Orașul care construiește pe silențios. Cum reușesc șantierele din Oslo să nu-și deranjeze vecinii

Orașul care construiește pe silențios. Cum reușesc șantierele din Oslo să nu-și deranjeze vecinii
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Lucrările de construcții sunt de regulă o sursă majoră de poluare nu numai a aerului, ci și de poluare fonică, însă lucrurile stau diferit în Oslo, unde utilajele convenționale sunt înlocuite de mașinării electrice silențioase.

Reducerea zgomotului specific șantierelor – și, în consecință, vecini mai fericiți – este un efect secundar binevenit al unui obiectiv mai amplu: eliminarea emisiilor toxice din proiectele de construcții administrate de oraș, notează The Guardian.

„Nu cred că vom ajunge la 100%, deoarece nu toate mașinile (electrice) sunt disponibile pe piață. Dar cred că ne vom apropia destul de mult”, a spus Ingrid Kiær Salmi, inginer în cadrul agenției pentru mediu urban din Oslo, într-un interviu acordat The Guardian.

ADVERTISING

Capitala Norvegiei s-a concentrat pe eliminarea combustibililor fosili utilizați pentru alimentarea echipamentelor folosite pe șantierele de construcții municipale – și a reușit acest lucru în proporție de 98%. Conform celor mai recente date, în 2023, trei sferturi erau alimentate cu biocombustibili, iar mai puțin de un sfert cu electricitate.

Proporția proiectelor alimentate cu electricitate s-a dublat în ultimii doi ani, pe măsură ce pe piață au intrat noi utilaje. Tehnologia continuă să se dezvolte, iar de acest lucru vor putea beneficia în viitor și alte orașe.

ADVERTISING

Vehiculele electrice nu sunt o noutate în Norvegia, prima țară cu mai multe mașini electrice decât cu benzină pe șosele, însă piața excavatoarelor și a încărcătoarelor frontale verzi are în continuare de parcurs un drum lung.

Industria construcțiilor a criticat conducerea Oslo pentru că se mișcă prea repede și a solicitat o abordare mai flexibilă, care să ia în considerare emisiile totale ale unui proiect de construcții.

Cererea ca toate utilajele de pe șantierele de construcții să fie fără emisii nu este, „în acest moment, nici eficientă, nici rentabilă”, a spus Stine Marie Haugen, din cadrul asociației norvegiene pentru construcții și inginerie civilă.

ADVERTISING

„În prezent, foarte puține țări din Europa se concentrează puternic pe utilaje fără emisii, ceea ce înseamnă că accesul la astfel de echipamente este oarecum limitat. Doar câteva țări suportă costurile dezvoltării acestor mașini pentru a le aduce pe piață”, a adăugat ea.

De partea cealaltă, producătorii spun că demersuri precum cele din Oslo i-au încurajat să dezvolte noi mașini electrice și să le îmbunătățească pe cele existente.

O mașină alimentată cu baterii poate costa de două ori mai mult decât una pe motorină, dar se fac în schimb economii pe partea de combustibil. Iar pe măsură ce volumul vehiculelor crește, costurile vor scădea, potrivit producătorilor.

C.S.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇