Un cercetător susține că a descoperit pacientul zero al pandemiei: o femeie de 41 de ani, infectată în 11 decembrie 2019

Într-o lucrare publicată în revista Science, un profesor american anunță că epidemia s-a declanșat prin trecerea virusului de la ratoni la oameni, în piața de animale vii din Wuhan. În urmă cu șase luni, acesta a analizat și nu a exclus teoria ca epidemia să fi fost provocată de un accident biologic care a avut loc la Institutul de Virusologie din Wuhan.
  • Prima persoană infectată a fost o vânzătoare care lucra în Piața Huanan din Wuhan, susține autorul anchetei.
  • Accidentul biologic e exclus pentru că primul focar a fost localizat în apropierea pieței, la kilometri distanță de principalele laboratoare de virusologie.
  • Concluziile publicate de american contrazic raportul Organizației Mondiale a Sănătății, ce a desemnat ca pacient zero un contabil care a fost la dentist.
  • Această ultimă anchetă e contestată și ea de unii cercetători care spun că autorul a folosit prea multe surse de informații anonime, iar unele date nu pot fi confirmate.

Cea mai mare provocare legată de originea pandemiei rămâne, după doi ani, descoperirea primei persoane care s-a infectat cu noul coronavirus.

Până acum, două delegații de cercetători trimiși în China de Organizația Mondială a Sănătății s-au întors fără un rezultat concludent.

În afară de aceste acțiuni oficiale, au existat sute de încercări și operațiuni desfășurate de agenți ai serviciilor secrete care au încercat să obțină date din China pentru a-i ajuta pe oamenii de știință să descopere pacientul zero și modul în care virusul a ajuns la oameni.

Revista “Science” a publicat în această săptămână un raport amănunțit, realizat de Michael Worobey, un cercetător specializat în biologie evolutivă, profesor la Universitatea Arizona, SUA, în care acesta susține că a descoperit pacientul zero, prima persoană din lume infectată cu noul coronavirus.

Lucrarea profesorului Worobey a fost verificată de cercetători independenți înainte de publicare, iar datele prezentate au fost validate.

Cercetătorul este unul dintre cei care pe parcursul timpului au susținut teoria că există posibilitatea ca virusul să fi scăpat dintr-unul din laboratoarele de virusologie din orașul Wuhan, China, în urma unui accident biologic.

El este unul dintre cei 18 biologi care au publicat o lucrare în aceeași revistă “Science”, în luna mai 2021, în care arătau că nu există suficiente dovezi științifice care să confirme definitiv una dintre cele două teorii despre momentul zero al declanșării pandemiei - trecerea virusului de la lilieci la o specie de animale și, apoi, la oameni sau cea a accidentului biologic petrecut într-un laborator care studia coronaviruși.

Ratonii, vinovați pentru pandemie

După jumătate de an, cercetătorul Michael Worobey aduce dovezi într-un articol științific în care susține că a descoperit pacientul zero, prima persoană infectată cu noul virus.

“În ciuda multor afirmații contrare, acum este clar că mamiferele susceptibile de a se infecta cu coronavirus, inclusiv ratonii (Nyctereutes procyonoides), au fost vândute în Piața Huanan, dar și în alte trei piețe de animale vii din Wuhan, China, înainte de izbucnirea pandemiei”, se arată în articolul din revista “Science”.

“Coronavirusuri asociate sindromului respirator acut sever (SARSr-CoVs) au fost găsite, de-a lungul timpului, la mai mulți ratoni în focare de SARS, existând posibilitatea contactului animal-om în piețele din China”, arată cercetătorul american, vorbind de faptul că s-a demonstrat că în trecut, ratonii au fost gazde și ale altor tulpini de SARS-COV.

“Cu toate acestea, din cauza concentrării, din primele momente, ale autorităților de sănătate publică pe Piața Huanan, rămâne neclar dacă preponderența cazurilor de COVID-19 spitalizate în primele faze, asociate cu această piață, a reflectat cu adevărat focarul inițial. Răspunsul la aceste întrebări necesită deslușirea mai multor evenimente cruciale care au avut loc în decembrie 2019 și începutul lunii ianuarie 2020”, scrie Michael Worobey.

Pacientul zero, o vânzătoare de 41 de ani

Cercetătorul susține că, după ce a studiat sute de documente, înregistrări video și rapoarte ale autorităților sanitare din China, 41 de internări ale unor persoane care au lucrat sau au fost în piața de animale vii, pește și fructe de mare Huanan în luna decembrie și care s-au plâns de probleme respiratorii grave au legătură cu primul focar de infecție Covid-19.

CazuriCovidDecembrie
Persoanele infectate cu coronavirus în luna decembrie 2019, în Wuhan, China, și primul focar de epidemie apărut în apropierea pieței de animale vii - Sursa: Science.org

Worobey a anunțat că pacientul zero, infectat cu noul coronavirus, a fost o vânzătoare din piață, care a avut simptome în data de 11 decembrie 2019.

“Această concluzie contrazice însă un raport al anchetatorilor Organizației Mondiale a Sănătății și al reprezentanților Chinei, care au indicat ca pacient zero un fost un contabil de 41 de ani, fără nicio legătură cu piața, care s-a îmbolnăvit în data de  8 decembrie”, se arată într-un articol din Washington Post.

Dar în lucrarea sa, cercetătorul american arată că fostul contabil din Wuhan a fost în data de 8 decembrie la stomatolog, iar simptomele de care s-a plâns aveau legătură cu “măselele de minte” care trebuiau extrase și nu cu o presupusă infectare cu coronavirus.

Contabilul a început să prezinte simptome de infectare Covid-19 abia în data de 16 decembrie, fiind internat în spital în data de 22 decembrie, se arată în articolul publicat de revista “Science”.

„Devine aproape imposibil de explicat tiparul de răspândire dacă epidemia nu a început acolo”, a declarat Michael Worobey, într-un interviu, citat de Washington Post.

Informații pe surse, nu se poate trage o concluzie finală

Această nouă teorie, într-o mare măsură susținută și de autoritățile chineze, a fost contestată imediat de alți cercetători care susțin că încă nu există suficiente date pentru a exclude accidentul biologic.

„Se bazează pe informații fragmentare și, în mare măsură, aflate pe surse. În general, nu există nicio modalitate de a verifica o mare parte din ceea ce descrie cercetătorul și de a trage o concluzie”, a spus David A. Relman, profesor de microbiologie la Universitatea Stanford, conform Washington Post.

Controversa rămâne deschisă, deși cercetarea profesorului Michael Worobey arată că e imposibil ca virusul să scape din Institutul de Virusologie din Wuhan, iar focarul să se creeze la mulți kilometri distanță.

Pe de altă parte, în ultimele luni ale anului 2019, un laborator care studia coronavirusurile a fost mutat de autorități într-un sediu aflat în apropierea de Piața Huanan.

Acesta e cea mai aprofundată lucrare în ce privește încercarea de a descoperi originea pandemiei, în care autorul susține că virusul a trecut de la lilieci la ratoni și, apoi, la oameni, în Piața Huanan din Wuhan, China, unde se comercializau intensiv animale sălbatice vii.

Cercetătorul folosește date ale internărilor în spitale, alte lucrări științifice și rapoarte medicale publicate în China și în Occident, articolul său fiind revizuit de 14 specialiști și citează 15 surse de informații primare.

Lucrarea va crea noi controverse, iar refuzul Chinei de a permite o cercetare independentă și aprofundată în legătură cu originea virusului și declanșarea pandemiei va alimenta suspiciunea și va genera în continuare teorii ale conspirației.