeschiderea în siguranță a școlilor publicate de UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială, ce conțin sfaturi practice pentru autoritățile naționale și locale cu privire la modul în care se poate realiza redeschiderea școlilor în siguranță și garantarea siguranței copiilor în momentul revenirii acestora în școli.

WASH în întreaga lume

Recomandările includ o serie de protocoale în domeniul WASH referitoare la măsurile de igienă, folosirea echipamentului individual de protecție, curățenie și dezinfecție, asigurarea accesului la apă curată, instalații pentru spălarea mâinilor dotate cu săpun și toalete sigure.

UNICEF și OMS se implică în garantarea accesului echitabil la servicii WASH adecvate în întreaga lume.

Agențiile au lansat recent o inițiativă comună, Igiena mâinilor pentru toți, menită să ofere comunităților celor mai vulnerabile mijloacele necesare pentru a asigura protecția sănătății și a mediului. Aceasta reunește parteneri internaționali, guverne naționale, sectorul public și cel privat și societatea civilă în vederea asigurării unor produse și servicii disponibile la prețuri convenabile, mai ales în zonele defavorizate.

Despre UNICEF

UNICEF este prezent în unele dintre cele mai dificile locuri din lume, pentru a-i ajuta pe cei mai defavorizați copii ai planetei. În 190 de țări și teritorii, pretutindeni, ne desfășurăm activitatea în sprijinul fiecărui copil, pentru a construi o lume mai bună pentru toți. Pentru mai multe informații despre UNICEF și activitatea sa, vizitați https://www.unicef.org/romania/ro.

Urmăriți UNICEF în România pe Facebook și Instagram.

Despre Programul comun de monitorizare

Programul comun de monitorizare(PCM)al OMS/UNICEF din domeniul aprovizionării cu apă, salubrității și igienei monitorizează progresele realizate la nivel global pentru atingerea țintelor și a indicatorilor aferenți obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) în ceea ce privește apa potabilă, salubritatea și igiena (WASH, după denumirea în limba engleză).

PCM realizează estimări naționale, regionale și globale privind progresele din domeniul WASH înregistrate la nivelul gospodăriilor, școlilor și unităților sanitare.

Citește și:

Ce spun directorii despre scenariile de deschidere a școlii: Problemele cu care ne vom confrunta în septembrie

Elevii propun un decalog al şcolii pe timp de pandemie, cu problemele din sistem și cu soluţii concrete

Medicul Mihai Craiu: Sigur trebuie să deschidem școlile. Un copil e un focar infecțios cât o zecime de adult


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇