Când vine vorba de promovarea online a unei afaceri, există pe atât de multe abordări, pe câți specialiști sunt în domeniu. Totuși, majoritatea dintre ei sunt de acord că o afacere are nevoie atât de promovare organică, cât și de promovare plătită în Google, chiar dacă în anumite momente o parte mai consistentă din buget va fi îndreptată spre una sau alta, în funcție de obiectivele specifice din prezent.
Cele două tipuri de promovare reprezintă două abordări distincte, funcționând pe principii diferite, însă ele sunt complementare, iar atunci când lucrează sinergic aduc cele mai bune rezultate. Așadar, dacă îți dorești mai multă vizibilitate, notorietate și vânzări, citește în continuare motivele pentru care și afacerea ta are nevoie de ambele tipuri de promovare și care sunt beneficiile folosirii acestora concomitent.
Organic sau Plătit în Google? Ambele!
Promovarea organică sau SEO presupune tehnici și strategii aplicate pentru a crește vizibilitatea în motorul de căutare. Practic, cu ajutorul SEO, diferite pagini din site-ul tău vor fi oferite drept rezultate ale diverselor interogări pe care utilizatorii le fac în Google. Există mai multe tipuri de interogări (sau queries), iar site-ul tău trebuie să fie optimizat pentru fiecare!
Pe lângă creșterea vizibilității organice, SEO contribuie la câștigarea încrederii utilizatorilor și creșterea credibilității afacerii tale. Când vine vorba de ce este și cum funcționează SEO, trebuie să știi că rezultatele organice, spre deosebire de cele plătite, sunt considerate a fi mai relevante și autentice când vine vorba de anumite tipuri de căutări. De asemenea, o parte importantă din SEO se concentrează pe îmbunătățirea experienței utilizatorilor. Oferirea de conținut relevant și optimizat, actualizarea site-ului pentru a fi UX friendly și celelalte tehnici SEO on-page contribuie la creșterea retenției și sporirea numărului de conversii.
Spre deosebire de PPC, SEO aduce rezultate care se întind pe o perioadă îndelungată. După ce „ai turat bine motoarele”, ai investit în SEO, în conținut de calitate, schimbări tehnice, SEO off page etc., vei vedea că poziția din SERP se va schimba în bine. Din acest moment, bugetul pentru SEO poate fi schimbat, numeroase optimizări (cum ar fi cele de ordin tehnic) nu vor mai necesita intervenții ulterioare decât la schimbări majore aduse site-ului. Așadar, putem spune că bugetul va deveni unul de „întreținere” a poziției avantajoase din SERP și pentru a continua să îi oferi algoritmului Google semnale care să îți crească autoritatea în ochii lui.
Reține, așadar, că SEO poate avea costuri inițiale mai mari și că va fi nevoie de o perioadă de timp pentru a obține rezultate semnificative. Cu toate acestea, in the long run, promovarea organică are un cost mai mic. Spre exemplu, optimizarea corectă a articolelor de blog și oferirea de informații evergreen va aduce un trafic constant pe site, chiar dacă acele articole au fost postate acum câțiva ani, fără ca tu să mai intervii asupra lor.
Trecând pe partea cealaltă a baricadei, promovarea plătită vine cu anumite avantaje care nu sunt posibile doar folosind tehnici de promovare organică. Spre exemplu, promovarea tip PPC poate aduce rezultate (aproape) imediate. Cu ajutorul Google Ads, poți atrage atenția utilizatorilor asupra unor oferte promoționale pe care le ai pe site, asupra unor noi produse etc. Implementarea campaniilor plătite te poate ajuta să targetezi cu precizie audiența la care îți dorești să ajungă anunțurile tale. Prin intermediul datelor demografice, a intereselor manifestate anterior, a comportamentelor de căutare și cumpărare, reclamele plătite pot ajunge la persoanele care sunt cele mai predispuse să încheie o tranzacție.
În plus, promovarea plătită oferă numeroase oportunități de a fi cu un pas în fața competitorilor. Google Ads te poate ajuta să te faci remarcat, să atragi atenția utilizatorilor cu anunțuri corect optimizate. Folosirea unor imagini de produs profesionale în Google Shopping Ads, redactarea unor texte scurte, convingătoare și catchy în Google Search Ads etc., vor contribui la mai multe click-uri. Aceste click-uri reprezintă o parte atractivă când vine vorba de Google Ads întrucât vei plăti doar pentru click-uri, nu pentru afișări. Spre exemplu, dacă anunțul tău este afișat pentru 100 de căutări ale unor utilizatori diferiți, însă doar 10 dintre aceștia dau click pe anunț, tu vei plăti pentru cele 10 click-uri, nu pentru cele 100 de afișări.
Este important ca o afacere care își dorește succes pe piață să implementeze simultan campanii de promovare organice și plătite întrucât ele funcționează cel mai bine atunci când se „ajută” una pe cealaltă. Dacă anunțurile plătite îți pot aduce vânzări rapide, optimizarea SEO îți poate aduce mai mult brand awareness și încredere din partea utilizatorilor. Bineînțeles, cele două contribuie la o mai bună recunoaștere a mărcii și, când vine vorba de anunțurile plătite, utilizatorii sunt mai predispuși să acceseze site-ul unui brand de care au mai auzit, un site cu care au interacționat în trecut.
Mai mult decât atât, promovarea organică și promovarea plătită îți pot oferi o „felie” mai mare din SERP. Dacă site-ul tău va fi afișat și în partea anunțurilor sponsorizate, dar și în partea de rezultate organice, șansele ca un utilizator să intre pe site-ul tău se dublează. În loc să ocupi un singur loc din SERP, vei ocupa două! Bineînțeles, pentru ca acest lucru să fie posibil, este nevoie să implementezi corect ambele tipuri de promovare. Cel mai ușor este să apelezi la ajutorul unei agenții de marketing digital care oferă atât servicii SEO, cât și servicii PPC. Un exemplu este Limitless.ro, care oferă pe lângă acestea și servicii de promovare în social media.
Nu în ultimul rând, bugetul pentru promovarea plătită poate fi flexibil și poate fi gândit în funcție de nevoile specifice ale afacerii tale. Reușind să aducă rezultate rapide, anunțurile pot fi schimbate frecvent pentru a asigura o acoperire variată a gamei de produse și promovarea articolelor care se află în trend în prezent.
Dacă îți dorești o afacere prosperă, asigură-te că folosești concomitent promovarea organică și plătită. Fie că alegi să împarți 50-50 bugetul de promovare între cele două, fie că alegi un buget împărțit în funcție de nevoi - de Black Friday, de exemplu, poți aloca un buget sporit promovării plătite (mai multe despre marketingul de Black Friday aici), asigură-te că strategiile pentru care ai optat se aliniază cu obiectivele macro ale afacerii tale!