Firea oamenilor poate fi OK. Dar oamenii în toată firea o mai vor pe Firea?

victor.pitigoi

Senior Editor

“A fura idei de la cineva este plagiat. A le fura de la mai mulți este cercetare” (Murphy)
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Vestea bună este că, de luni dimineață, foarte mulți bucureșteni au, în sfârșit, apă caldă – Vestea proastă e că, până luni, mulți din ei erau nevoiți  să se spele cu apă rece. Sau deloc.

Să te speli cu apă rece pe caniculă nu prea e plăcut. Dar să nu te speli deloc pe vreme de pandemie e un dezastru.

Vestea și mai proastă este că, de luni încoace, alte mii de bucureșteni se spală cu apă rece sau deloc, conform listelor kilometrice pe care CMTEB (urmașa RADET) le publică zilnic pe site.

Însă cea mai rea dintre toate veștile proaste este aceea că în zilele când bucureștenii  se spală cu apă rece sau deloc primarul general al Capitalei nu are altă treabă decât să-și caute sloganul electoral de campanie, acea „Firea Oamenilor”,  dibuită anume ca să-i tenteze pe bucureșteni la vot cu omonimul Firea, nu sintagma Nicușor Dan, nu eventualul Negoiță, nici nehotărâtul Ponta sau ipoteticul Paleologu.

Pe haiosul Traian Băsescu nici nu l-am pus la socoteală. Cred că jurnaliștii l-au întrebat despre candidatură doar ca nostimadă, ca să zic așa, de garagață. Fostul președinte este prea inteligent și prea uns cu toate alifiile ca să lase din mână vrabia grasă de la Bruxelles, ispitit de o cioară sfrijită, descoperită întâmplător pe gardul de la București.

Primul la scandal și cea din urmă la scuze

Chiar dacă domiciliază în Voluntari, nu se poate spune despre primarul general al Capitalei că n-ar fi aflat principala durere a bucureșteanului: apa caldă.  În plină pandemie, se produc în fiecare cartier câte 2-3 întreruperi pe lună.

Nu m-aș lega de doamna Firea (cea a oamenilor, deh!) dacă ar sta în banca ei și mereu pe fază la primărie. Pentru explicații la televizor, ar putea trimite un purtător de cuvânt (nu l-am văzut niciodată, primărița are timp să-și poarte singură cuvintele). Sau un specialist, totdeauna mai credibil, decât un politruc.

ADVERTISING

Dar domnia sa vrea să fie vedetă. Vrea să se laude că a mai contractat niște tramvaie sau autobuze, a premiat balcoane sau fațade și împarte pomeni în preajma scrutinului.  Îi place în fața camerelor!

În acest context, n-o favorizează însă deloc situația când capitala țării rămâne fără apă caldă, dar dânsa tace chitic, ca și cum asta n-ar fi treaba primarului, care ne promitea în programul electoral din 2014 că niciodată nu ne vom mai pune chinuitoarea întrebare: „Oare mâine vom avea apă caldă și căldură?”.

N-am auzit-o vreodată pe „Firea Oamenilor” să prezinte scuze respectivilor oameni pentru că sunt serviți la robinet doar cu apă rece.

Firea spune că în scurt timp vor veni aproape 300 de milioane de euro fonduri europene pentru termoficare. Ce zice despre lipsa apei calde

Prioritățile din agenda Gabrielei Firea sau aruncatul pisicii într-o curte străină

Temele majore din agendă, pe care edilul șef al Capitalei le clamează în presă, nu prea au legătură cu ce-i doare pe bucureșteni. Poate unora nu le va veni să creadă, dar au legătură mai mult cu nețărmuita sa dorință de scandal. Rememorez:

  • Conflictul ca la ușa cortului cu ministrul Mediului, după ce primăria a fost amendată pentru probleme legate de poluare.
  • Gâlceava de mama focului cu ministrul Muncii, fără nicio legătură cu apa caldă sau cu altceva din ce-l doare pe bucureșteanul de rând.
  • Stropșeala către ministrul Sănătății acuzat că ar stârni panică în populație și ar pune pe fugă investitori și... ambasade, încheiată cu concluzia: ” Ştiu că ne credeţi pe toţi proşti! Dar nu uitaţi că suntem mulţi!”.  Lamentabil, pentru o licențiată în orice.
  • Acuzațiile de sabotaj: ba că a făcut cineva să plesnească o conductă, ba că altul ar fi dat foc la un troleibuz ca să se răzbune pe primărie, ba că altcineva poluează orașul ca să plătească primăria amenzi, ba chiar că un rău intenționat i-a introdus o sârmă în burtica privată a domniei sale și încă multe altele, pe care nu mă mai obosesc să le reiterez.

Nimic despre apa caldă care curge rece, o pisică moartă aflată demult în curtea primăriei și a cărei duhoare doamna Gabriela Firea se face că nu ajunge la nările domniei sale.

Două sectoare din București nu au apă caldă de peste o săptămână, dar Firea se laudă cu gravidele din izolare

Cum poți reabilita trei sute de kilometri de conductă, când și o sută e prea mult

O singură dată am auzit-o pe „Firea Oamenilor” că se referă și la ceea ce așteaptă oamenii de la Firea.

Într-un interviu din 28 iunie cu întrebări incomode și punctuale vizând termoficarea, a oferit câteva răspunsuri virale, care, dacă n-aș ști că-i aparțin Gabrielei Firea, aș jura că sunt rostite de Bulă sau de Păcală:

 „…în ceea ce privește rețeaua de termoficare, 330 de milioane de euro, am depus deja cererea de finanțare care nu putea fi primită la Bruxelles până nu realizam și întocmeam un document strategic, Strategia Energetică a Municipiului București, studiul de fezabilitate. S-a lucrat intens, s-a lucrat foarte mult cu echipe complexe, tehnice…”

Adică, bla-bla-bla: am depus... document strategic... studiul de fezabilitate... Strategia Energetică...lucrat intens... echipe complexe, tehnice. Nimic despre când sau cum. Adică sine die. Exact ce spuneam: bla-bla-bla.  Dar asta nu e tot. Mai declară tot edilul Bucureștilor:

„…am auzit că un candidat la Primăria Capitalei spune că va reabilita 100 de kilometri de conductă de termoficare. Este o minciună sfruntată și nu am cum să nu reacționez la astfel de gogomănii care se lansează în spațiul public. Nici măcar pe timpul lui Ceaușescu nu se puteau reabilita 100 de kilometri de conductă de termoficare pentru că nu se poate fizic”.

Minunându-mă cum de l-a luat tocmai pe Ceaușescu etalon de măsură la reabilitarea conductelor, citesc ceva mai încolo, în cadrul aceluiași interviu:

„…am reabilitat aproape 300 de kilometri de conductă de termoficare, în special în punctele nevralgice”.  Adică, e minciună sfruntată când spune „un candidat” că el va reabilita 100 de kilometri, dar când se fălește dânsa că a și reabilitat 300 km, acesta este adevăr curat!

Totul  rostit cu atâta precizie, încât îți vine să crezi că la facultatea de litere absolvită de domnia sa, asta se învață: cât de imposibil este să reabilitezi o conductă de trei ori mai scurtă decât una lungă, pe care ai și terminat-o, fără probleme!  Ciuciu!

„Revoluția în trafic” sau promettre c’est noble

Să mă tai și n-am să înțeleg ce mesaj vrea să ne transmită Gabriela Firea cu noul ei slogan „Firea oamenilor”.

Sloganurile din campania trecută erau mult mai clare. Îmi aduc aminte, de exemplu, de unul din ele: „Revoluție în trafic”.  Era limpede. Atunci, în anul 2016, citeam sloganul, închideam ochii  și mă visam în anul 2020, traversând rapid intersecțiile, peste semafoarele inteligente, promise personal de candidata Gabriela Firea.

Scriu aceste rânduri chiar în fața unui semafor, desigur inteligent, unde aștept pe roșu, ca să se facă verde și să mai înaintez zece metri până se face iarăși roșu și să aștept verdele, după care fac încă zece metri și se face din nou roșu, ca să aștept tot verde.

Nici nu se putea un semafor mai inteligent la un primar atât de înțelept cum este „Firea Oamenilor”! Cineva relata recent într-o publicație că a calculat exact cât de mult își petrec bucureștenii timpul în trafic: 26 de zile lucrătoare pe an. Ca să vedeți, am ajuns să fie mai lung traficul decât concediul!

Unde sunt banii noștri, ai contribuabililor, stimată doamnă primar general?

Este importantă problema apei calde, este dureroasă cea a traficului, este groaznică cea a pomenilor electorale, dar în opinia mea, nimic nu atârnă mai greu de gâtul actualei administrații  a Capitalei decât gestionarea banilor noștri, plătiți de noi pentru cu totul altceva decât ceea ce face primarul cu ei.

Vă mai aduceți aminte cu ce scop înființa doamna Firea anii trecuți 22 companii municipale,  anume ca să preia toate serviciile comunale, de la încălzire la transport, de la parking la îngrijirea spațiului verde  și de la igienizare până la cimitire?  „Pentru eficiență sporită și servicii de calitate” – spunea atunci primarul general.

Hai să fim serioși! Companiile sunt o uriașă vacă de muls pentru clienții politici ai PSD, o sinecură unde se pătrunde pe bază de cumetrii, vecinătate, nepotism, ba chiar și pe ochi frumoși, de la caz la caz.

Eficiență sporită și servicii de calitate? Presa a scris la timpul său motivele pentru care s-a zbătut personal G.F. să desființele societățile și regiile înființand companiile:

la 14 firme salariile consumă peste 70% din fonduri, la Regia de Apă sunt de 100%, iar la Societatea de Transport Bucureşti (STB), sunt de 73% – scria astă iarnă pe pagina sa de Facebook ministrul Finanțelor, precizând că salariile uriașe au blocat importante investiții.

De unde și până unde „Firea oamenilor”?

Am trecut în revistă contextul nu tocmai fericit în  care se înscrie a doua candidatură a doamnei Firea la Primăria Capitalei, cu sloganul pregătit ca să-i poarte noroc. Din partea mea, baftă!

Nu zic că „Firea Oamenilor” n-ar fi o găselniță, dar o simt precară. Ternă. Placidă, anostă, banală. Nu spune nimic. Insipidă, ca apa plată.  

Doamna asta, licențiată în litere, nu-și dă seama în ce derizoriu se aruncă, făcându-și simbol dintr-un biet calambur?

N-aș vrea să jignesc pe nimeni, dar parcă și Viorica Dăncilă născocise un slogan mai de doamne-ajută la prezidențiale: „pentru fiecare român”. Încerca să sugereze nețărmurita ei empatie cu care îi plăcea să se laude. Nu mai zic de Dragnea.  Pentru susținerea europarlamentarilor, lansase „România merită mai mult”. Sugera că, la Bruxelles, candidații săi vor obține mai mult pentru țară.

„Firea Oamenilor” nu sugerează însă nimic. De ce s-o votăm? Pentru că o cheamă Firea și nu Ionescu sau Popescu? Mă îndoiesc că s-ar lăsa cineva mai fascinat de substantivul Firea decât de sintagma Nicușor Dan, de termenul Negoiță, de varianta Ponta sau de cuvântul Paleologu.  Te și umflă râsul, să pronunți „Paleologu Oamenilor”.

Citeam recent o vorbă înțeleaptă a unui autor, înțelept și el: „Nu este suficient ca un slogan bun să-ţi atragă atenţia. Trebuie să-ţi și spună ceva”.  Autorul scria aceste cuvinte în 2008, electrizat de concizia sloganului candidatului Barack Obama, la scrutinul de atunci: Yes, We Can”, adică „Da, Putem”.

Recunosc, și sloganul Gabrielei Firea poate să atragă atenția. Aș zice chiar că e concis. Dar nu spune nimic. Nici n-are ce să spună.  Căci una este când declari „Da, Putem” și alta este când știe toată lumea că n-ai putut.

Gabriela Firea se folosește de copii pentru a cere dublarea alocațiilor și spune că știe ce înseamnă să nu ai bani, pentru că și ea a avut venituri mici

Apasă aici pentru a vedea toate opiniile semnate de Victor Pițigoi.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇