Ce sunt cookie-urile pe Internet, ce date colectează și de ce nu sunt așa de înfricoșătoare pe cât am putea crede

Ce sunt cookie-urile pe Internet, ce date colectează și de ce nu sunt așa de înfricoșătoare pe cât am putea crede

Internetul face parte din viața noastră de zi cu zi și am ajuns să îl percepem ca pe o sursă de informații și distracție (de multe ori) gratuită. Iar pandemia ne-a extins universul digital. Dar câți dintre noi știm ce sunt cookie-urile pe Internet, de fapt?

Mai exact, peste trei sferturi din totalul gospodăriilor din România (78,2%) aveau acces, în 2020, la reţeaua de Internet de acasă, ceea ce înseamnă o creştere cu 2,5 puncte procentuale faţă de anul anterior, relevă datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Însă o parte mai puțin cunoscută a Internetului e reprezentată de cookie-uri. Cookie-uri pe care adesea le acceptăm fără să ne gândim care le e utilitatea sau să înțelegem pe deplin care e rolul lor și cum ne influențează navigarea pe site-uri și aplicații.

Pentru a face puțină lumină pe acest subiect, am stat de vorbă cu Ioana Anescu, director executiv la IAB Romania, asociația industriei de marketing și publicitate online din țara noastră.

Welcome to the Internet, we have cookies!

Ce sunt cookie-urile pe Internet („browser cookie” sau „HTTP cookie”), de fapt? Ioana Anescu ne explică faptul că, din punct de vedere tehnic, acestea sunt fișiere de mici dimensiuni, formate din litere și numere, care vor fi stocate pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente de pe care este accesat Internetul.

Cookie-urile păstrează informații într-un fișier text de mici dimensiuni, care permit unui website să recunoască un anumit browser (programul de acces al Internetului). Webserverul va recunoaște browserul până când cookie-ul expiră sau este șters. 

„Cookie-urile reprezintă punctul central al funcționarii eficiente a Internetului, creând experiențe de navigare plăcute și adaptate preferințelor și intereselor fiecărui utilizator: cookie-urile sunt responsabile pentru reținerea preferințelor de afișare a site-urilor în anumite limbi, moneda în care se exprimă anumite prețuri sau tarife, păstrarea opțiunilor pentru diverse produse sau servicii și memorarea acestor opțiuni, preferințe pentru anumite produse sau tipuri de conținut, muzică, video-uri etc.

Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor poate face unele site-uri imposibil sau foarte greu de folosit. Cookie-ul este instalat prin solicitara emisă de către un web-server unui browser (ex: Chrome, Firefox, Safari) și este complet pasiv (nu conține programe software, viruși sau spyware și nu poate accesa informațiile de pe hard drive-ul utilizatorului)”, precizează Ioana Anescu.

Important de știut este că aceste cookie-uri, în sine, nu solicită informații cu caracter personal pentru a putea fi utilizate și, în cele mai multe cazuri, nu identifică personal utilizatorii de Internet.

Unele cookie-uri sunt folosite exclusiv pentru o singură sesiune (session cookies) și nu mai sunt reținute odată ce utilizatorul a părăsit website-ul, iar altele sunt reținute și refolosite de fiecare dată când utilizatorul revine pe acel website (cookie-uri permanente). Cu toate acestea, cookie-urile pot fi șterse de un utilizator, în orice moment, din setările browser-ului.

Ce sunt third party cookies?

Third party cookies sunt cookie-urile plasate de terți (adică alte entități decât site-ul accesat, care plasează cookie-uri pe terminalele utilizatorilor - ex: news box, un video sau o reclamă). Cookie-urile plasate de terți (cum ar fi adservere, softuri de "analytics", rețele sociale, alte tipuri de platforme) au în vedere performanță site-ului - ce articole sunt citite mai mult, câți utilizatori ajung pe site și de unde, cât timp stă un utilizator pe anumit tip de conținut etc. , explică Ioana Anescu.

Furnizorii terți trebuie să respecte, de asemenea, legislația în vigoare și politicile de confidențialitate ale deținătorului site-ului, ale țării și ale Uniunii Europene - legislația care acoperă plasarea de cookie-uri vizează protecția datelor cu caracter personal și este necesară informarea, transparență și solicitarea consimțământului utilizatorului pentru fiecare plasare de cookie. 

„Refuzarea sau dezactivarea cookie-urilor nu înseamnă că site-ul respectiv nu va mai afișa reclame – ci doar că acestea nu vor mai putea ține cont de preferințele și interesele utilizatorilor, evidențiate prin istoricul sau comportamentul de navigare. Practic, utilizatorii vor vedea reclame care pot fi neinteresante și neadecvate stilului de viață și/sau vârstei. 

Concret, imaginați-va că aveți pisică, adorați pisicile, dar veți vedea reclame și conținut specific iubitorilor de câini - sau invers. Sau imaginați-vă că sunteți proaspăt mămică și, în loc de informații, conținut și promoții la articole pentru nou-născuți, vedeți reclame la articole de pescuit, proteze dentare, snowboarding sau piese pentru tractoare”, explică Ioana Anescu. 

Să nu uităm că cookie-urile reprezintă punctul central al funcționarii eficiente a Internetului - atât cele primare, ale site-ului ce vizează performanța (setările volumului pentru video player, viteză de video streaming cu care este compatibil browserul etc), cât și cele plasate de terți, cum ar fi softul de analytics furnizat de o terță parte care generează un cookie de analiză a traficului utilizatorului (nr de vizitatori, timp petrecut pe site sau pe o anumită secțiune, articol etc).

Dar colectarea de date poate fi înfricoșătoare, mai ales dacă nu există transparență sau dacă sunt folosite în scopuri mai puțin morale, cum ar fi influențarea unor decizii ale utilizatorilor dincolo de scopul de a promova un serviciu sau un produs ori de face o vânzare (să ne amintim de scandalul Cambridge Analytica).

Ioana Anescu precizează însă că cookie-urile nu ar trebui să sperie utilizatorii pentru că ele, per se, nu pot fi folosite pentru a identifica persoanele fizice, ci sunt folosite doar în scop statistic:

„Doar atunci când sunt corelate cu alte date de identificare (nume de utilizator & parolă, de exemplu) atunci pot deveni, într-adevăr, date cu caracter personal. În general, însă, cookie-urile sunt anonimizate și folosite pentru a profila anumite tipuri de comportament de navigare și de a le corela cu comportamente și preferințe de shopping, consum de conținut etc.”

Ea ne dă și exemplul cookie-urilor care ajută serverele de publicitate să livreze reclame potrivite unui utilizator bazându-se pe profilul atribuit de algoritmi: „ținând cont de istoricul de navigare și preferințele pentru un conținut de camping, off-road, motociclism, produse de cosmetică pentru bărbați, probabilitatea ca utilizatorul să fie interesat de echipament de protecție pentru motocicletă sau camping outdoor, pescuit, cățărat pe stâncă este foarte mare - așadar, i se vor livra reclame din această zona, crescând astfel eficienţa reclamelor și disponibilitatea de achiziție a produselor/serviciilor respective”. 

Există metode prin care putem verifica sau limita, cât de cât, ce date se colectează prin intermediul acestor third-party cookies?

Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului General privind Datele cu Caracter Personal (GDPR), fiecare website este obligat să informeze utilizatorii clar și ușor de înțeles ce tip de cookie-uri folosește, de la cine sunt plasate aceste cookie-uri și în ce scop, și să pună la dispoziția utilizatorilor posibilitatea de a selecta ce tip de cookies să accepte, dacă doresc să își ofere consimțământul pentru plasarea de cookie-uri, precum și să refuze plasarea oricărui tip de cookie.

Acest mecanism a dus la creșterea numărului de platforme pe care accesul se face pe baza de nume de utilizator & parolă și/sau pe baza de abonament plătit. 

Există, de asemenea, posibilitatea modificării setarilor legate de cookie-uri direct din browser.

Acestea pot fi setate pentru a fi șterse după fiecare sesiune sau la un interval prestabilit de timp, precum și, de fiecare dată când utilizatorul dorește acest lucru. Atât Firefox, cât și Chrome sau Safari, oferă informații extinse despre cum pot fi administrare cookie-urile și cum pot fi protejate datele personale (parole etc) în cadrul acestor browsere. 

Totodată există și posibilitatea identificării prin intermediul browserului folosit a tipului de cookies terțe aplicate.

”În Chrome, de exemplu, acest lucru se poate face prin apăsarea tastei F12 (pentru a deschide Developer Tools) sau click dreapta pe pagină respectivă și Inspect Element, selectarea Application Tab și dublu click pe secțiunea Cookies pentru a o accesa - dacă la această secțiune apar și alte domenii decât cel vizitat în prezent înseamnă că de acolo sunt plasate cookie-uri terțe.

Mai multe site-uri și platforme internaționale oferă informații utile și detaliate legate de modul de management al cookie-urilor pe diverse browsere.

Pentru reclamele online livrate în regim comportamental, există o mică iconiță (un triunghi albastru) în colțul din dreapta sus, pe care, la click, se oferă mai multe detalii legate de proveniență cookie-urilor și modul cum acestea pot fi gestionate”, mai spune Ioana Anescu. 

De ce Internetul nu e, de fapt, gratis

E important să clarificăm rolul pe care publicitatea online îl are în viața noastră ca cetățeni și utilizatori - rol care este fie necunoscut, fie ignorat.

Ioana Anescu menționează că toate serviciile disponibile în prezent în mod gratuit pe Internet - conținutul video, audio, știrile, informațiile, emailul, site-urile educaționale, site-urile de rețete culinare, serviciile de orientare și GPS, site-urile de joburi, rețele sociale sau platforme de comunicare etc, implică anumite costuri de funcționare - care acoperă echipamentele tehnice & tehnologia folosită, resursele umane, taxe & impozite. Toate aceste cheltuieli de funcționare sunt, în mare măsură, acoperite de publicitate  - reclamele livrate online.

„În lipsa publicității, toate aceste servicii nu ar mai putea fi accesate gratuit sau calitatea conținutului oferit ar scădea foarte mult din imposibilitatea angajării de specialiști. Pentru a putea livra publicitate pe anumite site-uri, advertiserii (brandurile, anunțătorii) au nevoie de informații pentru a se asigura că mesajul lor ajunge la publicul potrivit - potențialii cumpărători.

Fără aceste date, bugetul de marketing investit în mediul digital este un buget irosit. Iar pentru utilizatori, reclamele au atât un rol informativ, de distracție, cât și un mare grad de utilitate. Fără reclamele adaptate intereselor lor, experiența de interacțiune cu publicitatea online ar fi una negativă și enervantă”, punctează Ioana Anescu.

Tehnologia permite în prezent crearea de reclame amuzante, interactive, utile și eficiente - la un simplu click poți ajunge direct în magazinul online. Așadar, publicitatea online joacă un rol vital în viață și în societatea noastră actuală, dominată de digitalizare.

„Pentru păstrarea calității publicității online și pentru asigurarea unei experiențe bune de interacțiune cu reclamele online, atât noi, la IAB - pe plan local și internațional - cât și alte asociații care vizează comunicarea comercială am elaborat, în timp, standarde, bune practici și coduri de conduită pe care membrii noștri se angajează să le respecte și să le promoveze ca expresie a autoreglementarii în acest domeniu și pentru a evita supra-reglementarea sau inițiative legislative radicale îndreptate împotriva comunicării online”, adaugă Ioana Anescu. 

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇