Orașul care a pariat contra mașinilor și a câștigat: Orice locuitor e la câteva minute de pădure

Orașul care a pariat contra mașinilor și a câștigat: Orice locuitor e la câteva minute de pădure
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Cu câteva decenii în urmă, când multe orașe din Europa își dezvoltau infrastructura rutieră, un mic orășel dintr-o regiune din nordul Spaniei a ales altă cale. Astăzi are un inel verde impresionant, iar orice locuitor ajunge în doar câteva minute în mijlocul naturii.

Deși e al doilea oraș ca populație din regiune, Vitoria-Gasteiz este capitala provinciei Álava și a Comunității Autonome a Țării Basce. Un inel verde de 30 de kilometri, compus din parcuri, zone de pădure și de deltă urbană, pe care localnicii îl numesc „anillo verde”, înconjoară acest oraș situat la 65 de kilometri de Bilbao.

Alei largi și liniștite, străjuite de copaci înalți, leagă zonele verzi, formând o oază circulară în jurul centrului orașului, unde, în afară de un tramvai care trece, singurele zgomote predominante sunt discuțiile oamenilor, cântecul păsărelelor și chiar zgomotul persistent al cicadelor, insecte omniprezente în regiunea mediteraneană.

Inelul verde este un concept în care multe orașe din lume investesc tot mai mult, însă primăria din Vitoria-Gasteiz a început acest proces cu câteva decenii în urmă. Drept rezultat, acest oraș spaniol a devenit liderul global al politicii verzi urbane, scrie The Guardian.

ADVERTISING

Mai mult spațiu verde ca la Londra și Barcelona

În timpul tranziției post-război a Spaniei de la o societate majoritar rurală la una urbană, populația orașului s-a mărit de cinci ori, de la 52.000 în 1950 la 253.000 în prezent, ceea ce a dus, inevitabil, la o creștere a utilizării mașinilor.

Însă autoritățile locale au fost foarte îngrijorate de înmulțirea automobilelor.

În timp ce multe orașe din Europa au favorizat mașinile în anii '70, dezvoltând infrastructura rutieră, municipalitatea din Vitoria-Gasteiz a luat decizia radicală de a se îndrepta în direcția opusă, rezervând centrul orașului pietonilor.

ADVERTISING

Și nu doar atât: autoritățile de aici au creat și prima rețea de piste de biciclete din Spania, care acum s-a extins la 180 de kilometri, una dintre cele mai întinse din țară.

Planurile pentru crearea celebrului inel verde au început în anii '80, iar lucrările au debutat la începutul anilor '90 cu un proiect al comunității de a planta 250.000 de copaci.

Acum nimeni nu se află la o distanță mai mare de câteva minute de mers pe jos de inelul verde. Vitoria-Gasteiz are 50 de metri pătrați de spațiu verde per locuitor, spre deosebire de Londra, cu 31 de metri, și de Barcelona - 17. Nu întâmplător, în 2012, Comisia Europeană a desemnat orașul spaniol Capitala Verde Europeană.

Din 2016, Vitoria-Gasteiz a creat secțiuni extinse, similare celor din Barcelona, închise traficului auto, iar zonele pietonale au crescut de la 31 la 71%.

ADVERTISING

"Suntem un oraș în care oameni preferă să meargă pe bicicletă sau să facă drumeții în împrejurimi, iar imboldul de a face Vitoria un oraș verde a venit de la cetățenii săi", a spus Borja Rodríguez Ramajo, șeful programului de mediu al primăriei.

Mai sunt multe de făcut

Nu totul a mers strună, unele măsuri fiind criticate, admite el, argumentând că e nevoie de curaj pentru a implementa politici sustenabile.

Mulți locuitori acuză că procesul de consultare publică arată mai bine pe hârtie decât s-a dovedit în realitate. "Orașul propune uneori proiecte mari în care locuitorii nu se simt foarte implicați sau nu sunt îndemnați să participe", spune o localnică, Rosa Murguía Quincoces.

Deși aproape toată lumea e mândră că trăiește într-un oraș verde, există critici cu privire la acest proces, iar mulți localnici simt că întâlnirile dintre autorități și cetățeni "sunt mai mult informale decât de implicare", spune Julia Neidig, cercetătoare la Centrul Basc pentru Schimbarea Climatică, care a petrecut ultimii patru ani analizând contracțiile, provocările și dilemele iscate de statutul de capitală verde al orașului.

"Înverzirea" impune și un proces de renovare, iar în zonele clasei cu venituri mai mici poate duce la migrația proprietarilor inițiali, pe măsură ce prețurile imobilelor cresc. Totuși, lipsa turismului și a nomazilor digitali care "cotropesc" de regulă localitățile atrăgătoare a redus impactul, în comparație cu orașe precum Málaga și Barcelona.

În 2019, ONU a acordat orașului spaniol titlul de Orașul Global Verde pentru eforturile sale de a atinge obiectivele de dezvoltare sustenabilă din Agenda 2030.

Cu toate acestea, Vitoria-Gasteiz nu se mulțumește cu atât: acum contribuie la coordonarea proiectului NetZeroCities, o rețea de 53 de orașe din 21 de țări europene, cu obiectivul de a crea 112 orașe inteligente și neutre climatic.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇