Doi șobolani care își fac selfie ne arată cât de mare e dependența noastră de rețelele sociale (Foto)

Doi șobolani care își fac selfie ne arată cât de mare e dependența noastră de rețelele sociale (Foto)

Un francez a cumpărat doi șobolani de la un magazin parizian de animale de companie și i-a învățat să apese un buton care declanșa o cameră foto contra unei recompense dulci, o demonstrație simplă a felului în care acționează rețelele de socializare asupra creierului uman.

Augustin Lignier, un artist francez, a cumpărat doi șobolani simpatici de la un magazin din Paris în 2021, când își făcea studiile postuniversitare. A construit pentru ei o cușcă specială, cu un mecanism care le dădea rozătoarelor zahăr de fiecare dacă când acestea apăsau un buton și i-a dresat să-și facă singuri poze pentru a primi răsplata dulce.

ADVERTISING

Obiectivul lui Lignier a fost să demonstreze comportamentul adictiv pe care platformele de socializare îl induc utilizatorilor atunci când îi stimulează să posteze mai mult pentru a primi mai multe aprecieri, relatează CNN.

Pe măsură ce șobolanii, pe care Lignier i-a numit Augustin și Arthur, după propriul prenume și cel al fratelui său, explorau cușca în care au fost aduși, aceștia au început să apese butonul care le dădea zahăr și în decurs de o săptămână au observat efectul pozitiv al apăsării butonului, asociindu-l cu eliberarea zahărului.

ADVERTISING

După ce au înțeles asta, Lignier i-a mutat într-o cușcă normală, cu intenția de a-i face să uite de zahăr, apoi i-a mutat înapoi în cușca specială. De data aceasta, butonul nu mai elibera zahărul la fiecare apăsare, ci o făcea la întâmplare.

Întrucât creierul lor asociase plăcerea cu zahărul și zahărul cu butonul, șobolanii apăsau des butonul, a povestit autorul experimentului. În medie, șobolanii apăsau mai mult de o dată la un minut, iar acțiunile lor au produs mai multe selfie-uri.

Oferirea de recompense în schimbul unor selfie-uri oglindește tacticile folosite de companiile de social media și aplicațiile de întâlniri pentru a-i face pe utilizatori să revină, a spus Lignier.

ADVERTISING

Evocând intenționat pozele și clipurile cu animale postate pe rețelele sociale pentru a obține cât mai multe like-uri, selfie-urile făcute de șobolani sunt "un mod drăguț de a atrage atenția", a spus Lignier, adăugând că aceștia au prezentat un mod "jucăuș" de a explora subiecte precum reducerea atenției și impactul algoritmilor rețelelor sociale.

"Când ai o asemenea putere, chiar și dacă e vorba doar doi șobolani mici, nu de milioane de oameni, simți că poți manipula totul. Iar ăsta e un sentiment ciudat", a spus francezul.

După ce au petrecut câteva zile făcându-și selfie-uri și bucurându-se în voie de recompensele dulci, șobolanii au trăit în casa mamei lui Lignier, în Arles, în sudul Franței, până la sfârșitul vieții lor, fiind îngropați apoi în grădina din spatele casei.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇