Zboruri cu avionul mai agitate: Turbulențele din aer vor fi mai dese și mai grave

Zboruri cu avionul mai agitate: Turbulențele din aer vor fi mai dese și mai grave

Turbulențele se vor înmulți și vor deveni mai puternice în următorii ani, pe fondul încălzirii climei, arată datele analizate de un cercetător britanic.

Este vorba de un anumit tip de turbulențe, denumit de specialiști „turbulențe de aer limpede”. Acestea nu au legătură cu niciun indiciu vizual, precum furtunile și norii, iar spre deosebire de turbulențele obișnuite, apar brusc și sunt greu de evitat, relatează CNN.

O analiză computerizată a datelor culese din 2013 până în prezent arată că turbulențele de aer limpede se vor înmulți pe tot globul între anii 2050 și 2080, îndeosebi pe cele mai frecventate rute, iar turbulențele severe vor crește cel mai mult, a explicat Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading, din Marea Britanie.

ADVERTISING

Durata medie a acestor fenomene va crește, de asemenea. "De obicei, într-un zbor transatlantic te poți aștepta la 10 minute de turbulențe. Cred că în câteva decenii, acest timp va crește de la 20 de minute sau o jumătate de oră. Centura de siguranță va fi folosită mai mult, din păcate pentru pasageri", a spus Williams.

Asta nu înseamnă că zborul va fi mai puțin sigur, a precizat profesorul: "Avioanele nu se vor prăbuși, fiindcă sunt contruite la specificații foarte înalte și pot suporta cele mai grave turbulențe la care te poți aștepta, chiar și în viitor".

ADVERTISING

Aproximativ 65.000 de avioane se confruntă în fiecare an cu turbulențe moderate deasupra Statelor Unite, iar peste 5.500 trec prin turbulențe severe.

În funcție de intensitatea lor, turbulențele sunt împărțite în trei categorii:

  • turbulențele ușoare: se simte un mic tremurat al scaunului, dar servirea mesei poate continua și poți merge pe culoar, chiar și cu puțină dificultate.
  • turbulențele moderate: se simte un tremurat accentual al scaunului, tot ce nu este prins este dislocat, iar mersul pe culoar e dificil.
  • turbulențele severe: sunt mai puternice decât gravitația, iar dacă nu ai prinsă centura de siguranță, vei fi aruncat în cabină. "Este genul de turbulențe care provoacă leziuni serioase - poți să-ți rupi oasele, de exemplu", a explicat Williams.
ADVERTISING

Turbulențele sunt principala cauză a accidentării însoțitorilor de zbor și a pasagerilor, potrivit Administrației Aviatice Federale din SUA, iar conform Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB), reprezintă unul dintre cele mai frecvente tipuri de accidente în care sunt implicate avioanele.

Aceste fenomene costă companiile aeriene americane, din cauza vătămărilor, întârzierilor și daunelor, până la 500 de milioane de dolari pe an, potrivit Centrului Național pentru Cercetare Atmosferică.

Datele NTSB arată că între 2009 și 2018 echipajele de zbor nu au primit niciun avertisment în aproximativ 28% din turbulențele soldate cu vătămări corporale.

NTSB a organizat anul trecut o întrunire publică pe tema turbulențelor și a făcut câteva recomandări, printre care și folosirea centurilor de siguranță de către pasageri și însoțitorii de zbor când avionul zboară în apropierea unor fulgere și la o altitudine sub 6.000 de metri, condiții în care s-au înregistrat cele mai multe accidentări.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇