Incidența de la care se guvernează

Incidența de la care se guvernează

Așteptarea nu e ca USR PLUS să iasă de la guvernare, ci să aibă rezultate concrete ale guvernării, arată măsurătorile interne din partid. Până când se descurcă cu UDMR în chestiunea SIIJ, putea începe cu Sănătatea, un minister fierbinte pe care l-a cerut pentru Vlad Voiculescu, dar cu care, vrea, nu vrea, a rămas și în valul 4 al pandemiei, unul care are toate datele să fie mai agresiv în România, țară liberă de reguli, restricții și autoritate.

Restricțiile anti-pandemie, cum este cea a condiționării intrării în spațiile publice neesențiale (sală de sport, cinema, restaurant) de vaccinare sau test PCR negativ, ar putea fi luate atunci când incidența cazurilor de COVID-19 crește, adică exact atunci când scopul restricțiilor, i.e. încetinirea pandemiei, va fi fost ratat.

Declarația aparține ministrului Sănătății, numit de USR PLUS. Avem în această frază toate vulnerabilitățile cu care USR PLUS acceptă să guverneze:

  • Condițional-optativul (ar putea să)
  • Lipsa de termen clar, astfel încât rezultatele să fie cuantificabile și, în caz de nereușită, sancționabile (când incidența va crește. Cu cât? Până la cât? De la care prag pornind sunt oportune restricțiile?)
  • Temporizarea (nu chiar acum, mai așteptăm, să mai vedem).

Cel mai bine a fost definită paradigma de guvernare de ministrul Cristian Ghinea (Fonduri europene), care, invitat la o emisiune de televiziune, la Digi24, a admis că guvernarea e ținută în așteptare, până când se clarifică cine e șeful în PNL. Reformele, așadar, cele care se împiedică de lipsa de voință a partenerilor de guvernare, sunt suspendate până după Congresul PNL, un Congres care pare a fi devenit ținta națională absolută.

Problema majoră a politicienilor de la putere e că societatea merge mai departe, chiar și atunci când ei așteaptă să vadă pentru cine bat clopotele politice și cine merge în etapa următoare. Până când și liberalii, și pluseriștii vor ști cine le este șef, România va fi trecut deja la o altă agendă, dacă nu a trecut deja, una în care Dragnea nu mai are niciun rol, iar pe post de rău major vor sta isprăvile și neisprăvirile acestui Guvern.

Asta nu înseamnă că alegerea primarilor în două tururi nu este așteptată social, ci că nu acoperă golul din educație, sănătate și economie. Sau că desființarea SIIJ nu mai este pe agendă, ci că nu poate justifica de una singură guvernarea, mai ales acolo unde lipsa termenelor și a asumărilor clare se văd.

Cum e cazul în sănătate, un minister pe care USR PLUS l-a vrut mai degrabă pentru Vlad Voiculescu, dar cu care a rămas și în valul 4, un val care a debutat cu mall-urile pline și spitalele nereformate, până când se reformează toată țara. E un portofoliu esențial pe agenda socială, rolul lui nu se joacă deloc simbolic și nici nu există un țap ispășitor din exterior, care să deconteze eschivarea de la decizie. Nu pot fi arătați cu degetul nici măcar baronii din sănătate, care funcționează perfect într-o retorică a țapului ispășitor și mai puțin atunci când criza e reală.

De pildă, astăzi, când secțiile de COVID-19 se umplu din nou, cum arată salonul ars la Matei Balș și unde au murit oameni, nu rapoarte? Mai departe, care este strategia anti-pandemie, ce înseamnă „când incidența va crește” „am putea lua” măsuri de restricție pentru nevaccinați? Cum este corelată strategia de vaccinare cu măsurile de restricții? Cine câștigă: mall-ul sau școala?

Cel mai adesea, guvernanții se prevalează de voința poporului. Poporul este cel care nu se vaccinează, poporul este cel care se îmbulzește pe plaje, poporul este cel care merge la nunți, botezuri, cumetrii în spații închise, fără să se sinchisească de tusea vecinului de la masă. Poporul crede că boala COVID-19 e o gripă.

Cu cât o guvernare este mai delegitimată și mai lipsită de autoritate - pe care și-o exercită numai atunci când nu există consecințe -,  cu atât mai mult poporul va privilegia liderii informali, teoriile fake news, platformele care trafichează soluții la îndemână. Altfel spus, nu e de la popor, ci e de la vidul de autoritate științifică, asumată, de-o parte, și recunoscută social, de cealaltă parte.

USR PLUS vrea să guverneze și, potrivit unor surse politice interne, ieșirea de la guvernare nu e pe masă, cu toate că formula a fost folosită de unii sau alții. De altfel, chestiunea a fost tranșată de Dacian Cioloș, în celebra de acum formulare „mor cu noi de gât”, una care, iarăși, nu ține pe fond, pentru că momentul morții PSD a trecut, s-a ocupat electoratul, care tocmai asta a cerut, ca PSD să nu mai fie reperul, termenul de comparație, amenințarea perpetuă. Dar aceleași surse spun că, potrivit măsurătorilor interne din USR PLUS, oamenii vor guvernare, nu discurs despre guvernare, adică măsuri reale, responsabili, calendar și sancțiuni pentru restanțe. Nu o reînnoire a legământului, nu un alt pact țară, ci lucruri concrete pe care le fac miniștrii atunci când se duc la serviciu.

Nelivrate la timp și intrate deja în registrul de neisprăviri, reformele care au adus USR PLUS la guvernare servesc de minune competitorilor politici, care le transformă în forme fără fond: liberalii au preluat în acest fel desființarea SIIJ și comunică mai abitir ca USR PLUS pe temă, iar PSD a preluat ironic, ducând în ridicol, Fără penali în funcții publice.

Dacă pentru SIIJ și cele două tururi de scrutin temporizarea nu are efecte imediate, pentru viețile oamenilor, indecizia privind măsurile anti-pandemice este criminală. Iar aici nu își bagă coada nici Viktor Orban de la Budapesta, nici PNL și nu, nici măcar PSD.

Află mai multe despre evoluția Valului 4 al pandemiei de Covid-19:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇