Comisia parlamentară condusă de Lia Olguța Vasilescu, înființată cu scopul de a analiza presupuse fraude la alegerile europarlamentare din 26 mai 2019, și-a încheiat ancheta.
Deși raportul a fost finalizat în 3 iunie, mai exact în urmă cu aproape două luni, până acum nu a fost făcut public.
SpotMedia.ro a intrat însă în posesia lui și vă prezintă concluziile. În document, Comisia parlamentară subliniază câteva probleme descoperite în procesul electoral, dar nu explică dacă și în ce fel ar fi dus la fraudarea alegerilor.
Majoritatea neregulilor constatate de comisia condusă de Lia Olguța Vasilescu sunt puse pe seama decretului semnat de Klaus Iohannis, prin care alegerile europarlamentare s-au desfășurat în același timp cu referendumul pe justiție.
Totodată, Comisia subliniază faptul că președinții Birourilor electorale și operatorii de calculator nu au fost pregătiți suficient pentru alegeri.
Nici personalul Institutului Național de Statistică nu fost suficient pregătit în vederea desfășurării simultane a celor două tipuri de scrutinuri, spun parlamentarii.
Comisia mai acuză MAE și MAI că nu au făcut suficiente eforturi pentru evitărea supra-aglomerarii și a incidentelor de la secțiile de votare din străinătate, respectiv pentru preîntâmpinarea votului multiplu și pentru evitarea așa-zisului turism electoral.
SpotMedia.ro vă prezintă, pe larg, concluziile prezentate în raportul ”Comisiei parlamentare de anchetă pentru investigarea eventualelor nereguli și fraude semnalate în spațiul public cu ocazia derulării procesului electoral la alegerile din 26 mai 2019”.
Sincope din cauza europarlamentarelor desfășurate în aceeași zi cu referendumul pe justiție
Raportul Comisiei condusă de Lia Olguța Vasilescu arată că au existat numeroase sincope în organizarea la timp a alegerilor, din cauză că europarlamentarele au avut loc în aceeași zi cu referendumul pe Justiție.
Emiterea decretului președintelui României 420/2019 pentru organizarea unui referendum național reprezintă actul normativ care a influențat calendarul electoral, conducând la numeroase sincope în organizarea la timp a procesului votării și la imposibilitatea respectării unor termene și a desfășurării unor activități.
Raportul Comisiei de anchetă
Totodată, spun membrii Comisiei, AEP nu și-a îndeplinit rolul în procesul electoral tot din vina decretului semnat de Iohannis, dar și din cauza managementului defectuos.
Raportul susține că soluțiile tehnice pentru aplicațiile informatice folosite în data de 26 mai 2019 ar fi fost ilegale.
Autoritatea Electorală Permanentă, în calitatea sa de autoritate administrativă autonomă, cu competență generală în materia pregătirii, organizării și desfășurării alegerilor și a referendumurilor, nu și-a îndeplinit rolul în procesul electoral din data de 26 mai 2019, din pricina managementului defectuos, pe de o parte, precum și ca urmare a emiterii Decretului președintelui 420/2019. Astfel, cu referire la avizarea propunerilor tehnice pentru SIMPV și SICPV, adaptate la cerințele specifice alegerilor europarlamentare, respectiv la referendum, cu nerespectarea calendarului implementării aplicațiilor informatice folosite în alegeri și luând în considerare imposibilitatea STS de a prezenta, în timp util, spre avizare, acestea au primit un aviz tacit cu ocazia prezentării în ședinta BEC, prin prezența reprezentanților AEP la ședința respectivă. Prin urmare, soluțiile tehnice pentru aplicațiile informatice folosite în data de 26 mai 2019 au fost ilegale, întrucât nu au fost respectate dispozițiile incidente și termenele legale și nu au fost avizate de AEP.
Raportul Comisiei de anchetă
Membrii AEP au fost slab pregătiți
O altă problemă constatată de Comisia de anchetă o reprezintă pregătirea membrilor corpului electoral precum și a operatorilor de calculator, precizând că nu au fost instruiți suficient.
Autoritatea Electorală permanentă nu și-a îndeplicit toate atribuțiile referitoare la selectarea și pregătirea membrilor corpului electoral precum și a operatorilor de calculator, întrucât au fost demarate activități de predare a tabletelor catre operatorii de calculator, precum și de instruire a acestora, înainte de avizarea noilor funcționalități ale SIMPV și SICPV, prezentate în ședința BEC, din data de 12.05.2019, astfel operatorii de calculator cărora le-au fost atribuite tablete, anterior acelei date, nu au fost instruiți temeinic și cu privire la aspectele aplicațiilor respective, în ceea ce privește referendumul.
Raportul Comisiei de anchetă
Nici STS nu și-a îndeplinit atribuțiile, se arată în raportul Comisiei de anchetă privind presupuse fraude la alegerile europarlamentare din 2019.
Dar și aici documentul precizează că o vină o poartă Decretul semnat de Iohannis, prin care europarlamentarele au avut loc în aceeași zi cu referendumul pe Justiție.
Serviciul de Telecomunicații Speciale, organul central de specialitate, ce organizează, conduce, desfășoară, controlează și coordonează activitățile în domeniul telecomunicațiilor speciale pentru autoritățile publice din România, nu și-a îndeplinit atribuțiile, în sensul că au existat recunoașteri optice eronate ale caracterelor cărților de identitate. Imposibilitatea Serviciului de Telecomunicații Speciale de a prezenta, în timp util, spre avizare, aplicațiile informatice SIMPV și SICPV, adaptate cerințelor specifice alegerilor din 26 mai 2019. Acestea fiind predate către AEP, în vederea testării și certificării spre neschimbare (codul sursă, scriptul de creare al bazei de date și instrucțiunile de utilizare a aplicației pentru centralizarea rezultatelor votării) cu nerespectarea termenelor legale, acest fapt datorându-se, în mare parte, emiterii Decretului președintelui 420/2019
Raportul Comisiei de anchetă
Probleme cu timpul de votare
Concluziile raportului Comisiei de anchetă mai arată că a fost permisă validărea actelor de identitate până la ora 22:45. Asta deși se permitea închiderea secției de votare după ora 21:00, conform deciziei biroului electoral al secției de votare, dar nu mai târziu de ora 21:30
Aplicația SIMPV a permis efectuarea validărilor actelor de identitate, până la ora 22:45, din dispoziția reprezentanților Autorității Electorale Permanente, care au făcut parte din Biroul Electoral Central. Termenul limită a fost prelungit ulterior orei 21:00, deși cerința operațională privitoare la aplicația ADV permitea închiderea secției de votare, după ora 21:00, conform deciziei biroului electoral al secției de votare, dar nu mai târziu de ora 21:30
Raportul Comisiei de anchetă
Și președinții Birourilor electorale ale secțiilor de votare au fost slab pregătiți, se arată în raport. Potrivit Comisiei, aceștia nu și-au îndeplinit atribuțiile de a preda organelor în drept toți alegătorii deja înscriși în SIMPV.
Președinții Birourilor electorale ale secțiilor de votare au avut o slabă pregătire, iar în ceea ce privește semnalările de vot multiplu în secțiile de votare, din totalul celor 7.066 de notificări, din țară și din străinătate, aceștia nu și-au îndeplinit atribuțiile de a preda organelor în drept toți alegătorii deja înscriși în SIMPV. Operatorii de calculator au avut o slabă pregătire în exercitarea atribuțiilor conferite de lege și au fost superficial testați de către autoritățile competente.
Raportul Comisiei de anchetă
Acuzații pentru MAE și MAI
Comisia condusă de Lia Olguța Vasilescu acuză Ministerul de Externe și pe cel de Interne că nu au luat măsuri pentru evitarea incidentelor la secțiile de votare și a turismului electoral.
Ministerul Afacerilor Externe nu a depus toate diligențele în vederea evitării supra-aglomerarii și a incidentelor de la secțiile de votare din străinătate. Ministerul Afacerilor Interne nu a depus toate diligențele în vederea organizării filtrelor pentru preîntâmpinarea votului multiplu și pentru evitarea așa-zisului turism electoral.
Raportul Comisiei de anchetă
În opinia Comisiei de anchetă, nici personalul Institutului Național de Statistică a fost insuficient pregătit în vederea desfășurării simultane a celor două tipuri de scrutinuri.
Și de această dată membrii Comisiei dau vina tot pe Decretul semnat de Iohannis.
Personalul Institutului Național de Statistică a fost insuficient pregătit în vederea desfășurării simultane a celor două tipuri de scrutinuri, ca urmare a emiterii Decretului președintelui României 420/2019 precum și a nerespectării calandarului implementării aplicațiilor folosite în alegeri. În ceea ce privește procesele verbale utilizate pentru alegerile europarlamentare, au fost constatate diferențe semnificative între datele înscrise inițial în procesul verbal, întocmit la nivelul secției de votare, și datele înscrise în procesul verbal, modificat la nivelul BEJ, în mai multe secții de votare.
Raportul Comisiei de anchetă
Ce propune Comisia de anchetă
Raportul a fost înaintat Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului.
În document sunt prezentate și câteva propuneri. Astfel, Comisia de anchetă spune că este necesară supunerea unei analize de către Parlament a activității AEP.
Având în vedere prevederile legale, prin care Parlamentului i se raportează anual activitatea Autorității Electorale Permanente, este necesară supunerea unei analize de către Parlament a activității AEP, cu precădere, în ceea ce privește organizarea și desfășurărarea alegerilor și a referendumului, în vederea angrenării răspunderii juridice a persoanelor vinovate de neîndeplinirea atribuțiilor legale, precum și pentru adoptarea eventualelor măsuri necesare
Raportul Comisiei de anchetă
Totodată, Comisia de anchetă cere CSAT analizarea activității STS ”în vederea angrenării răspunderii juridice a persoanelor vinovate de neîndeplinirea atribuțiilor legale”.