Începe școala. Atenție la semnele de bullying! Ce pot să facă părinții și profesorii

george.chiriacescu

Psihoterapeut Adlerian

Lucrează în practica privată în București, oferind psihoterapie și consiliere adolescenților și adulților, pe teme ce țin de spectrul clinic (depresii, stări anxioase, atacuri de panică, OCD), dar și pentru evenimente curente de viață (doliu, divorț, pierderea locului de muncă, apariția unui nou membru în familie).
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Reîncepe școala, iar problemele se vor regăsi acolo unde au fost lăsate. Bullying-ul reprezintă una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă copiii și adolescenții în școli, având un impact negativ profund atât asupra victimelor, cât și asupra agresorilor. Fenomenul bullying-ului nu se manifestă doar prin agresiune fizică, ci și prin forme subtile de abuz psihologic sau verbal, cum ar fi excluderea socială, insultele sau amenințările. Consecințele acestei forme de violență se resimt pe termen lung și afectează nu doar victimele, ci și agresorii sau martorii. În acest context, implicarea adulților — părinți, cadre didactice și consilieri școlari este esențială pentru gestionarea eficientă a bullying-ului.

Efectele negative asupra victimelor

Victimele bullying-ului se confruntă adesea cu probleme grave de sănătate mentală și emoțională. Stima de sine scăzută, anxietatea și depresia sunt efecte comune ale bullying-ului pe termen lung. Copiii care sunt constant agresați la școală pot ajunge să creadă că sunt inferiori sau că merită abuzul, ceea ce le afectează abilitatea de a dezvolta relații sănătoase și de a se integra social. În cazurile extreme, bullying-ul poate duce la gânduri sau chiar tentative de suicid, o realitate îngrijorătoare care subliniază gravitatea fenomenului.

ADVERTISING

Din punct de vedere academic, bullying-ul afectează concentrarea și performanța școlară a victimelor. Frica de a merge la școală și anxietatea constantă interferează cu capacitatea lor de a se concentra la lecții, ceea ce poate duce la scăderea notelor și chiar la abandonul școlar. De asemenea, victimele pot dezvolta probleme fizice (somatizări), cum ar fi dureri de stomac, dureri de cap sau insomnii, cauzate de stresul constant.

Agresorul – victima altor traume?

Deși este ușor să privim agresorii (băieți sau fete!) ca fiind doar „răi”, realitatea este adesea mult mai complexă. În multe cazuri, agresorii sunt și ei victime ale unor traume, fie în mediul familial, fie în alte contexte sociale.

Copiii care manifestă comportamente de bullying pot proveni din familii disfuncționale, unde violența fizică sau verbală este prezentă. În aceste cazuri, agresorul internalizează tiparele de comportament pe care le observă acasă și le reproduce în interacțiunile cu colegii de școală.

De asemenea, agresorii pot suferi de lipsă de afecțiune și suport emoțional în familie, ceea ce îi face să caute validare prin acte de putere și control asupra altora. O parte dintre aceștia pot să fie ei înșiși victime ale hărțuirii, care, ori face parte dintr-un episod trăit în trecut, ori este încă prezent, sub forma unui șantaj direct sau presiunii unui grup.

În acest mod, bullying-ul devine un mecanism prin care acești copii încearcă să își ascundă vulnerabilitățile și să obțină atenție sau respect, chiar dacă prin mijloace negative. Implicarea adulților este esențială pentru a identifica aceste traume și a interveni înainte ca acest comportament agresiv să se amplifice.

Rolul cadrelor didactice și al părinților

Cadrele didactice joacă un rol crucial în prevenirea și combaterea bullying-ului. De multe ori, profesorii sunt primii care observă semnele de agresiune între elevi, fie că este vorba de schimbări de comportament  sau de interacțiuni tensionate. Din păcate, există cazuri în care bullying-ul este trecut cu vederea sau minimizat, ceea ce amplifică suferința victimelor și dă senzația că agresorii scapă nepedepsiți.

De aceea, profesorii trebuie să fie bine pregătiți pentru a identifica și gestiona cazurile de bullying. Este important ca aceștia să încurajeze un climat de respect și incluziune în clasă, să fie atenți la dinamica relațiilor dintre elevi și să intervină prompt atunci când observă un comportament inadecvat.

Pe lângă asta, cadrele didactice trebuie să colaboreze îndeaproape cu consilierii școlari și cu părinții pentru a oferi suport atât victimelor, cât și agresorilor.

Implicarea părinților este la fel de importantă (sau mai importantă). Atât părinții victimelor, cât și cei ai agresorilor trebuie să fie conștienți de gravitatea bullying-ului și să colaboreze cu școala pentru a găsi soluții. Părinții trebuie să fie atenți la semnele de suferință emoțională ale copilului și să încurajeze comunicarea deschisă, astfel încât să poată interveni la timp.

Posibile soluții pentru gestionarea crizei bullying-ului

Pentru a combate bullying-ul în mod eficient, este esențial să existe o abordare integrată care să implice atât elevii, cât și adulții din comunitate. Iată câteva posibile soluții care pot contribui la gestionarea crizei:

  1. Educația și conștientizarea: organizarea de workshop-uri și sesiuni de informare pentru elevi, părinți și profesori despre consecințele bullying-ului și despre importanța respectului reciproc. Aceste activități pot ajuta la dezvoltarea empatiei și la schimbarea atitudinilor față de violență.
  2. Intervenția rapidă: profesorii și personalul școlii trebuie să intervină prompt atunci când observă cazuri de bullying. Aceasta poate include măsuri disciplinare, dar și consilierea atât a victimei, cât și a agresorului, pentru a preveni recidiva.
  3. Suport psihologic: consilierea psihologică este esențială atât pentru victime, cât și pentru agresori. Victimele trebuie să primească sprijin pentru a-și reconstrui încrederea în sine, în timp ce agresorii trebuie ajutați să înțeleagă cauzele comportamentului lor și să dezvolte metode sănătoase de exprimare a frustrărilor.
  4. Crearea unui mediu sigur: școlile trebuie să fie medii sigure pentru toți elevii. Acest lucru poate fi realizat prin introducerea unor politici clare anti-bullying, care să fie aplicate cu strictețe. De asemenea, programele de mediere între elevi pot fi o soluție eficientă pentru a rezolva conflictele înainte ca acestea să escaladeze.
  5. Colaborarea cu părinții: părinții trebuie să fie implicați activ în gestionarea bullying-ului. Comunicarea deschisă cu școala, participarea la sesiuni de informare și oferirea de suport emoțional copilului sunt pași importanți în această direcție.

Bullying-ul în școli este o problemă complexă care afectează profund sănătatea emoțională și socială a copiilor. Implicarea activă a cadrelor didactice, a părinților și a consilierilor școlari este crucială pentru a preveni și gestiona acest fenomen. De asemenea, trebuie să recunoaștem că agresorii pot fi la rândul lor victime ale unor traume și să le oferim sprijin atât lor, cât și victimelor. Prin conștientizare, intervenție rapidă și susținere psihologică, putem contribui la crearea unui mediu școlar mai sigur și mai empatic pentru toți elevii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇