China conduce revoluția vehiculelor electrice. Este și bine, și rău pentru mediu

China conduce revoluția vehiculelor electrice. Este și bine, și rău pentru mediu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Poziția Chinei de lider pe piața mașinilor electrice aduce atât speranță, cât și noi provocări pentru mediu, potrivit unei analize Euronews.

China, care a devenit în 2006 țara cu cele mai multe emisii de CO2, cu 11,9 miliarde de tone metrice generate doar în 2023, este astăzi cel mai mare exportator global de vehicule electrice (EV). Țara domină acest sector în urma unui boom extraordinar de 13.300% cunoscut între 2017 și 2023.

Potrivit celui mai recent raport al IEA, China a vândut peste 1,2 milioane de vehicule electrice în străinătate în 2023, Europa fiind o destinație majoră.

Dominația Chinei pe piața vehiculelor electrice nu a apărut peste noapte. Pe fondul poluării masive din zonele urbane, dar și din dorința de a reduce dependența țării de petrolul importat, tehnologia a devenit o prioritate de investiții încă din 2001, fiind accelerată de subvenții generoase oferite companiilor care produc autobuze, taxiuri și mașini electrice.

Controlând aproape 70% din elementele rare necesare pentru bateriile pentru mașini electrice, țara beneficiază de un avantaj semnificativ în ceea ce privește costurile și accesul.

De asemenea, China s-a adaptat bine la piețele locale, ajustând modelele de prețuri, colaborând cu firmele locale și oferind sisteme de divertisment în mașini care se aliniază limbilor și preferințelor culturale locale.

Ce înseamnă dominația Chinei în domeniul vehiculelor electrice pentru climă?

La prima vedere, dominația Chinei pe piața vehiculelor electrice este una benefică din punct de vedere climatic. Expertiza sa în producție a fost o forță motrice în adoptarea rapidă a vehiculelor electrice accesibile la nivel global, reprezentând 50% din producția globală.

De asemenea, datorită capacităţii sale în producția și inovarea bateriilor, China poate accelera îmbunătățirile tehnologice ale mașinilor electrice, făcându-le alternative mai viabile și mai atractive față de mașinile pe combustibili fosili.

Cu toate acestea, implicațiile rămân complexe, conform Euronews. Dacă nu sunt gestionate în mod durabil, controlul Chinei asupra materialelor critice pentru baterii ar putea avea un impact negativ asupra mediului, de la practici de minerit intensiv, la poluare suplimentară a apei și aerului.

În plus, pe măsură ce mașinile electrice câștigă teren, creșterea cererii de electricitate ar putea duce la un consum sporit de cărbune în regiunile puternic dependente de centrale pe cărbune, dacă tranziția energetică nu ține pasul.

Producția vehiculelor în sine nu este lipsită de probleme: fabricarea bateriilor generează emisii mai mari în comparație cu vehiculele convenționale, creând o „datorie de carbon” care necesită timp semnificativ pentru a fi compensată.

Exemplul Chinei arată importanța unei gestionari atente a tranziției către vehiculele electrice. Inovația trebuie să fie însoțită de practici sustenabile, astfel încât drumul către transporturi mai ecologice să nu aducă noi probleme pentru mediu.

C.S.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇