Anul care se apropie de final a fost unul bun pentru știință. Iată trei schimbări revoluţionare care ni se pregătesc pentru 2023.
Cercetătorii au făcut un pas spre obținerea energiei curate a viitorului, cu ajutorul fuziunii nucleare. Firme din mai multe țări ale lumii se întrec pentru lansarea primului taxi zburător din istorie, care să transporte pasageri în cel mult un an sau doi. Iar rețeaua de telefonie prin satelit creată de Elon Musk are un concurent serios: o firmă din Texas care vrea să facă mai mult și mai bine, în foarte scurt timp.
Pe 5 decembrie a fost pus în funcțiune cel mai puternic laser de pe planetă. Funcționează, în California, la Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL). Și deja a fost folosit într-un experiment care, potrivit BBC, a „provocat unde de șoc resimțite în lumea fizicii, dar și dincolo de ea”.
Mai exact, laserul a lovit o capsulă de mărimea unei boabe de piper. Rezultatele: temperaturi și presiuni atât de mari încât au dat naștere unei reacțiunii de fuziune (același tip de reacție care are loc în interiorul Soarelui).
Până aici, nimic neobișnuit. Cercetătorii laboratorului National Ignition Facility (NIF) au mai făcut astfel de experiențe. Inedit este că, în urma experimentului de la începutul lunii decembrie 2022, a rezultat mai multă energie decât a fost necesară pentru alimentarea laserului.
A fost un moment crucial pentru știință. Sigur că încă nu știm suficient de multe pentru a construi reactoare cu fuziune, care să producă toată energia electrică de care avem nevoie.
Cu toate astea, suntem pe drumul cel bun. În premieră, experimentul de la National Ignition Facility (NIF) a demonstrat că așa ceva este posibil, din punct de vedere fizic.
„Am făcut deja primii pași spre crearea unei surse de energie curată care ar putea revoluționa lumea”, a precizat directorul NIF, citat de BBC.
Avantajele unor reactoare cu fuziune ar fi numeroase. Pe de o parte, ele ar avea nevoie de cantități relativ mici de combustibil. N-ar produce deloc gaze cu efect de seră. Și ar genera cantități mici de reziduri nucleare, în comparație cu reactoarele cu fisiune, pe care le avem acum.
Reușita cercetătorilor din California nu are consecințe pur științifice, ci și economice.
Mai exact, încurajează companiile private să se lanseze într-o cursă a creării primului reactor cu fisiune care să poată fi exploatat comercial.
Spre exemplu, First Light Fusion – o companie britanică de lângă Oxford – a descoperit o nouă modalitate de a crea condițiile necesare pentru fisiune.
Metoda First Light Fusion presupune lansarea – la viteze mari, de circa 20 km pe secundă – a unui mic disc de aluminiu spre o țintă fixă, care conține combustibilul necesar pentru fisiune.
La impact, se creează presiuni atât de mari încât se naște reacția de fisiune. Deja First Light Fusion a confirmat că a reușit să provoace fisiune prin această metodă, în 2022.
Iar în 2023 First Light Fusion va pune în funcțiune Machine 4 – un reactor mult mai mare – și va încerca de pe urma reacțiilor de fisiune, la fel cum a făcut NIF, o cantitate mai mare de energie decât cea folosită pentru a desfășura experimentul.
În plus, mai sunt și alte zeci de companii care încearcă să facă exact acelaşi lucru.
„Cred că 2023 va fi anul în care vom face o trecere strategică de la un experiment foarte complex de laborator la progrese reale spre obținerea energiei din fuziune nucleară cu scop comercial”, a precizat Nick Hawker, fondatorul First Light Fusion.
Pentru anul următor, guvernul SUA va finanța cu 50 de milioane de dolari un proiect pilot de creare a unei centrale cu fuziune nucleară, care să devină funcțională până la începutul anilor 2030.
În prima parte a anului, Guvernul SUA va anunța cărei companii îi va acorda finanțarea.
Taxiuri zburătoare? Nu mai e mult
Imaginați-vă o aeronavă care arată, în linii mari, ca un avion, dar care decolează și aterizează ca un elicopter, dar fără zgomot și emisii poluante.
E viziunea firmei care creează așa-numita aeronavă eVTOL (electric vertical take-off and landing vehicle). În traducere: vehicul electric cu decolare și aterizare verticală.
E conceput pentru călătorii relativ scurte și pentru un număr mic de pasageri.
Și sunt câteva zeci de firme în lume care susțin că există o piață pe eVTOL, pentru că ele:
- ar reduce costurile cu zborul, pentru că motoarele electrice ar fi mai ușor și mai ieftin de întreținut decât cele de elicopter
- ar fi silențioase și n-ar avea emisii poluante (spre deosebire de orice altă aeronavă folosită în prezent).
Una dintre firmele care mizează pe viitorul acestor vehicule se numește Vertical Aerospace și are sediul în Bristol (Marea Britanie).
Vehiculul pe care l-au creat, numit VX4, a decolat pentru prima oară în acest an, pentru un zbor de numai 10 minute.
Abia în 2023 va urma o serie de zboruri de încercare.
Obiectivele: aeronava ar urma să decoleze vertical, să se pună în mișcare pe orizontală și să atingă plafonare și viteze de zbor superioare.
Scopul final este ca VX4 să poată transporta pasageri în 2025.
Timpul e prețios, din cauză că și concurența e acerbă.
Vertical Aerospace e într-o permanentă cursă contracronometru cu alte companii, cum ar fi Volocopter din Germany. Nemții se pregătesc să testeze VoloCity – modelul lor de eVTOL – pentru prima oară în 2023.
Speră să fie gata cu totul și să lanseze servicii comerciale de zbor cu pasageri în 2024, în Singapore, în Paris și în Roma.
Adio zone fără semnal la telefon?
Chiar și în țările dezvoltate care au investit masiv în infrastructură de comunicații, tot mai sunt zone în care nu ai semnal la telefon.
Dar evident că problema reală a lipsei de semnal nu e în țările dezvoltate, ci în cele sărace, unde nu există infrastructură și unde oamenii au mari dificultăți în comunicarea la distanță.
Pentru cei mai mulți dintre noi poate părea o problemă majoră căreia nimeni nu reușește să-i găsească rezolvarea.
Însă pentru antreprenorii din IT&C, e doar o piață uriașă căreia încă nu i s-a adresat nimeni. E o uriașă oportunitate de dezvoltare și business.
Spre exemplu, AST SpaceMobile din Texas are planuri serioase pentru această piață.
Cu sprijinul unor mari companii din domeniu – printre care AT&T și Vodafone – AST a creat tehnologie cu care un telefon mobil s-ar putea conecta direct la satelit.
Deja compania texană are un satelit pe orbită, dar intenționează să mai lanseze încă 5, în 2023.
Și cel mai probabil în 2024 – când va ajunge la 100 de sateliți ridicați pe orbită – va putea oferi un serviciu global de telefonie mobilă prin satelit. Acel serviciu nu va rezolva integral problema lipsei de semnal, peste tot în lume, dar va fi un mare pas înainte, pe calea îndeplinirii respectivului obiectiv.
Iar în plan comercial, serviciul lansat de AST va reprezenta concurența Starlink, rețeaua creată deja de Elon Musk.