Exclusiv: Primele răspunsuri primite de la STS despre modificarea softului asumat și comandat de AEP pentru alegerile locale din 27 septembrie - UPDATE

Exclusiv: Primele răspunsuri primite de la STS despre modificarea softului asumat și comandat de AEP pentru alegerile locale din 27 septembrie - UPDATE

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) confirmă într-un răspuns oficial trimis la solicitarea Spotmedia.ro că softul comandat de AEP pentru alegerile locale din 27 septembrie a fost modificat, tot la cererea AEP, după ce votul se încheiase deja și că la acest scrutin nu i s-a cerut  o aplicație pentru repartizarea mandatelor de consilieri.

Ca urmare a semnalelor primite din mai multe surse la redacție cu privire la o serie de nereguli înregistrate în organizarea alegerilor locale din acest an, Spotmedia.ro a solicitat oficial STS și BEC mai multe informații, pentru clarificarea situației.

În plus, Cristian Petraru, expert în procese electorale, a semnalat public în ultimele zile câteva probleme și nereguli, solicitându-i președintelui AEP, Constantin Mitulețu-Buică, să răspundă tot public la câteva întrebări, lucru care nu s-a întâmplat.

Probleme grave sunt semnalate de specialiști în legătură cu softul asumat de AEP la alegerile locale: Sunt mandatele aleșilor din România alocate de un contractor privat ținut la secret?

Reamintim că BEC nu a comunicat nici până în data de 9 octombrie rezultatele finale ale alegerilor locale din 27 septembrie, deși în mod normal ele erau anunțate în joia de după alegeri.

Ce se întâmplă cu rezultatele finale ale alegerilor locale? BEC refuză să dea vreo explicație pentru întârziere. Zeci de mii de oameni sunt plătiți în plus în fiecare zi. Costurile totale sunt uriașe

În răspunsul oficial care ne-a fost transmis de STS vineri, 9 octombrie, la întrebările adresate cu exact o săptămână în urmă, se face referire la implementarea unei noi soluții tehnice, comandate de AEP, activitate care ”a început marți – 29 septembrie 2020 și s-a finalizat miercuri – 30 septembrie 2020, aplicația fiind operațională începând cu ora 14:00”.

În plus, STS confirmă că AEP nu i-a solicitat pentru acest scrutin acea parte a aplicației care să ajute și eventual să corecteze repartizarea mandatelor de consilieri, algoritmul prevăzut în lege fiind unul extrem de complicat.

Noi acuzații grave la adresa președintelui AEP: A creat o breșă de securitate pentru a ascunde un contract pe care nu avea voie să-l facă

Interesant este că într-o informare trimisă de AEP la BEC se vorbește despre o modificare pentru care ”testarea soluțiilor tehnice menționate va începe în cursul zilei de 30 septembrie 2020 și că implementarea acestora va fi definitivată în data de 1 octombrie 2020” (sursa BEC, pag 347).

UPDATE : Publicăm integral răspunsul primit vineri de la STS, urmat de comentariile lui Cristian Petraru, trimise sâmbătă la solicitarea redacției.

Răspunsul integral primit vineri de la STS ca urmare a întrebărilor adresate în data de 2 octombrie (sublinierile aparțin redacției):

”Sistemele și aplicațiile informatice au fost dezvoltate de specialiștii STS, în conformitate cu cerințele operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și cu prevederile Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 98 din 15.09.2020 pentru aplicarea unitară a prevederilor legale privind întocmirea, verificarea şi circuitul proceselor-verbale privind rezultatele alegerilor.

Potrivit fluxului reglementat prin Hotărârea BEC nr. 98/2020, la nivelul secției de votare sistemul informatic a permis efectuarea de modificări, fără restricții, până în momentul în care se transmiteau procesele-verbale în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV).

Ulterior, după transmiterea proceselor-verbale în SIMPV, dacă la nivelul BECL se constatau neconcordanțe pe procesele-verbale pentru primar și consiliu local, acestea puteau fi modificate, fără restricții, pe baza hotărârilor emise de biroul electoral de circumscripție locală (BECL/BES).

La final, după remedierea tuturor neconcordanțelor constatate ca urmare a verificărilor efectuate în etapele anterioare, procesele-verbale erau marcate ca validate de către BECL/BES, iar din acel moment sistemul informatic nu mai permitea efectuarea de corecții.

Astfel, ca urmare a neconcordanțelor constatate pe procesele-verbale chiar și după finalizarea etapelor de verificare menționate anterior, AEP a transmis instituției noastre cerințe operaționale pentru implementarea unei noi soluții tehnice care să faciliteze corectarea în sistemul informatic a proceselor-verbale pentru primar și pentru consiliul local, validate cu neconcordanțe la nivelul BECL/BES (corectarea erorilor umane de la nivelul secției de votare și BECL/BES, la introducerea datelor pe tabletă), astfel încât aceste operațiuni să fie efectuate la nivelul Birourilor Electorale Județene/ Biroului Electoral al Municipiului București.

Spotmedia.ro: Când a început și când s-a încheiat implementarea soluțiilor tehnice menționate mai sus?

Procesul de implementare a noii soluții tehnice a început marți – 29 septembrie 2020 și s-a finalizat miercuri – 30 septembrie 2020, aplicația fiind operațională începând cu ora 14:00.

Implementarea soluției tehnice s-a realizat în baza adresei transmise de Autoritatea Electorală Permanentă.

Spotmedia.ro: Când au început să se facă modificări/corecții ale datelor electronice introduse greșit?

Serviciul de Telecomunicații Speciale nu utilizează sistemele informatice destinate proceselor electorale și nu intervine asupra datelor introduse de personalul desemnat de către Autoritatea Electorală Permanentă, ca urmare nu putem preciza momentul în care a început efectuarea corecțiilor la nivelul BEJ/BEMB.

Spotmedia.ro: Cine are în acest moment (2 octombrie, n.red.) posibilitatea să facă respectivele corecții la datele electronice, deja înregistrate?

Corecțiile în SICPV sunt realizate de reprezentanții Birourilor Electorale Județene (BEJ) sau ai Biroului Electoral al Municipiului București, utilizând certificate digitale calificate pentru certificare spre neschimbare a acestora.

Spotmedia.ro: Softul de la aceste alegeri este doar de adiție sau permite și calculul repartizării mandatelor?

Sistemele informatice permit monitorizarea prezenței la vot, prevenirea votului ilegal și centralizarea datelor din procesele-verbale. Calculul repartizării mandatelor excede competențelor Serviciului de Telecomunicații Speciale și nu se realizează prin sistemele informatice dezvoltate de instituția noastră.

Spotmedia.ro: Au existat diferențe notabile, din punctul de vedere tehnic al STS, la aceste alegeri față de alegerile precedente? Dacă da, care au fost acelea?

Din punct de vedere tehnic, au fost necesare modificări consistente pentru adaptarea sistemelor informatice și aplicațiilor, datorate complexității și specificului alegerilor locale.

Spre deosebire de ultimul proces electoral, la alegerile locale au funcționat birourile electorale de circumscripție locală pentru care a fost necesară realizarea unui modul distinct în ADV (aplicaţia de verificare a dreptului de vot) destinat verificării proceselor-verbale din secții, respectiv completării și transmiterii proceselor-verbale cumulate din UAT.”

Câteva explicații și comentarii făcute de Cristian Petraru pentru Spotmedia.ro cu privire la răspunsul dat de STS:

”În esență, ceea ce spune STS în răspunsul formulat este că ei au dezvoltat aplicația informatică și sistemele așa cum le-a cerut AEP. Pentru că ei sunt ingineri în informatică, nu specialiști în alegeri.

Ca să se înțeleagă: Dacă aplicația asta ar fi o casă, STS este constructorul, iar AEP este contractorul general, arhitectul, dirigintele de șantier și administratorul clădirii.

STS primește un proiect făcut de ”arhitect” pe care îl pune în pune în operă. El nu are de ce să se îngrijească de obținerea avizelor (pentru că există contractorul general pentru asta), ci doar trebuie să răspundă permanent dirigintelui de șantier care este acolo permanent pentru a se asigura de calitatea lucrărilor. Și STS nici nu se îngrijește de modul în care este utilizată casa după ce a fost predată la cheie.

Ceea ce este însă interesant în răspunsul formulat de STS este altceva. Din modul de formulare a paragrafului inițial din răspuns (”Sistemele și aplicațiile informatice au fost dezvoltate de specialiștii STS, în conformitate cu cerințele operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și cu prevederile Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 98 din 15.09.2020 pentru aplicarea unitară a prevederilor legale privind întocmirea, verificarea şi circuitul proceselor-verbale privind rezultatele alegerilor”), pare a se înțelege că AEP a furnizat cerințele tehnice după adoptarea Hotărârea BEC nr. 98/15 septembrie 2020. (..)

Adică îngrozitor de târziu. Practic cu o zi înainte de termenul legal de certificare.

Am mai arătat că la data de 16 septembrie 2020, cu 10 zile înainte de ziua votării (care era pe 27),  AEP avea obligația să certifice și să predea BEC spre încărcare pe stațiile sale și partidelor politice spre auditare aplicația (această obligație a dispărut abia pe data de 19 septembrie, când a intrat în vigoare Legea nr. 202/2020).(…)

Această discuție trebuia făcută în prima zi de activitate a BEC, adică pe 1 august. Și poate pe 3…pe 4 BEC-ul o adopta. Astfel încât să existe timp și pentru dezvoltarea aplicației, și pentru testare, și pentru certificarea și predarea spre auditare în termenul legal și mai ales pentru instruirea utilizatorilor.

Dar proiectul de hotărâre BEC a fost pus pe masa BEC pe data de 15 septembrie. De oamenii lui Mitulețu Buică din AEP. De ce atât de târziu…rămâne un mister pe care doar domnul Buică îl poate dezlega. (…)

Înțeleg din răspunsul STS și că implementarea soluției tehnice pentru modificarea aplicației de după ziua votării s-a făcut în baza ”adresei transmise de AEP”. Aș fi foarte curios dacă această adresă a fost semnată de președintele Buică sau de vreunul din directorii lui favoriți.”