Deconectarea de la rețelele sociale, chiar și numai pentru o vreme, reduce inclinația de a crede știri false, dar și participarea politică a utilizatorilor, arată cel mai mare studiu realizat până acum pe acest subiect.
Înainte de alegerile prezidențiale din SUA din 2020, peste 35.000 de utilizatori de Facebook și Instagram aleși aleatoriu au fost de acord să participe la un experiment. Dintre ei, 27% au fost plătiți să-și dezactiveze conturile timp de șase săptămâni, iar ceilalți s-au deconectat doar pentru o săptămână, notează El Pais.
Articolul publicat în PNAS, rezultatul eforturilor a peste 30 de profesori de la universități americane și cercetători Meta, este parte a unui macro-studiu publicat vara trecută, care a relevat, printre altele, că utilizatorii conservatori consumă într-o mai mare măsură știri false pe Facebook.
Din studiul actual pot fi trase două concluzii principale, spune profesorul Matthew Gentzkow de la Universitatea Stanford, unul dintre autorii articolului.
„În primul rând, oprirea utilizării Facebook și Instagram în ultima etapă a alegerilor a avut puțin sau niciun efect asupra opiniilor politice, opiniilor negative despre partidele opuse sau credințelor despre reclamațiile de fraudă electorală. În al doilea rând, oprirea utilizării Facebook afectează cunoștințele și credințele oamenilor.
Cei care au renunțat la Facebook au răspuns mai prost la testele pe tema știrilor, dar au fost, de asemenea, mai puțin predispuși să creadă dezinformările răspândite, sugerând că platforma poate fi un canal important atât pentru știrile reale, cât și pentru cele false”, explică Gentzkow.
„Cercetările anterioare au arătat că expunerea la dezinformare este adesea destul de redusă pentru majoritatea oamenilor, așa că am fost foarte surprins să văd acest efect, care a fost suficient de mare pentru a fi detectabil marginal”, adaugă el.
Deși a fost efectuat pe un eșantion de zece ori mai mare decât experimentele anterioare, studiul are și el același neajuns.
„Se poate experimenta doar cu indivizi care sunt într-o societate unde mulți alți oameni continuă să folosească Facebook și Instagram în mod normal. Când vorbim despre efectul Facebook, ne gândim la cum ar fi societatea fără Facebook, comparativ cu felul în care este cu Facebook, nu la cum sunt oamenii care nu folosesc rețeaua comparativ cu cei care o folosesc”, explică David García, profesor la Universitatea din Konstanz, Germania.
Cu toate acestea, experimentul a clarificat, cel puțin, diferența dintre Facebook și Instagram în ceea ce privește efectele deconectării, ele fiind mai reduse în cazul rețelei centrate pe influenceri.
„În afară de o reducere a participării online, nu găsim niciun impact semnificativ al dezactivării Instagram asupra niciunui alt rezultat principal. Acest lucru este valabil chiar și în rândul utilizatorilor mai tineri și sugerează că, în ciuda creșterii rapide a Instagram, Facebook rămâne probabil platforma cu cel mai mare impact asupra rezultatelor politice”, se menționează în articol.
Timpul petrecut departe de Facebook i-a făcut pe oameni mai conștienți de dezinformare
O altă constatare este că utilizatorii care au renunțat la Facebook timp de șase săptămâni au devenit mai precauți în privința informațiilor politice pe care le vedeau pe Facebook, o schimbare care a avut loc și pe Instagram.
„O explicație posibilă este că timpul petrecut departe de o platformă i-a făcut pe utilizatori mai conștienți de cantitatea de informații de calitate scăzută sau inexacte la care fuseseră expuși”, explică autorii.
Deși participarea politică (în special online) a scăzut în rândul grupului care s-a deconectat de la Facebook, intenția de vot a rămas aceeași și nu s-a manifestat printr-un număr mai mic de alegători la urne.
Dezactivarea conturilor de Instagram și Facebook nu a avut un efect asupra polarizării, legitimității percepute a alegerilor sau preferinței pentru candidați și nu au fost găsite date definitive care să sugereze că platforma l-a ajutat pe fostul președinte american Donald Trump.
Facebook a invitat 10,6 milioane de utilizatori să participe la studiu, iar 637.388 au dat click pe invitație. Dintre ei, doar 19.857 au finalizat experimentul, care a implicat și o serie de sondaje. Participanții care și-au dezactivat contul timp de șase săptămâni au primit 150 de dolari. Pe Instagram, Meta a invitat 2,6 milioane de utilizatori și a obținut 15.585 de participanți.
C.S.