Producătorii din UE, obligați să repare electrocasnicele și după expirarea garanției: Clienții vor primi dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor

Producătorii din UE, obligați să repare electrocasnicele și după expirarea garanției: Clienții vor primi dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Producătorii de electronice, electrocasnice și alte bunuri vor trebui să repare produsele defecte chiar și după expirarea perioadei de garanție legală, potrivit unei propuneri a Parlamentului European privind „dreptul la reparare”.

Parlamentul European și-a adoptat marți poziția referitoare la o variantă consolidată a „dreptului la reparare” de care să beneficieze consumatorii. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.

ADVERTISING

În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu e posibilă sau nu este convenabilă pentru consumator.

Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs. Chiar și după expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul să ceară repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații vor ca producătorii să le împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Iar dacă un produs nu poate fi reparat, să li se ofere în schimb un produs recondiționat.

Potrivit Parlamentului European, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații, la un cost rezonabil.

ADVERTISING

Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații. Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, eurodeputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.

Consumatorii se simt deseori descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este conceput într-un mod care împiedică reparațiile.

În Uniunea Europeană se folosesc anual 30 de milioane de tone de resurse, se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se generează 35 de milioane de tone de deșeuri. Consumatorii care aleg să înlocuiască un produs în loc să-l repare pierd în total aproximativ 12 miliarde de euro pe an.

Inițiativa eurodeputaților se bazează pe un studiu al Comisiei Europene potrivit căruia 77% din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.

Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE în materie de proiectare ecologică și de consolidare a rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.

"Oamenii doresc să extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar de multe ori este prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare. Așteptăm poziția Consiliului în curând, astfel încât să putem începe negocierile pentru a transforma aceste măsuri în legislație și pentru a deschide calea către o economie europeană cu adevărat circulară", a declarat marți raportorul european René Repasi.

După adoptarea de către Consiliul UE a poziției de negociere, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul European. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇