Cum a omorât premierul candidat Cîțu campania de vaccinare

Cum a omorât premierul candidat Cîțu campania de vaccinare

Campania de vaccinare din România, haotica cum a părut ea, nu a fost până acum un eșec. Ca dovadă, aparent inexplicabila scădere a numerelor pandemiei.

De exemplu, în București, oraș cu acoperire vaccinală peste 40% , la fel ca în alte orașe mari, este greu de ignorat această componentă din situația foarte bună de acum.

A fost bine că etapa a treia a început înainte de epuizarea etapei a doua, a vulnerabililor. Și asta din două motive.

Pe de-o parte, în România, e greu de spus cine este și cine nu este vulnerabil. Din cauza unei educații santiare precare, a unui acces nu tocmai facil întotdeauna la servicii medicale, dar și din cauza fobiei de medici și spitale după diverse accidente intens mediatizate, mulți romani își duc bolile nediagnosticate pe picioare.

Diabet, hipertensiune, chiar cancere sunt depistate doar atunci când lovesc direct sau într-un context precum Covid. Și asta se întâmplă în România la vârste cu mult mai tinere decât în alte țări. Deci printre vaccinații etapei a treia sunt convinsă că au fost mulți vulnerabili nediagnosticati.

Apoi, în România, mulți dintre vulnerabilii oficiali sunt în mediul rural unde, cu excepția unor cazuri punctuale, transmiterea a fost scăzută. Acoperirea vaccinală prioritară în marile aglomerări urbane a fost importantă, pentru că s-a dus spre vectorii de transmitere a bolii, care nu erau vulnerabili.

Dar acum campania de vaccinare este în picaj, unul pentru care autoritățile nu vădesc vreo soluție. Pare o evoluție stranie de la lupta pentru un loc într-un centru, fie el la sute de kilometri, de acum câteva luni, la lipsa de doritori din acest moment.

Cum s-a întâmplat?

Pe de-o parte, pentru cei care nu s-au autoamăgit cu aglomerația din primăvara timpurie, evoluția nu e neapărat surprinzătoare. A fost epuizat bazinul celor care care cred în beneficiile și necesitatea vaccinării. Cam aceștia au fost.

Nu suntem încă nici în zona antivacciniștilor, cu care orice încercare de dialog, nici nu vorbesc de convingere, este pierdere de vreme.

Suntem în zona scepticilor și a indiferenților pentru care, în mod evident, și argumentul solidarității, al grijii pentru familie și al propriei siguranțe nu are ecou. Ei au nevoie de un imbold pentru a lua decizia.

Pentru ei nu numai că Guvernul nu a găsit soluții, dar a transmis exact mesajele contrare. Iar numele strategiei perdante se numește campania electorală din PNL. Dl Cîțu a reușit să saboteze cu maximă eficiență campania de vaccinare.

Domnia sa avea nevoie să fie marele deschizător, marele învingător ca să intre în profilul de mare președinte PNL. Așa că mesajul transmis populației pe toate căile este că pericolul a trecut. Relaxarea a luat-o înaintea cifrelor, regulile le mai respectă doar cine este cu adevărat conștiincios, veselia e totală.

De ce să se mai vaccineze lumea dacă nu mai e nicio problemă?

Apoi, războiul cu fake-news a fost pierdut în lipsa unei campanii susținute de informare pentru toate nivelurile de educație, inclusiv pentru cei care încă se întreabă dacă nu cumva după vaccin le vor creste solzi.

Nu toată lumea înțelege explicațiile medicale elaborate, e nevoie să vorbești pe înțelesul tuturor cu aceeași ritmicitate, coerență și predictibilitate precum emițătorii de fake-news.

Dar, din nou, premierul a avut ambiția să fie în mijlocul fotografiei, motiv pentru care campania Guvernului l-a avut în centru împreună cu câțiva dintre miniștri. Clipurile au fost, în opinia mea, un eșec total.

Unele doar prin lipsa de naturalețe, ca în cazul celor cu premierul și dna Mihăilă, unele cu un adaos consistent de ridicol, în cazul dlui Bode. Mă întrebam cine cred protagoniștii și autorii că pot fi convinși de așa ceva? Eu nu văd măcar un om care după ce a văzut un asemenea clip să se ridice de pe scaun în direcția centrului de vaccinare.

În plus, clipurile acelea fac apel la ceva ce se întâmplă deja. Premierului îi e dor să-și bea cafeaua cu prietenii la interior. Se poate deja, prin decizia domniei sale, și fără vaccinare. Dl Cîțu vrea la concert și la plajă fără griji. S-a rezolvat și fară vaccinare. Că doar tot domnia sa ne chema la Vama Veche.

Până la urmă, dincolo de ironiile de rigoare, campania cu micii din Obor măcar a avut un public cert și un succes cuantificabil într-o categorie extrem de problematică, a celor care nu știu cu câtă strictețe sunt obișnuiți să respecte regulile.

Eșecul vaccinării nu se simte cât timp e vară, lumea stă mai mult afară. Dar va veni iar toamna, oamenii vor intra din nou în spații închise și este posibil să apară tulpini mai agresive care să circule cu mai mare rapiditate într-o populație insuficient vaccinată pentru acele condiții.

Dar atunci congresul din PNL va fi fost trecut, așa cum până să se calculeze efectele campaniei din toamnă, alegerile au fost trecute.

Citeşte şi alte articole semnate de Ioana Ene Dogioiu


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!