”Te transformi în ceea ce urmărești să faci”

toader.paun

Jurnalist, Consultant digital

Toader Păun este un jurnalist cu peste 20 de ani de experiență în radio, presa scrisă și online, dar și în prezentarea unor evenimente de anvergură. A participat la transformarea digitală a unor importante stații de radio private, dar și la introducerea televiziunii publice în social media și accelerarea deschiderii către noile tehnologii digitale. În ultimii ani a fost realizatorul unor emisiuni radio populare de la Europa FM, post de radio al cărui director de programe a fost până în martie 2022. Coordonează dezvoltarea digitală a singurei platforme românești de combatere a fake news și a dezinformărilor, Veridica.ro, care are o echipă activă în statele din Europa Centrală și de Est. În calitate de director de comunicare al Zaga Brand, a participat la poziționarea agenției în topul celor mai vizibile online din România, potrivit monitorizărilor lunare ZeList. În prezent, este Senior Editor și responsabil de comunicare pentru revistele Biz și Haute Culture. Pasionat de călătorii și de oamenii cu povești capabile să-i inspire și pe alții, Toader Păun scrie și pe platformele proprii – demilioane.ro și campaniidemilioane.ro.

Weekendul trecut a fost la București un soi de UNTOLD al întreprinzătorilor,  al oamenilor de marketing și al celor care doresc să absoarbă informații de la cei care și-au demonstrat valoarea în domeniile lor: Brand Minds. A fost plin de vedete, dar unele despre care se vorbește mai ales prin prisma afacerilor, cărților și realizărilor lor. Numele lor apare uneori pe o copertă sau prin conferințe, dar cel mai adesea în spatele unor afaceri cu multe zerouri în coadă. 

Pe lângă o organizare impecabilă, Brand Minds m-a făcut să observ și un detaliu care m-a bucurat – cu mici excepții, pavilionul Romexpo, unde peste 6.000 de suflete au venit însetate de cunoaștere, a rămas curat. Ceea ce înseamnă că a fost publicul potrivit la locul potrivit. Acum nu ne rămâne decât să răspândim ce am învățat. Inclusiv să luăm o sticlă după noi și să o ducem la reciclat. 

ADVERTISING

Într-o sală cu mii de directori și oameni implicați în decizii care modelează afaceri s-a vorbit despre cum și dacă ne întoarcem fizic la birou, cum se motivează echipele, cum devin campaniile virale, dar și despre cum ne alegem corect obiectivele, cum există în cazul oricărui individ o curbă sub formă de S pe care o întâlnește la birou și care îi explică comportamentele din mai multe momente. S-a vorbit și despre fericire. Dar mai ales s-a vorbit despre cum ar trebui să nu lăsăm munca să ne definească ca indivizi. Cum obiective setate greșit pot genera situații catastrofale. Gary Vaynerchuk (Gary Vee), unul dintre antreprenorii globali cu numeroase afaceri de success, a ținut să sublinieze că ceea ce se întâmplă azi cu Blockchain este ceea ce s-a întâmplat cu social media în 15 ani, doar că într-un ritm mult mai rapid. Și ne-a recomandat să ne uităm către TikTok cu mai multă atenție pentru că este mult loc acolo pentru a ne face auziți și văzuți. Și ne-a mai recomandat să nu mai râdem de NFT -uri și de monedele virtuale, pentru că revoluția pe care ele o marchează acum este similară cu cea de la începutul Internetului. Ca orice început, are o perioadă de testare, de eșecuri și mai ales de învățare. 

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Dar să le luăm pe rând.

La București a fost Gabor Mate. A studiat legătura dintre minte și corp, cum ne afectează stresul și cum anumite traume din copilărie se reflectă în comportamentele noastre de acum. Trei idei s-au desprins din discursul său. Simplu de urmărit și aplicat, cu efect imediat:

  1. Învață cum să îți oferi apreciere necondiționată și să nu cauți validări de la alții – din exterior, pentru că acest comportament poate fi dăunător sănătății
  2.  Problemele emoționale și stresul s-a demonstrat că ne afectează corpul în 96% dintre situațiile în care ajungem la doctor pentru lucruri ceva mai vizibile
  3. Când ne forțăm și ne testăm limitele acceptând să facem prea multe și să nu spunem nu, ne distrugem sistemul imunitar.

Angela Oguntala, futurist și expert în inovație, a completat cele trei idei cu altă concluzie care se leagă în povestea spre care vreau să vă conduc azi: 71% dintre angajați ar prefera să poată să lucreze de oriunde în loc să primească o mărire de salariu sau să fie promovați. Studiul invocat, chiar dacă nu a fost realizat în România, ar aduna probabil concluzii similare și din birourile de la noi. Asta arată că lumea s-a schimbat în doar doi ani mai mult decât ne-am imaginat sau am fi putut anticipa.

ADVERTISING

Mark Manson, americanul care a cunoscut succesul international pornind de la un blog, are, între altele, o carte bestseller numită ”Everything Is F*cked: A Book About Hope (The Subtle Art of Not Giving a F*ck”. 

Citatul din titlul articolului este una dintre concluziile puse de el în prezentarea cu care a venit la Brand Minds. Și are dreptate. Pentru că atunci când mintea noastră funcționează într-o direcție, nu doar gândurile ne sunt îndreptate într-acolo, ci și acțiunile noastre. Așa că este important să ne definim direcțiile spre care vrem să ne îndreptăm și care ne-ar face fericiți. În vorbele lui Mark, este esențial să definim corect cum ne măsurăm susccesul, dar și mai important să conștientizăm că indiferent ce alegem să facem și să optimizăm în această viață, întotdeauna vom fi puși în situația de a renunța la ceva, fie că realizăm asta sau nu.  

Am pomenit ceva de o ”curbă S”. Poate merită explicată, pentru că ea ajută într-o formă foarte simplă să înțelegem de ce sunt cazuri când, desi facem ceea ce ne place, suntem demotivați. Plafonarea – termen mai familiar unora – este în vârful S-ului, punct botezat ”mastery”. Adică acel punct în care ajunge cineva care stăpânește perfect ceea ce face, știe să acceseze toate resursele și are prea puține provocări rămase. Acest vârf de S ar trebui să fie semnalul că este nevoie de o nouă provocare și o nouă curbă de învățare. Pentru că aparent ceea ce ne ajută să fim fericiți, motivați și productivi este ghidat și de procesul de învățare prin care trecem. Whitney Johnson, aflată în Top 10 business thinkers, spune că cea mai bună echipă este formată din 20% angajați în ”launch point” (partea de jos a S-ului),  60% din cei care sunt în curba de creștere și învățare, când deja stăpânesc mare parte din procese, punct botezat ”the sweet spot” și doar 20% în zona de ”mastery”. Un simplu S ne arată că avem nevoie de provocări, mulți oameni care au trecut prin ele și să ne ghideze să creștem, dar și suficienți care să aibă puterea să ghideze pe cei 80% care caută să ajungă în vârf. Pentru un lider bun nu cred că e răsplată mai mare decât să vadă cum a crescut echipa împreună cu el și cum oamenii din jur au susținerea de care au nevoie pentru a se dezvolta și mai mult. Cei care caută să arunce cu piete în cei care escaladează curba S-ului cu siguranță nu sunt lideri, nici măcar manageri, ci doar oameni care au ajuns printr-o anumită conjunctură să conducă. La fel, printr-o altă conjuctură, probabil vor pierde acel loc și, cu puțin noroc pentru organizație, vor face loc unor lideri care să încurajeze ascensiunile și apoi provocările noi. Pentru că locurile unde sunt oameni care învață și cresc împreună sunt locurile #demilioane despre care se vorbește azi, dar și mâine. Putem urmări să fim oameni buni. Mai buni! Acasă, la birou, pe stradă. Oriunde! Să-i ajutăm și pe alții să fie așa.  Împreună schimbăm lumea în care trăim!


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇