LCK și CTP - mesajul de forță. Efectul Cristian Tudor Popescu

LCK și CTP - mesajul de forță. Efectul Cristian Tudor Popescu

Când Laura Codruta Kovesi a fost demisă din fruntea DNA, cel mai important efect, de lungă durată, valabil în bună măsură și azi, a fost unul inhibitoriu.

Dacă pe ea, cu renumele ei intern și extern, cu susținerea ei publică, au dat-o afară, pe mine mă spulberă instantaneu, se va fi gândit orice magistrat, mai ales unul tânăr și poate mai puțin sigur pe el. Și poate că unii, inclusiv din DNA, au ales să nu trăiască periculos.

Mutatis mutandis, este exact efectul pe care concedierea lui Cristian Tudor Popescu de la Digi24 îl poate avea asupra oricărui jurnalist din acel trust, în primul rând, dar și asupra presei în general.

ADVERTISING

Iar mesajul este: cine mișcă mișcă-n brișcă!

Nu-l cunoc personal pe CTP, întâmplarea a făcut să nu ne intersectăm fizic vreodată. Uneori, nu am rezonat cu stridențele sale stilistice, de mult mai puține ori nici cu fondul pozițiilor sale.

Dar fie că-ți plac sau nu stilul și viziunea lui CTP, e greu să nu admiți că în acest moment este nava amiral a jurnalismului românesc.

Cu luminile și umbrele sale profesionale, inevitabile în orice carieră, este un punct de referință pe care nu-l poți ignora, indiferent dacă raportarea e pozitivă sau negativă.

Când Digi24 l-a angajat (nu știu ce formă juridică exactă a îmbrăcat colaborarea), a știut exact cu cine va lucra. Și, în mod logic, exact pe coordonatele lui CTP, pe brandul lui, a mizat pentru a-și potența imaginea, ratingul și, implicit, încasările.

Sigur că orice instituție de presă are tot dreptul să-și stabilească politica de personal. Dar atunci când alegi să renunți la probabil cea mai importantă figură din presa românească, trebuie să fii conștient că gestul nu rămâne în limita unei ajustări de personal și trebuie explicat astfel încât să nu lase nicio clipă impresia unei execuții pentru delict de opinie.

Ei bine, Digi nici măcar nu a încercat să mimeze că nu despre un delict de opinie e vorba.

CTP a anunțat pe Facebook că a fost concediat: "Emisiunea Cap Limpede de vineri, 03 iunie, nu a fost ultima din acest sezon, a fost ultima. Nu ne mai vedem la toamnă. Analizând conținutul acestei emisiuni, conducerea postului a decis să înceteze colaborarea cu subsemnatul. Este o hotărâre unilaterală, care aparține Digi 24. Diagnosticele puse în Cap Limpede final au fost considerate mai dăunătoare pentru imaginea postului decât boala".

După care a făcut precizări pentru Pagina de Media: "Motivele mi-au fost spuse într-o convorbire telefonică pe care am avut-o cu conducerea postului. A fost analizată această ultimă emisiune, de vineri şi au luat decizia".

Nu știu cu ce a nemulțumit CTP. Poate cu criticile la adresa unuia dintre prezentatorii postului pentru o gafă monumentală, de altfel. Poate pentru că a atins subiectul legilor securității, poate altceva a rănit urechile conducerii trustului.

Dar oricare ar fi fost motivul constând în opinie sau critică, el pune în discuție extrem de serios limitele libertății de exprimare a jurnaliștilor, dar și integritatea lor profesională. Câți acceptă deja sau vor accepta cenzura pentru a nu păți precum CTP? Dacă el a fost concediat la telefon, oricine altcineva află de la portar.

Nu degeaba adesea pe forumurile de discuții vedem comentarii de tipul: nu vi se dă voie să vorbiți de asta/ați primit ordin să spuneți asta.

Dacă voia măcar să salveze aparențele, dacă avea scrupule, Digi putea foarte ușor să amâne despărțirea pentru vară, emisiunea de vineri fiind oricum ultima din sezon. Puteau să emită măcar după anunțul lui CTP un comunicat, care să încerce să clarifice motivele. Nu au făcut-o.

De ce? Pentru că probabil au vrut să transmită exact acest mesaj de forță către întregul trust, de la prima vedetă până la ultimul reporter.

Cel mai mare pericol pentru libertatea presei, am trăit dureros asta, sunt acei patroni care nu înțeleg diferența esențială dintre acest tip de afacere și unul cu cartofi sau pâine: faptul că o afacere de presă trebuie să respecte mai mult decât legile pieței, trebuie să respecte interesul public al corectei informări și libertății de exprimare ca fundament al democrației.

Sub semnul acestui mesaj de forță ar trebui să rămână credibilitatea Digi. Dar sunt sceptică privind efectele majore.

Suntem o țară care se (dez)informează preponderent de la TV, e facil, iar publicul alege această captivitate, ceea ce presupune și o memorie scurtă.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇