Nicușor Dan și-a prezentat, marți, programul România onestă, cu care candidează la alegerile prezidențiale.
Acesta are în vedere, printre altele, redesenarea administrativă a țării în funcție de polii de creștere, precum și reforma electorală și desemnarea judecătorilor Curții Constituționale a României (CCR) doar din rândul magistraților cu o anumită experiență.
Nicuşor Dan susţine că România se află într-o agonie a credibilităţii, iar corupţia ne sufocă şi aroganţa politicienilor ne umileşte, el afirmând că va fi un preşedinte implicat, un mediator şi va folosi fiecare pârghie, fiecare cuvânt, pentru a îndrepta lucrurile.
”Simt şi eu, ca voi, frustrarea amară a atâtor promisiuni goale şi a speranţelor spulberate. Anularea alegerilor din 2024 a fost ca o palmă dură, arătându-ne cât de uşor ne pot fura viitorul nepăsarea şi incompetenţa unui stat corupt şi leneş.
M-a cutremurat gândul că România se îndepărtează de drumul european pe care l-am clădit cu atâta trudă. Atunci, în acel moment, am înţeles că nu mai pot sta deoparte. Trebuie să luptăm cu toată energia pentru democraţia şi libertatea noastră, pentru tot ce am câştigat cu sacrificii imense. De aceea, am luat decizia să candidez independent la preşedinţia României!”, transmite Nicuşor Dan.
- Financial Times: Populiștii în stil MAGA câștigă teren în cursa prezidențială din România
- Scenariile alegerilor din România care sperie Bruxelles-ul
Candidatul arată că în faţa noastră se deschid trei căi:
- ”să îngheţăm într-o falsă stabilitate,
- să ne lăsăm seduşi de un extremism sau populism gălăgios şi fără soluţii
- să alegem un preşedinte pro-european, un om integru care poate reda demnitatea funcţiei supreme şi poate zgudui din temelii clasa politică”.
El subliniază că ”azi, România se află într-o agonie a credibilităţii”.
”Corupţia ne sufocă, aroganţa politicienilor ne umileşte. Simţim amarul deciziilor luate pe ascuns, fără să fim întrebaţi. Prin votul nostru, trebuie să le strigăm: vrem să fim auziţi, respectaţi şi apăraţi cu toată puterea! Visez la o Românie luminată de onestitate, unde fiecare voce contează. O ţară în care legea este lege pentru toţi, iar integritatea este piatra de temelie a oricărei funcţii publice”, arată primarul Capitalei.
Voi fi un preşedinte implicat cu toată inima
Nicuşor Dan mai declară că preşedintele nu are puteri directe în domenii precum economia sau sănătatea, dar refuză să creadă că trebuie să rămână un spectator pasiv când ţara se prăbuşeşte.
”Voi fi un preşedinte implicat cu toată inima, un mediator între puteri şi cetăţeni, un avocat neobosit al binelui comun. Voi folosi fiecare pârghie, fiecare cuvânt, pentru a îndrepta lucrurile. Aşa înţeleg eu să-mi fac datoria faţă de Constituţie şi faţă de voi. Doar preşedintele are anvergura, legitimitatea şi puterea morală să unească cu adevărat o naţiune rănită şi să o conducă spre un viitor demn”, promite Nicuşor Dan.
Viziunea România Onestă
Politica internă
1.Reducerea birocraţiei şi digitalizare. Analiza proceselor administrative împreună cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai organizaţiilor profesionale şi ai marilor firme de consultanţă, în vederea simplificării procedurilor şi digitalizării tuturor celor care permit acest lucru.
2.Reforma accesului şi promovării în funcţia publică. Redefinirea criteriilor de recrutare şi promovare în urma consultării cu mari firme de resurse umane şi consultanţă, pentru a înlocui actualul sistem bazat exclusiv pe memorarea textelor de lege.
3.Reorganizare administrativ-teritorială. Un proces amplu de consultare cu experţi pentru: (a) reorganizarea în jurul polilor de creştere economică şi (b) comasarea unităţilor administrative neviabile, păstrând însă serviciile publice cât mai aproape de cetăţeni.
4.Reforma sistemului electoral. În urma consultărilor cu specialişti: modernizarea procesului de vot pentru prevenirea fraudelor, elaborarea unui Cod Electoral unitar pentru toate tipurile de alegeri, revenirea la alegerea primarilor în două tururi, reducerea numărului de semnături necesare pentru candidaturi şi creşterea reprezentativităţii românilor din diaspora sunt priorităţile sale.
Economie
1.Digitalizarea ANAF şi combaterea marii evaziuni fiscale. Stoparea evaziunii fiscale din importuri, care creează o concurenţă neloială firmelor româneşti. Taxare echitabilă şi eliminarea favorizărilor politice pentru „băieţii deştepţi”.
2.Reducerea cheltuielilor publice. Analiză riguroasă a cheltuielilor statului, în colaborare cu mediul de afaceri şi cu mari firme de consultanţă.
3.Depolitizarea companiilor de stat. Introducerea unui management profesionist, bazat pe competenţă, nu pe criterii politice.
4.Crearea unui Campion Naţional Strategic. O companie de importanţă regională, capabilă să asigure securitatea energetică a României, să furnizeze energie la preţuri competitive şi predictibile şi să susţină investiţii mari pe termen lung (ex. centre dedate).
Sănătate
1.Digitalizarea sistemului de sănătate. Implementarea dosarului electronic al pacientului, a programărilor online, a telemedicinei şi a altor soluţii digitale, cu scopul reducerii birocraţiei şi creşterii eficienţei.
2.Reformarea finanţării serviciilor medicale. Sprijinirea medicinei primare şi ambulatorii printr-o schimbare de paradigmă în decontarea serviciilor de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, astfel încât accesul la îngrijire să fie mai rapid şi mai eficient, iar echilibrul între tratamentele în ambulatoriu şi cele spitaliceşti să fie corect proporţionat.
3.Strategie naţională de investiţii în sănătate. Elaborarea, împreună cu specialişti din mediul privat, a unei strategii pe 10 ani care să înlocuiască actuala abordare fragmentară, pentru a construi un sistem medical coerent şi performant. Strategia va include delimitarea clară a responsabilităţilor între cabinetele medicilor de familie, policlinici, spitale locale şi spitale universitare.
4.Extinderea reţelei de tratament pentru adicţii. Dezvoltarea echilibrată, la nivel naţional, a centrelor specializate în tratamentul dependenţelor, cu accent pe dependenţa de droguri.
5.Stimulente pentru personalul medical în zone defavorizate. Acordarea de beneficii financiare şi de carieră profesioniştilor care aleg să lucreze în comunităţi cu acces limitat la servicii medicale.
Educaţia
Aceasta trebuie tratată ca o chestiune de siguranţă naţională.
1.Profesionalizarea resursei umane din educaţie. Creşterea motivaţiei cadrelor didactice prin salarii competitive, formare continuă de calitate şi promovare pe criterii meritocratice.
2.Dezvoltarea gândirii critice. Revizuirea programelor şcolare şi instruirea specifică a profesorilor pentru a încuraja gândirea independentă, argumentarea logică şi capacitatea de analiză.
3.Corelarea educaţiei cu piaţa muncii. Elaborarea, împreună cu mediul de afaceri, a unei strategii care să alinieze învăţământul preuniversitar şi universitar la nevoile economiei reale.
4.Investiţii în educaţia timpurie. Construirea de creşe şi formarea personalului calificat, ca parte a unui program naţional de sprijin pentru primele etape din viaţa copilului.
5.Combaterea abandonului şcolar. Asigurarea de mese calde, transport şcolar şi alte măsuri sociale, precum şi stimulente pentru cadrele didactice care predau în comunităţi vulnerabile”, arată Nicuşor Dan.
Justiţie
1.Lupta eficientă împotriva corupţiei. Parchetele, în special DNA, trebuie să abordeze sistematic marile zone de corupţie: evaziunea fiscală, mafia imobiliară, mafia lemnului. Se impune şi întărirea acţiunilor împotriva traficului de droguri.
2.Reforma Inspecţiei Judiciare. În prezent, instituţia nu sancţionează eficient abaterile grave ale magistraţilor şi poate deveni instrument de presiune asupra celor care critică sistemul. Este necesară introducerea răspunderii pentru membrii care comit erori grave de apreciere.
3.Reducerea duratei proceselor. Soluţionarea legislativă a speţelor recurente semnalate de judecători şi eficientizarea activităţii parchetelor prin decizii de principiu pentru cazurile frecvente. Redistribuirea posturilor în instanţele aglomerate pentru un echilibru real al volumului de muncă.
4.Promovarea meritocratică a magistraţilor. Redefinirea procedurilor de avansare în funcţii superioare sau de conducere, pe baza unei consultări largi în rândul întregii profesii, nu doar a unui grup restrâns cu influenţă în sistem.
5.Reforma Curţii Constituţionale. Modificarea Legii 47/1992 pentru ca judecătorii să fie numiţi exclusiv din rândul magistraţilor cu o experienţă semnificativă.
Protejarea mediului - o urgenţă
”De calitatea aerului, a apei şi a solului depinde sănătatea noastră, siguranţa alimentară şi viitorul copiilor noştri. Avem nevoie de un stat care să apere natura cu aceeaşi hotărâre cu care apără legea – prin acţiune, control real.
1.Reformarea autorităţilor de mediu. Înlocuirea conducerilor neprofesioniste din agenţiile de protecţie a mediului şi Garda de Mediu, care aprobă proiecte ilegale sau nu intervin la poluări evidente.
2.Extinderea şi modernizarea Gărzii de Mediu. Asigurarea unui număr suficient de angajaţi pentru intervenţie permanentă, dotarea cu echipamente moderne pentru a combate eficient poluarea aerului, a apei şi a solului.
3.Combaterea tăierilor ilegale şi reforma Romsilva. Schimbări profunde, în urma unei evaluări profesioniste, în conducerea naţională şi locală a Romsilva, precum şi constituirea unei structuri specializate în cadrul Parchetului General pentru combaterea mafiei lemnului.
4.Urbanism responsabil. Stoparea dezvoltărilor urbane nocive din marile oraşe prin profesionalizarea Inspectoratului de Stat în Construcţii şi elaborarea unui Cod al Urbanismului fundamentat pe principii ştiinţifice de dezvoltare durabilă. 5.Economia circulară. Stimularea gestionării eficiente a deşeurilor şi a industriilor bazate pe reciclare şi reutilizare”, arată el.
Politică externă şi securitate
1.Consolidarea relaţiilor transatlantice. România îşi afirmă angajamentul pe trei paliere: întărirea NATO, menţinerea şi extinderea parteneriatului strategic cu SUA, precum şi contribuţia activă la cooperarea între Uniunea Europeană şi Statele Unite.
2.Participare activă la arhitectura europeană de apărare. România susţine consolidarea capacităţii de reacţie rapidă şi a interoperabilităţii cu partenerii europeni, participă activ la iniţiativa ReArm a Uniunii Europene şi sprijină dezvoltarea de capacităţi naţionale de producţie militară.
3.Reducerea dependenţelor economice strategice. Diminuarea vulnerabilităţilor în domeniile energiei, tehnologiei şi lanţurilor de aprovizionare prin inovare şi parteneriate cu state democratice din Europa şi din regiunea Indo-Pacific (Japonia, Coreea de Sud, Australia). România trebuie să evite dependenţa tehnologică de regimuri autoritare precum China.
4.Apărare eficientă împotriva războiului hibrid. Înfiinţarea unei forţe operaţionale pentru combaterea ameninţărilor hibride (inclusiv atacuri cibernetice şi dezinformare), modernizarea infrastructurii de intelligence prin utilizarea inteligenţei artificiale şi a tehnologiilor de tip big data, parteneriate cu experţi din sectorul privat în securitate cibernetică şi integrarea într-un sistem european de intelligence.
5.Creşterea investiţiilor în apărare. Alocarea treptată a 3,5% din PIB pentru înzestrarea şi pregătirea forţelor armate, în conformitate cu angajamentele strategice ale României. 6.O voce activă în Uniunea Europeană. România trebuie să participe plenar la procesele de decizie europeană în domenii de interes naţional: negocierea noului cadru financiar multianual, consolidarea programului ReArm, extinderea UE către Republica Moldova şi Balcanii de Vest, precum şi creşterea competitivităţii economiei europene.