Copiii se descurcă mai bine la matematică atunci când muzica este o parte cheie a lecțiilor lor, relevă un studiu de aproape 50 de ani pe această temă.
Cercetarea arată că muzica poate face matematica mai plăcută, îi poate menține pe elevi atenți și îi poate ajuta la atenuarea fricii sau anxietății pe care o au față de matematică.
Motivația poate crește, iar elevii ar putea aprecia mai mult matematica, se precizează în studiul citat de phys.org.
Tehnicile de integrare a muzicii în lecțiile de matematică variază de la a bate din palme în ritmuri diferite atunci când elevii învață fracțiile, până la utilizarea matematicii pentru a descrie instrumente muzicale.
Cercetările anterioare au arătat că elevii care sunt buni la muzică se descurcă mai bine și la matematică.
Pentru a afla mai multe, cercetătorul turc dr. Ayça Akın, de la Departamentul de Inginerie Software, Universitatea Antalya Belek, a căutat în baze de date academice cercetări pe această temă publicate între 1975 și 2022.
Ea a combinat apoi rezultatele de la 55 de studii din întreaga lume, care au implicat aproape 78.000 de tineri, de la elevi de grădiniță până la studenți, pentru a găsi un răspuns.
Au fost incluse trei tipuri de intervenții muzicale: standardizate (lecții tipice de muzică, în care copiii cântă, ascultă și compun muzică), intervenții muzicale instrumentale (lecții în care copiii învață să cânte la instrumente) și intervenții integrate, în care muzica este integrată în lecțiile de matematică.
Elevii au susținut teste de matematică înainte și după ce au participat la aceste lecții, iar rezultatul lor a fost comparat cu cel a tinerilor care nu au participat la astfel de lecții.
Utilizarea muzicii, fie în lecții separate, fie ca parte a orelor de matematică, a fost asociată cu o îmbunătățire mai rapidă a cunoștințelor matematicii în timp.
Lecțiile integrate de muzică au avut cel mai mare efect, aproximativ 73% dintre tineri s-au descurcat semnificativ mai bine decât cei care nu au avut niciun fel de oră muzicală.
Aproximativ 69% dintre elevii care au învățat să cânte la instrumente și 58% dintre elevii care au avut lecții normale de muzică au avut rezultate mai bune decât elevii fără ore de muzică.
Rezultatele indică, de asemenea, că muzica ajută mai mult la învățarea aritmeticii decât alte tipuri de matematică și are un impact mai mare asupra elevilor mai tineri și a celor care învață concepte matematice de bază.
Dr. Akin subliniază că matematica și muzica au multe în comun, cum ar fi utilizarea simetriei simbolurilor. Ambele subiecte necesită, de asemenea, gândire abstractă.
Aritmetica se poate preda foarte bine prin muzică, deoarece conceptele de bază, cum ar fi fracțiile, sunt, de asemenea, fundamentale pentru muzică. De exemplu, notele muzicale de diferite lungimi pot fi reprezentate ca fracții și adunate împreună pentru a crea mai multe note.
Lecțiile integrate pot fi deosebit de eficiente, deoarece le permit elevilor să construiască conexiuni între matematică și muzică și oferă oportunități suplimentare de a explora, interpreta și înțelege matematica.
În plus, pentru că orele sunt mai plăcute, orice anxietate pe care o simt elevii față de matematică poate fi atenuată.