Marea păcăleală: nicio pensie specială nu va fi desființată! Cosmetizările și viciile șmecheriei. Austria va fi de vină

Marea păcăleală: nicio pensie specială nu va fi desființată! Cosmetizările și viciile șmecheriei. Austria va fi de vină

Așa cum arată proiectul privind pensiile de serviciu, pus marți pe site-ul Ministerului Muncii, nicio pensie specială nu va fi desființată, nicio pensie specială nu este trecută pe contributivitate. Nici măcar una, deși doar pensiile de serviciu ale magistraților au o protecție constituțională constatată prin decizii CCR.

Eliminarea pensiilor deja intrate în plată, fără a fi condiții cu totul speciale, putea ridica niște probleme legale, deci implica niște riscuri de neconstituționalitate (nu că inițiatorul ar fi avut vreo apăsare în acest sens, după cum vom vedea), desființarea pentru viitor este strict o chestiune de decizie politică.

ADVERTISING

Doar că printre beneficiarii acestor pensii de serviciu, pe lângă oameni competenți și în regulă, sunt cohorte de clienți politici pentru care, de altfel, au și fost înființate pensiile speciale. Că doar nu pentru profesioniști, cei mai periculoși dușmani ai politicului în România.

Proiectul aduce o serie de modificări neesențiale de vechime, cuantum, baza de calcul pentru fiecare categorie. Despre cele aduse în cazul magistraților am scris deja pe larg.

Este aruncat în față glorios faptul că nicio pensie de serviciu nu va mai putea depăși salariul și că, după intrarea în vigoare a legii, toate aceste pensii vor fi recalculate conform noilor reguli.

Prima chestiune este doar parțial adevărată. În cazul magistraților, pensia nu va putea depăși cel mai mare salariu încasat de un judecător sau procuror în cei 25 de ani de activitate, dar poate depăși fără probleme ultimul salariu înainte de pensie (de ce, aici).

În ceea ce privește recalcularea tuturor pensiilor de serviciu în plată, fără îndoială că speța va ajunge la CCR. Dacă nu printr-o sesizare înainte de promulgare, în mod cert pe calea unei excepții invocată de cei care se vor trezi cu bani mai puțini. În mod cert, va fi o bătălie cu interese imense pe masă și cu final deschis. Deja opiniile juridice sunt împărțite.

Foarte interesant este faptul că proiectul anunțat de MMPS nu conține nicio referire, nici măcar vreo cosmetizare, pentru două categorii de pensii de serviciu: cele ale parlamentarilor și cele ale primarilor. Nimic!

Pensiile parlamentarilor au fost desființate cu mare tam-tam în 2021, cei rămași fără ele au ajuns pe calea unei excepții la CCR și au câștigat. Au primit retroactiv inclusiv pensiile neîncasate din momentul abrogării.

În cazul primarilor, intrarea în vigoare a pensiilor este amânată an de an, însă prevederea există și actualul proiect nu le atinge, probabil în așteptarea momentului când vor putea intra în vigoare.

Partidele cu mulți primari, PSD și PNL, nu își permit să abroge aceste pensii tocmai când se apropie alegerile și vor avea nevoie mai mult ca niciodată de motoarele locale.

Și așa e mare nemulțumire că nu le sunt mărite salariile, că nu primesc câți bani sperau, măcar cu perspectiva pensiei să rămână baza locală.

Și, dincolo de toate, proiectul Ministerului Muncii stă pe un potențial viciu de concepție care se poate transforma într-o neconstituționalitate constatată de pe scaun, adică fără vreo dezbatere pe fond. Și anume înghesuie în același act normativ toate categoriile de pensii de serviciu care suferă modificări.

Au mai făcut-o o dată. În 2020 au băgat toate pensiile de serviciu într-o lege de desființare care s-a dus la CCR ca mielul la taiere.

„Legea criticată are un caracter profund eterogen, vizând statute profesionale diferite, precum și funcții de demnitate publică, tratate împreună din perspectiva pretinsului deziderat de eliminare a 'pensiilor speciale', fără a se respecta  exigențele impuse atât din punct de vedere al formei specifice fiecărui domeniu de reglementare, cât și al fondului reglementărilor”, explica CCR când, previzibil, a „tăiat-o”.

Din perspectiva acestei motivări, avea o logică lipsa pensiilor parlamentarilor și primarilor din proiectul MMPS. Dar dacă despre această scrupulozitate procedurală e vorba, de ce nu există proiecte distincte pentru demnitari? 

Așadar, Guvernul bifează la limită un jalon PNRR, nu desființează nicio pensie de serviciu, aplică niște cosmetizări, dar și minează proiectul cu potențiale neconstituționalități de care să se ocupe CCR.

"Noi am încercat, dar uite că nu putem", va suna apoi justificarea care probabil că va fi însoțită de un nou puseu suveranist: ne cer să facem ceva neconstituțional, de fapt, nu vor să ne dea banii din PNRR. Austria e de vină!

Și nu aș exclude deloc ca CE, considerând că România a fost nedreptățită în chestiunea Schengen, să fie mai indulgentă cu penalizările din PNRR, ca să nu mai dea puterii de la București ocazia să mai pună paie victimizante pe focul suveranist. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇